• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4332 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ اسفند

مصباحي‌مقدم در مورد تصويب دو لايحه CFT و پالرمو

دو‌سوم اعضاي مجمع مخالف هستند

غلامرضا مصباحي‌مقدم، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و سخنگوي جامعه روحانيت مبارز كه پيش از اين هم رسما اعلام كرده ‌بود با تصويب دو لايحه باقي‌مانده از FATF مخالف است روز گذشته در گفت‌وگو با «ايلنا» خبر داد كه دوسوم اعضاي مجمع مخالف CFT و پالرمو هستند اما فعلا به مصلحت نيست كه اعلام شود.

او در اين گفت‌وگو نسبت به اظهارنظرهاي توده مردم در اين موارد گلايه كرد و گفت: «چرا در ماجراي بررسي پالرمو و CFT كه مباحثي كارشناسي است در كشور دچار حواشي مي‌شويم و اينكه چرا نمايندگان مجلس يا مجمع تشخيص بايد بگويند ما در اين موضوع تحت فشار هستيم و براي ما پيامك‌هايي مي‌آيد كه پالرمو را تصويب كنيد يا نكنيد؟ گفت: متاسفانه مسائلي در اين سطح دارد تبديل مي‌شود به مسائل توده مردم كه من از اين بابت ابراز تاسف مي‌كنم چراكه اينها مسائلي بسيار پيچيده و فني است. اينها مسائلي نيست كه حتي اگر عبارت‌هاي آن را بسياري از مردم ما بخوانند معناي آن را متوجه شوند چراكه به زبان حقوق بين‌الملل آشنا نيستند، اينها كارهايي بسيار تخصصي است.»

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: «خود من اولين‌بار كه اين كنوانسيون‌ها را ديدم در مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام كردم كه فهم اينها ساده نيست و بنده تا تماميت آن را متوجه نشوم راي نخواهم داد و لذا تقاضا كردم چند نفر متخصص حقوق بين‌الملل را به كار بگيرند تا اين دو كنوانسيون را براي ما استخراج كنند و به‌طور كامل توضيح دهند، آنگاه است كه ما مي‌توانيم تصميم بگيريم كه بپيونديم يا نپيونديم يا اينكه شرط بگذاريم. حال چطور بسياري از مردم به خودشان اجازه مي‌دهند كه به نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي نگهبان يا مجمع تشخيص مصلحت نظام تكليف كنند كه اين كار را بكنيد يا نكنيد؟»

اين استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) همچنن در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: «آقا فرمودند اگر خودتان برويد قانون داخلي وضع كنيد بهتر از اين است كه چيزي را تصويب كنيد كه نمي‌دانيد ته آن چيست.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا ما بايد به كنوانسيون‌ها بپيونديم؟ گفت: «مگر كنوانسيون‌ها چيزي علاوه بر اين دارد؟ با اين دو قانوني كه ما تصويب كرديم بايد بخش مهمي از دغدغه‌هاى
FATF برطرف شده باشد، اما آنها دست‌بردار نيستند و مي‌گويند اينهايي را كه تصويب كرده‌ايد تغييراتي در آن اعمال كنيد. يكي از آنچه ما در پولشويي تصويب كرديم براساس قانون اساسي استثنا كرديم و آن هم حمايت از نهضت‌هاي آزادي‌بخش و آنهايي است كه از موجوديت كشور خود دفاع مي‌كنند كه اين را استثنا كرده‌ايم. مي‌گويند اين را‌ برداريد و باز هم موارد ديگري است كه جزو مطالبات‌شان هست كه ما ‌برداريم تا آنها قبول كنند.»

اين عضو مجمع همچنين تاكيد كرد: «اكثر اعضاي مجمع به اين نتيجه رسيده‌اند هر چند كساني هم هستند كه موافق پيوستن ايران به اين لوايح هستند، اما تقريبا يك‌سوم نظرشان موافق پيوستن است و دو‌سوم نظرشان مخالف پيوستن است.»

مصباحي‌مقدم در پاسخ به اين سوال كه پس چرا نظر مجمع به صورت نهايي اعلام نمي‌شود؟ نيز توضيح داد: «ما عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هستيم، همين تصميم را هم بايد براساس مصلحت بگيريم. مصلحت اقتضا مي‌كند كه با تاخير تصميم بگيريم آنها هم چهار ماه ديگر فرصت داده‌اند و در اين چهار ماه هيچ‌گونه تغييري در مناسبات بين‌المللي ما از نظر تجارت و صادرات و واردات و كانال‌هاي مالي موجود رخ نخواهد داد. حتي بنا به تقاضاي نماينده دولت اين تاخير انجام شد. گفته شد كه ما مي‌توانيم الان راي‌گيري كنيم اما وزير اقتصاد گفتند راي‌گيري‌تان را بگذاريد براي بعد از عيد. خود دولت مي‌گويد الان تصميم نگيريد. برخي از موافقان اين لوايح متاسفانه مردم را شرطي كرده‌اند و اين شرطي كردن آثاري دارد كه آن آثار اين است كه موافقت و مخالفت مجمع با اين لوايح دو بازتاب متفاوت دارد.»

وي افزود: «به نظر مي‌آيد آن آقاياني كه دارند اصرار مي‌كنند كه ايران به اين كنوانسيون‌ها بپيوندد از اين نكته‌اي كه من عرض كرده‌ام غافل هستند. ممكن است براي كسي واضح شده باشد و براي كسي ديگر واضح نشده باشد. براي موافقان پيوستن چيزي كه واضح است اين است كه
۱۹۰ كشور پيوسته‌اند و ايران هم مي‌شود يك كشور و مي‌گويند اگر شما مي‌گوييد ما تحريم‌ها را نمي‌توانيم دور بزنيم پاسخ مي‌دهند «يك كاريش مي‌كنيم» كه اين براي ما قابل‌قبول نيست، چون نمي‌توان در مناسبات حقوقي بين‌المللي گفت يك كاريش مي‌كنيم. در مناسبات حقوقي بين‌المللي بايد پاي تعهد خود بايستيد و در غير اين صورت شما را به تنگناي شوراي امنيت سازمان ملل متحد مي‌برند، چراكه تخلف از معاهدات بين‌المللي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون