• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4317 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۸ اسفند

بهروز بنيادي، سخنگوي فراكسيون ديپلماسي و منافع ملي:

فشار داخلي و خارجي ظريف را ناچار به استعفا كرد

آقاي بنيادي، برخي گمانه‌زني‌ها درخصوص استعفاي آقاي ظريف ناظر بر بعضي دخالت‌هايي است كه در حوزه سياست خارجي رخ مي‌دهد. چنانچه بعضي ناظران موضوع عدم دعوت از وزير خارجه در جريان سفر بشار اسد به تهران را در اين رابطه مطرح كردند.

بعيد مي‌دانم كه آقاي ظريف تنها به‌دليل اين اتفاق، دست به استعفا زده باشد.

البته اين ديدار صرفا مثالي است از آنچه به عنوان «بي‌اعتنايي‌ها به وزارت خارجه در امور مختلف ديپلماسي كشور» ياد مي‌شود.

آقاي ظريف حالا پس از 67 ماه خدمت، بهتر از هر كس از مشكلات پيش‌روي خود باخبر است و با وجود مصائب مختلف تلاش كرده تصميمات نظام را عملياتي كند. حتي ممكن است در مواردي با تصميمات هم موافق نباشد اما به هر حال آنها را پيگيري كرده است. بحثم اين است كه اگر فردي به صورت 100درصد با چيزي موافق باشد، آن را به شيوه ديگري پيگيري مي‌كند و وقتي اين توافق به 50 درصد رسيد، شيوه ديگري پيش مي‌گيرد. بنابراين شايد آقاي ظريف به اين نتيجه رسيده كه نمي‌تواند برخي از سياست‌ها را بيشتر از اين تعقيب كند؛ چراكه به‌جاي آنكه از او حمايت كنند، هر روز انواع برچسب‌ها و تهمت‌ها از «خائن» و «سازشكار» گرفته تا «جاسوس» و «وطن‌فروش» را به او نسبت مي‌دهند.

به هر حال هر چقدر هم صبور باشيد، خسته مي‌شويد. به نظرم ظريف به انتهاي راه رسيده بود و جامعه هم منتظر چنين واكنشي ازسوي او بود.

يعني جامعه با ظريف همدلي مي‌كند؟

بله! اين‌طور به نظر مي‌رسد.

در زمان تشكيل كابينه، بعضي وزرا با نظر رهبري انتخاب مي‌شوند. آيا درمورد انتخاب سفرا و به‌خصوص سياست‌گذاري در عرصه سياست خارجي هم چنين نگاهي وجود دارد؟ مثلا براي انتخاب سفير ايران در سوريه يا انتخاب سياست‌ها در اين حوزه؟

به هرحال ما به عنوان نماينده مجلس، چندان ورودي به مناصب مديريتي زيرمجموعه وزارتخانه‌ها نداريم اما به هر حال در كشور ما نيز همچون بسياري از كشورها، قواعدي خاص حاكم است. نگاه كنيد درجريان انتخاب وزير خارجه امريكا نيز يك جلسه حدودا 10ساعته باحضور نمايندگان كميته سياست خارجي سنا برگزار شد و با او وارد بحث شدند.

اينكه بحث راي‌اعتماد است. بحث بنده ناظر بر پس از سپردن مسووليت وزارتخانه به وزراست.

اينكه چه كسي معرفي شود نيز خيلي مهم است. بنابراين مي‌خواهم بگويم اين موضوع در همه كشورها مطرح است. اما نكته حائز اهميت اين است كه از آنجا كه مسوولان بايد پاسخگوي اقدامات خود باشند، كسي كه به عنوان وزير انتخاب مي‌شود، صرفا مجري اوامر نباشد و سياست‌ها به او ديكته نشود. در واقع بايد اجازه داده شود كه وزرا آزادانه امور را به پيش ببرند و تذكرات لازم هم به آنها ابلاغ شود. اما اينكه مثلا قرار باشد وزير امور خارجه صرفا مترجم سياست‌ها باشد و اجازه تصميم‌گيري نداشته باشد، موضوع متفاوتي است و تحملش نيز بسيار سخت است.

شما از آن سياستمداراني هستيد كه در بحث سوريه، نگاهي نسبتا متفاوت را دنبال مي‌كنيد. آيا نظر شما به نظر آقاي ظريف نزديك است؟ آيا احيانا همين نگاه متفاوت نسبت به سياست عمومي به بحث سوريه يا ديگر مسائل منطقه‌اي، زمينه‌ساز مشكلات فعلي در وزارت خارجه نيست؟

واقعيت اين است كه جامعه ما به‌شدت سياسي شده و مديريت در اينگونه جوامع خود هنر خاصي را مي‌طلبد. همين كه به استعفاي ظريف هم به عنوان يك مساله خيلي بزرگ بپردازيم، به نظرم باز باعث ايجاد معضلاتي خواهد شد. به نظرم، پيام استعفاي ظريف، پيام خوشايندي چه در داخل كشور و چه در سطح بين‌الملل نبود. بنابراين اميدوارم تجديدنظر كنند.

فراكسيون اميد و مجلس برنامه‌اي براي پيگيري اين موضوع دارد؟

قطعا پيگيري‌هايي صورت مي‌گيرد اما چون فصل بودجه است، بسيار دشوار خواهد بود كه بتوانيم مثلا در صحن مجلس موضوع را دنبال كنيم اما قطعا پيگيري‌هايي انجام شده و ادامه خواهد يافت. اتفاقا در ابتداي نشست علني صبح ديروز به رييس مجلس پيشنهاد داديم كه جلسه‌ غيرعلني برگزار شود اما آقاي لاريجاني گفتند هنوز دلايل اين استعفا مشخص نيست و به محض آنكه دلايل مشخص شود، اين پيگيري‌ها صورت خواهد گرفت. درمجموع معتقدم شخص آقاي روحاني نقش اساسي و تعيين‌كننده‌اي دارد.

شما به صدور پيام نامطلوب استعفاي ظريف به جهان اشاره كرديد. باتوجه به اينكه مي‌دانيم ظريف نيز به اين ظرايف واقف است، به نظر شما چرا دست به اين اقدام زده است؟

شايعه استعفاي ظريف مربوط به امروز و ديروز نيست و مدت‌هاست كه آقاي ظريف تصميم به استعفا گرفته بودند. البته در اين مدت، خيلي تحمل كردند و با توجه به عرق ملي و ايماني كه داشتند، مسائل را پيگيري كردند اما در عمل ديدند كه نمي‌توانند آن انتظاراتي كه در داخل از يك‌طرف و در سطح بين‌المللي ازسوي ديگر وجود دارد را عملياتي كنند؛ بنابراين تصميم گرفتند كه استعفا دهند.

بعضي نمايندگان عضو جبهه پايداري ادعا كرده‌اند ظريف تا به حال 13 بار استعفا داده است. اين ادعا را تاييد مي‌كنيد؟

تعداد دقيق موارد را نمي‌دانم. اما شايعاتي در مورد ايشان مطرح بود كه پيش از اين چندين‌بار استعفا داده است همانطور كه در مورد ديگر وزرا هم چنين موضوعاتي مطرح مي‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون