• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4315 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۶ اسفند

خبرخوان

خريد 3 فروند هواپيماي ايرباس A319 توسط هما

سه فروند هواپيماي ايرباس A319 باريك پيكر با ظرفيت تقريبي مجموع ٣٨٠ صندلي به ناوگان هواپيمايي هما اضافه شد. همزمان با ٥٧ سالگي شركت هواپيمايي ايران اير (هما) قرار است، سه فروند هواپيماي ايرباس A319 متعلق به يك شركت هواپيمايي از فرودگاه مشهد به فرودگاه مهرآباد وارد و به ناوگان هوايي هما اضافه شود. گفتني است، برد اين هواپيماها ٧٠٠٠ كيلومتر است و با اضافه شدن آنها تعداد هواپيماهاي فعال هما از ٢٩ به ٣٢ فروند افزايش مي‌يابد. ايسنا

اخذ قيمت تمام‌ شده آب از دستگاه‌هاي اجرايي

داود كامگار، مديركل امور مجلس وزارت نيرو با بيان اين مطلب گفت: در فرآيند تصويب لايحه بودجه ۹۸ با تصويب مجلس شوراي اسلامي، چند بند الحاقي يا اصلاحي جديد در بخش برق و يك بند در بخش آب به تبصره‌هاي ۱۵ و ۶ الحاق و اضافه شد؛ همچنين با اصلاح تبصره ۵ امكان انتشار اوراق مالي اسلامي (ريالي يا ارزي) براي طرح‌هاي زيربنايي و توسعه‌اي وزارت نيرو فراهم شد.

وي ادامه داد: بر اين اساس دولت مكلف شد كه نسبت به نصب كنتورهاي هوشمند براي مشتركان برق با اولويت مشتركان پرمصرف اقدام و هزينه مربوط را به صورت اقساطي از مشتركان دريافت كند كه اميدواريم عملياتي شدن اين موضوع منجر به كاهش حدود ۱۵۰۰ مگاواتي پيك مصرف برق شود.

كامگار درباره مصوبه مجلس درباره نيروگاه‌هاي خودتامين گفت: با تصويب نمايندگان، تعرفه سوخت نيروگاه‌هاي خودتامين كه بنا به اعلام وزارت نيرو اقدام به تحويل تمام يا بخشي از برق توليدي خود به شبكه سراسري مي‌كنند، به ميزان سوخت مصرفي براي برق تحويل شده به شبكه، معادل تعرفه سوخت نيروگاهي خواهد بود كه اين مصوبه نيز زمينه استفاده حداكثري از ظرفيت حدود ۱۳۰۰ مگاواتي نيروگاه‌هاي مذكور در زمان پيك مصرف را فراهم خواهد كرد.

وي ادامه داد: با تصويب نمايندگان، دريافتي حاصل از عوارض برق از جدول تبصره ۱۴ و (واريزي به حساب هدفمندي يارانه‌ها) حذف و به ‌صورت تخصيص صددرصدي لحاظ شد.مديركل امور مجلس وزارت نيرو ادامه داد: مدارس، بيمارستان‌هاي دولتي و كتابخانه‌هاي عمومي نيز در صورت مصرف بالاتر از الگوي مصرف، مشمول حكم اين بند هستند.بنا بر اعلام وزارت نيرو، تبصره ۱۵ لايحه بودجه ۹۸ با ۱۴۹ راي موافق، ۴۵ راي مخالف و ۲ راي ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماينده حاضر در صحن علني مجلس به تصويب رسيد. ايسنا

دو امكان جديد براي اسناد خزانه اسلامي در كميته فقهي بورس

در راستاي انطباق با نيازهاي فعلي و آتي كشور، دو امكان جديد براي اسناد خزانه اسلامي دولت به تصويب كميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار رسيد. بر مبناي پيشنهادهاي معاونت نظارت مالي و خزانه‌داري كل كشور (مركز مديريت بدهي‌ها و دارايي‌هاي مالي عمومي) و پيگيري‌هاي به عمل آمده، به منظور انطباق با نيازهاي فعلي و آتي دولت، امكان محاسبه مبالغ مربوط به حفظ قدرت خريد اسناد خزانه اسلامي بر مبناي يك شاخص قيمتي مشخص و پرداخت آن در قالب كوپن‌هاي سود مورد تصويب كميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

بر اين اساس، مبالغ حفظ قدرت خريد مربوط به دوره زماني تاريخ انتشار تا تاريخ سررسيد بر مبناي يك شاخص قيمتي مشخص (نظير تورم) محاسبه و در قالب كوپن‌هاي سود در مواعد زماني مشخص پرداخت مي‌شود. بر اساس تصويب كميته مذكور امكان تعويض اسناد خزانه اسلامي با سهام دولت نيز فراهم آمده است كه در اين حالت، دارنده اسناد خزانه اسلامي اين اختيار را دارد تا در سررسيد، اسناد خود را با سهام شركت‌ها يا واحد‌هاي سرمايه‌گذاري تحت تملك دولت تعويض كند. بر اين مبنا، نسبت تعويض مي‌تواند در ابتداي انتشار اسناد خزانه اسلامي يا پس از آن تعيين شود. مهر


ويژه

ادعاهای ما در زمینه تولیدات داخلی خیلی درست نیست

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از نبود نظارت در بازار لوازم خانگی اظهارکرد: نوسان قیمت‌های لوازم خانگی به قیمت دلار بستگی دارد؛ اما افزایش بی رویه آن حاصل بی توجهی است که در بازار وجود دارد و با این شرایط و با همین ارز اگر اجازه دهند لوازم خانگی خارجی وارد شود به نظر من به صرفه تر است. عبدالله رضیان در رابطه با وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: یک نوع سوء استفاده از حوزه لوازم خانگی و نوسان قیمت ارز صورت گرفته است. از یکطرف واردات لوازم خانگی محدود شده است و از سوی دیگر قیمت ارز سه برابر شده است. بر این اساس که تولیدکنندگان ادعا می کنند 40 درصد قطعات ما وارداتی است پس باید قیمت لوازم خانگی تولید داخل هم دو برابر شود یعنی 40 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته باشیم نه بیشتر.او در ادامه با بیان اینکه وزارت صمت حوزه لوازم خانگی را رها کرده است، اظهارکرد: من احساس می‌کنم وزارت صمت به این موضوع بی توجه شده است و نظارتی در تولید و قیمت ها ندارد و موجب آزار و نگرانی مردم شده است. من نسبت به عملکرد وزارت صمت نقد دارم اما متاسفانه کمیسیون صنایع هم خیلی جدی نسبت به این قضیه ورود نکرده است. به عقیده من یک سهل انگاری نسبت به نظارت بازار لوازم خانگی وجود دارد و از سوی دیگر هم بازار لوازم خانگی مورد سوء استفاده قرار گرفته است.رضیان تصریح کرد: وزیر صمت را دوست دارم چون فردی سالم و دلسوز مردم است ولی بحث این است که بدنه وزارتخانه توانمندی برای کنترل وضعیت بازار ندارد و خیلی در زمینه کنترل قیمت ها ورود نکرده است. او با بیان اینکه تولیدات داخلی ما بیشتر مونتاژ بوده است، گفت: ما ادعای تولید خیلی چیزها را داشتیم ولی متاسفانه در این مدت که حضور جدی‌ای در حوزه صنایع داشتم این احساس را داشتم که ادعاهای ما در زمینه تولیدات داخلی خیلی درست نیست و بیشتر صنعت مونتاژ بوده که در این شرایط تحریمی خودش را نشان داد. به عبارت دیگر ما تولیدکننده نبودیم درواقع سرهم کننده هستیم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون