• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4317 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۸ اسفند

خبر

نخست‌وزير ارمنستان امروز در تهران

رسانه‌هاي ارمنستان از جزييات سفر نخست‌وزير ارمنستان به ايران خبر دادند. به گزارش ايلنا به نقل از مديا مكس، رسانه‌هاي ارمنستان از سفر «نيكول پاشينيان»، نخست‌وزير ارمنستان به ايران خبر دادند. براساس اين خبر، پاشينيان به همراه همسرش روز بيست و هفتم فوريه ارمنستان را براي سفري دو روزه به ايران ترك مي‌كند. وي در اين سفر با رهبر ايران، حسن روحاني رييس‌جمهور ايران و علي لاريجاني رييس مجلس ايران ديدار خواهد كرد. غروب روز ۲۷ فوريه، پاشينيان از مراكز فرهنگي و ورزشي ارمنيان ايران ديدار خواهد كرد و با نمايندگان جامعه ارمني ديدار و مذاكره خواهد داشت. روز ۲۸ فوريه نخست‌وزير ارمنستان به اصفهان سفر مي‌كند و در آنجا با فرماندار و نمايندگان جامعه ارمني ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد.

احتمال كناره‌گيري بوتفليقه از انتخابات الجزاير

خبرگزاري رويترز به نقل از منابع نزديك به حاكميت در الجزاير از تعيين رمطان لعمامره مشاور سياسي عبدالعزيز بوتفليقه، رييس‌جمهور الجزاير به عنوان كانديداي جانشين وي با هدف كاستن از موج اعتراضات در اين كشور خبر داده است. به گزارش ايسنا، منابعي در محافل نزديك به حاكميت الجزاير گفته‌اند كه بوتفليقه به دليل كهولت سن و بيماري احتمالا از رقابت در انتخابات انصراف داده و مشاور سياسي‌اش لعمامره را به عنوان كانديداي جانشين خود وارد اين انتخابات كند. خبرگزاري رويترز معتقد است كه تعيين احتمالي اين ديپلمات و وزير خارجه سابق به جانشيني عبدالعزيز بوتفليقه مي‌تواند آرامش نسبي را در الجزاير برقرار كرده و انسجام نظام سياسي را تضمين كند. استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي نزد جوانان الجزايري به عنوان يك منبع دريافت اطلاعات رواج زيادي دارد و رمطان لعمامره 66 ساله نيز از شبكه اجتماعي توييتر
به عنوان يك امتياز براي خود بهره مي‌برد. براساس اعلام دفتر رياست‌جمهوري الجزاير، بوتفليقه براي انجام يك‌سري آزمايشات معمول به سوييس سفر كرده است. به گفته حسني عبيدي، از صاحب‌نظران سياسي الجزاير، اين سفر تعيين‌كننده خواهد بود. در 22 فوريه، مخالفان نامزدي عبدالعزيز بوتفليقه در انتخابات الجزاير در شهر‌هاي اين كشور ازجمله پايتخت و همچنين شهر پاريس به خيابان‌ها آمدند و مخالفت خود با وي را اعلام كردند.

پيگيري پرونده‌هاي خاشقجي و يمن در سفر وزير خارجه بريتانيا به رياض

معاون وزير امور خارجه انگليس از سفر قريب‌الوقوع جرمي هانت به عربستان خبر داد و ابراز اميدواري كرد او در جريان اين سفر به پيشرفت‌هايي در پرونده قتل جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد سعودي كه در كنسولگري عربستان در استانبول به قتل رسيد، دست پيدا كند. به گزارش ايرنا، مارك فيلد اين خبر را روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش املي ثورنبري وزير امور خارجه كابينه در سايه اعلام كرد كه گفته بود، آيا وزير خارجه ضمانت مي‌دهد كه يافته‌هاي دولت را درباره قاتل خاشقچي و اقداماتي كه در اين رابطه صورت گرفته به پارلمان ارايه دهد؟ فيلد پاسخ داد: او (جرمي هانت) قرار است اين هفته به عربستان سفر كند و اميدوارم پيشرفت‌هايي درباره اين مساله جدي حاصل شود. وي تاييد كرد كه نتيجه ملاقات او با مقام‌هاي سعودي و پيشرفت‌هاي صورت گرفته درباره اين پرونده به مجلس ارايه خواهد شد. خاشقچي دوم اكتبر (دهم مهر) در محل كنسولگري عربستان در استانبول تركيه به قتل رسيد. رياض ابتدا قتل وي را انكار كرد اما درنهايت اعتراف كرد كه اين روزنامه‌نگار به دست عوامل سعودي كشته ‌شده است. روزنامه نيويورك‌تايمز نيز گزارش كرد كه آژانس امنيت ملي امريكا اخيرا با مرور فايل‌هاي صوتي شنود شده از وليعهد سعودي، دريافته است كه وي يك سال قبل در محفلي خصوصي، درخواست قتل خاشقچي را به علت اظهارنظرهاي جنجالي او مطرح كرده بود. گفتني است سفر وزير خارجه انگليس به عربستان پس ‌از آن صورت مي‌گيرد كه آلمان با درخواست وزير امور خارجه انگليس براي توقف فروش اسلحه به عربستان مخالفت كرد. جرمي هانت به‌تازگي در نامه‌اي به هايكو ماس همتاي آلماني خود، ضمن هشدار درباره تاثيرات تحريم‌هاي تسليحاتي آلمان عليه عربستان‌سعودي، از برلين خواست «پروژه‌هاي بزرگ دفاعي» را از اين تحريم‌ها مستثنا كند. انگليس به عنوان يكي از تامين‌كننده‌هاي اصلي تسليحات نظامي به عربستان، از زمان آغاز جنگ يمن كه تاكنون موجب كشته شدن بيش از
16 هزار شهروند يمني و زخمي شدن ده‌ها هزار نفر ديگر و ويراني اين كشور اسلامي ‌شده، مجوز فروش حدود پنج ميليارد پوند سلاح به عربستان را صادر كرده و در آموزش نيروهاي سعودي نقش مهمي داشته است. اين براي دومين‌بار در سه ماه گذشته است كه وزير خارجه انگليس براي ديدار با مقام‌هاي سعودي راهي عربستان مي‌شود.

مادورو: امريكا نمي‌تواند دولت كاراكاس را سرنگون كند

رييس‌جمهور ونزوئلا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبكه خبري ‌اي.بي.سي، ضمن محكوميت دخالت‌هاي امريكا در امور داخلي كشورش، تلاش‌هاي واشنگتن براي سقوط دولت قانوني كاراكاس را بي‌نتيجه خواند. نيكلاس مادورو گفت: «دولت دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا تمام تلاش خود را به كار بسته تا در هفته‌هاي گذشته در منطقه امريكاي جنوبي بحران‌سازي كند اما هر اقدامي كه امريكا انجام داده با شكست مواجه شده است.» وي ادامه داد: «واشنگتن و همپيمانانش در داخل و خارج از كشور در پي بحران‌سازي براي توجيه تشديد اوضاع سياسي و مداخله نظامي در ونزوئلا و برانگيختن جنگ در امريكاي‌جنوبي هستند.» به گزارش ايرنا، در تاييد سخنان مادورو مبني بر تلاش امريكا براي بحران‌سازي در ونزوئلا، روزنامه لوفيگارو نيز در گزارشي با اشاره به درگيري‌ها در ونزوئلا، اعلام كرد كه خشونت‌ها ميان ارتش و هواداران «خوان گوايدو» مي‌تواند بهانه‌اي به دست امريكا دهد تا اقدام به مداخله نظامي در ونزوئلا كند و از آب گل‌آلود ماهي بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون