• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4315 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۶ اسفند

گپي با دكتر رائد فريدزاده، معاون امور بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي

ديپلماسي سينمايي ايران و ژاپن

تينا جلالي

 

 

سينماي ايران و ژاپن در يك رويداد كاملا مشترك به استقبال نودمين سالگرد ارتباط ديپلماتيك ايران و ژاپن رفته‌اند. به همين منظور قرار است سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه همين هفته آثاري از سينماي ژاپن به همت بنياد سينمايي فارابي و بنياد ژاپن در سالن زنده‌ياد عباس كيارستمي نمايش داده ‌شود. از آنجايي كه مرداد‌ماه امسال و به همين مناسبت هفته فيلم ايران در ژاپن برگزار شده بود حالا نوبت سفارت ژاپن بود كه آثار برجسته سينمايي ژاپن را در ايران به نمايش بگذارد.

در ليست فيلم‌هاي سينمايي ژاپن كه قرار است اين چند روز در ايران نمايش داده شود اسامي فيلم‌هاي روز سينماي ژاپن غايب به نظر مي‌رسد. دكتر رائد فريدزاده، معاون امور بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي معتقد است كه بنياد سينمايي فارابي از سفارت ژاپن در ايران درخواست كرده بود كه فيلم‌هاي روز سينماي ژاپن كه مخاطبان بيشتري را جذب كرده در اين برنامه بگنجانند اما سفارت ژاپن تنها مي‌توانست فيلم‌هايي را درفهرست اين برنامه قرار دهد كه رايت‌شان در اختيار وزارت خارجه يا سفارت بوده است. به تعبير ديگر فيلم‌هايي كه وزارت فرهنگ يا وزارت امورخارجه ژاپن خريد كرده باشد مي‌تواند در ايران به نمايش بگذارد.

به گفته معاون امور بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي فيلم‌هايي كه جديد هستند معمولا براي نمايش در هفته‌هاي فرهنگي انتخاب نمي‌شوند، اين فيلم‌ها بعد از نمايش در چند جشنواره‌هاي معتبر براي نمايش در هفته‌هاي فيلم و بزرگداشت‌ها انتخاب مي‌شوند.

همچنين عمومي برگزار شدن اين برنامه نكته ديگري بود كه فريد‌زاده در مورد آن گفت: «به غير از افتتاحيه كه مراسم رسمي است، سالن مرحوم عباس كيارستمي در بنياد سينمايي فارابي به روي عموم مخاطبان باز است و اين سينما بازسازي شده و ظرفيت خوبي هم دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند به تماشاي فيلم‌ها بنشينند.»

دبير شوراي عالي بين‌الملل سينماي ايران درباره انتخاب فيلم‌هاي اين رويداد مي‌گويد، فيلم‌هايي كه با مخاطبان عام ارتباط بيشتري برقرار مي‌كنند را گزينش كرده‌اند تا فرهنگ امروز ژاپن را به مخاطبان ايراني نمايش دهند. او با قبول اينكه نام كارگردانان مطرح در اين فهرست غايب است معتقد است تماشاي اين فيلم‌ها هم خالي از لطف نيست.

فريد‌زاده همچنين در پاسخ به اينكه آيا برگزاري هفته‌هاي فيلم توسط بنياد سينمايي فارابي موازي‌كاري با گروه هنر و تجربه تلقي نمي‌شود؟ توضيح داد: «برگزاري اين برنامه با هماهنگي دوستان در شوراي عالي بين‌الملل سازمان سينمايي صورت گرفته است و اتفاقا در گروه هنر وتجربه هم برگزاري چنين برنامه‌اي قرار دارد اما آنها نگاه تجربي و هنري به اين رويداد دارند اما بنياد سينمايي فارابي به فيلم‌هاي گيشه‌اي كه زندگي عمومي مردم را در بر مي‌گيرد توجه كرده است.»

در برنامه‌هاي اين رويداد قرار است عصر روز سه‌شنبه ۷ اسفند، فيلم «صداي استاد او» به كارگرداني هيرو يوكي ايتايا، چهارشنبه ۸ اسفند، فيلم «اوشين» به كارگرداني شين توگاشي و پنجشنبه ۹ اسفند، فيلم‌هاي «رادولف گربه سياه» به كارگرداني كني هيكو يوياما و «گربه سامورايي» به كارگرداني يوشيتا ياماگوچي نمايش داده مي‌شود. اختتاميه اين رويداد مشترك ظهر جمعه ۱۰ اسفند، با نمايش فيلم «پاپ اين كيو» به كارگرداني مياهارا نااوكي و فيلم «تو» به كارگرداني ماكوتو شين كاي در سفارت ژاپن خواهد بود.

همچنين روز چهارشنبه ۹ اسفند فيلم «اوشين» با حضور حميدرضا مدقق و رضا درستكار از منتقدان و كارشناسان سينمايي مورد نقد و ارزيابي قرار مي‌گيرد. فريدزاده درباره نسخه‌اي كه اين فيلم براي مخاطبان نمايش داده مي‌شود توضيح داد: « اين فيلم نسخه بازسازي شده سريال محبوب «سال‌هاي دور از خانه» است كه در سال 2013 توليد شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون