• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4308 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ بهمن

پروژه ملي بازي و يادگيري با حضور وزير آموزش و پرورش افتتاح شد

زنگ بازي

گروه اجتماعي| «مهم‌ترين روز براي ما آن روزي است كه اگر اخبار اعلام كرد به علت برف مدارس تعطيل است دانش‌آموزان ناراحت شوند و دل‌شان بخواهد به مدرسه بيايند.» سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش روز گذشته براي افتتاح پروژه ملي بازي و يادگيري به دبستان بهشت در منطقه 11 تهران رفت. طرحي كه به گفته وزير در 10 استان كشور اجرا شده و در سال آينده تحصيلي در مدارس كشور گسترش پيدا مي‌كند.

سيدمحمد بطحايي در مراسم افتتاح پروژه ملي بازي و يادگيري گفت: ‌«اين شروع، شروع مباركي است، هر چند ياد گرفته‌ايم در آغاز يك پروژه با آب و رنگ زياد اجرا شود اما رها مي‌شود. ولي بايد اين طرح با قوت ادامه يابد و ارزيابي‌هاي آن موفقيت‌آميز باشد و در مدارس بيشتري به اجرا دربيايد.» به گفته او هزار مدرسه در كشور شروع‌كننده اين طرح هستند و در چند ماه گذشته مدرسه‌هاي بسياري نيز براي پيوستن به طرح اعلام آمادگي كرده‌اند. پروژه ملي بازي و يادگيري در حال حاضر به جز تهران در استان‌هاي خراسان‌رضوي، فارس، همدان، سيستان‌وبلوچستان، مازندران، كردستان، كرمان، قزوين و آذربايجان‌غربي هم اجرا مي‌شود. آموزش و پرورش هنوز ويژگي مدارسي كه براي اجراي اين طرح انتخاب شده‌اند را اعلام نكرده اما بطحايي روز گذشته گفت: ‌«اگر بخواهيم دست روي دست بگذاريم تا همه مدارس ما تكميل و مجهز باشند و همه ‌چيز روبه‌راه باشد، امور پيش نمي‌رود. بايد به تدريج حركت كنيم و جلو برويم. از معاون تربيت‌بدني خواستم تجهيزات ساده‌اي را تا حد امكان در اتاق‌هاي بازي فراهم كنند كه بچه‌ها تحرك بدني ولو اندك را داشته باشند.»

وزير آموزش و پرورش كه پيش‌تر هم بر شكستن فضاي سنگين حاكم بر مدارس تاكيد كرده بود در مورد ضرورت وجود بازي در مدارس ابتدايي گفت: ‌«دانش‌آموز ابتدايي كه تا ديروز در محيط منزل آزاد بوده اما حالا بايد در دوره ابتدايي دست به سينه بنشيند و براي همه‌چيز اجازه بگيرد كه سركوب‌كننده انگيزه و ميل يادگيري اوست. بايد موارد سركوب‌كننده را در مدارس به تدريج كم كنيم. مي‌دانم ما شرايط دشواري پيش رو داريم اما خداوند كمك خواهد كرد و مدارس ما به سمتي خواهند رفت كه دانش‌آموزان با ذوق و شوق به آن وارد مي‌شوند و به سختي از آن بيرون مي‌روند.»

روز گذشته در دبستان بهشت سه كلاس بازي و يادگيري افتتاح شد. هدف از فعاليت اين كلاس‌ها اين اعلام شده كه رقابت‌هاي فردي جاي خودشان را به فعاليت‌هاي گروهي بدهند، آن هم در سني كه به قول وزير آموزش و پرورش، كودكان راستگويي، گرفتن دست افتاده و همياري را مي‌آموزند. بطحايي البته به لزوم آموزش نيروي انساني براي به درستي پيش بردن اين طرح هم اشاره كرد و گفت: ‌«زماني كه دانش‌آموزان و معلمان با ثمرات طرح ملي بازي و يادگيري آشنا شدند آن را مطالبه مي‌كنند، اما لازم است كه فضاي آموزشي مناسب اين كار فراهم شود. از طرف ديگر نيروي انساني بايد در اين زمينه آموزش لازم را ديده باشد، چراكه اگر اين طرح راهبري نامناسبي داشته باشد اهداف آن به ضد خودش تبديل مي‌شود و امكان دارد كه دانش‌آموزان از بازي هم متنفر شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون