• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4341 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۴ فروردين

كتابخانه

فلسفه و وحي

«فلسفه در سرزمين نبوت» حاصل حدودا پنجاه سال مطالعه و تأمل درباره فلسفه و مسائل فلسفي در پرتو حقايق آشكارشده از طريق وحي، هم به‌ صورت عيني و هم به‌صورت اشراق دروني است. سيدحسين نصر فيلسوف ايراني و نويسنده اين كتاب در بخشي از مقدمه آن مي‌نويسد: در جهاني كه فلسفه به‌ كلي از حقايق وحياني روي برگردانده و انديشه سكولار تمامي نيروي خود را به كار گرفته است تا معرفت ملهم از امر قدسي را به حاشيه براند و حتي ريشه‌كن كند، ضروري است تا هرگاه فرصتي دست داد، به موضوع نسبت ميان فلسفه و وحي از منظرها و نقطه‌نظرهاي مختلف بازگردم. سال‌ها پيش ما در معرفت و امر قدسي به پرسش محوري مربوط به نسبت ميان معرفت و حقيقت امر قدسي پرداختيم و در آثار اخيرتر همچون نياز به علم مقدس اين موضوع را از زواياي ديگري مورد كندوكاو قرار داده‌ايم. در اثر حاضر، توجه‌مان را به فلسفه و خصوصا فلسفه اسلامي معطوف مي‌كنيم. در اينجا بيش از هزار سال فلسفه اسلامي، آموزه‌ها، تاريخ و رويكردهاي آن را از منظر نسبت موجود ميان اين سنت فلسفي ديرين و حقايق نبوي، كه هميشه بر افق جهان اسلام و محيط و فضاي فكري مسلمانان غلبه داشته، مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهيم. برخي از فصل‌هاي اين كتاب طي ساليان مختلف به عنوان جستارهايي مستقل نگارش يافته‌اند. همه آنها كاملا بازبيني شده و در چارچوب كلي اين كتاب قرار داده شده‌اند. بسياري ديگر از فصل‌ها جديدند و تصويري را تكميل مي‌كنند كه كتاب حاضر درصدد ترسيم آن است.

«فلسفه در سرزمين نبوت» نوشته سيد حسين نصر با ترجمه بيت‌الله ندرلو توسط انتشارات ترجمان علوم انساني منتشر شده است.

مباهله چه بود؟

مباهله به معناي نفرين متقابل دو نفر يا دو گروه نسبت به يكديگر در برابر مقام الهي است و از سنت‌هاي پيش از اسلام در ميان ساسانيان بوده است. روز مباهله روزي است كه پيامبر اسلام(ص) به همراه حضرت امير(ع)، فاطمه(س) و حسنين(ع) به مباهله با رهبران مسيحيت ساكن در شبه جزيره عربستان رفتند. مجادله آنها بر سر ماهيت الهي يا غيرالهي حضرت عيسي(ع) بود. اين ماجرا در آخرين سال حيات پيامبر(ص) به وقوع پيوست.

اين داستان از نظر اعتقادي و سياسي، نه تنها در همان دوران بلكه در تاريخ سياسي آينده اسلام، به‌ ويژه در تكوين اعتقادات شيعي، نقشي اساس داشته است. همين نقش باعث شده تا روايات مربوط به آن در آثار راويان شيعه و سني، به گونه‌هاي متفاوت نقل شود. آيات 63- 59 سوره آل‌عمران (3) در قرآن كريم اشاره به اين ماجرا دارد.

«بررسي تطبيقي مباهله پيامبر(ص) با مسيحيان نجران» نوشته كمال‌الدين غراب از بهترين كتاب‌هايي است كه به اين موضع اختصاص يافته است. وي طي شش فصل به پيشينه تاريخي ماجراي مباهله، همچنين بررسي روايات مباهله در منابع اهل سنت و شيعه، نقش مباهله در مجادلات عقيدتي شيعه، چگونگي انجام مباهله و نمونه‌هاي تاريخي آن و معرفي و نقد چند اثر درباره مباهله مي‌پردازد. اين كتاب توسط انتشارات بصيرت منتشر شده است.

راه خواندن ويتگنشتاين

هرچند موضوع نوشته‌هاي ويتگنشتاين مشابه موضوعات مطرح‌شده از سوي ساير فيلسوفان تحليلي - ماهيت منطق، مرزهاي زبان، تحليل معنا - است اما او اين كار را به سبكي شاعرانه انجام داد؛ همين امر، كار او را از ساير همتايانش متمايز مي‌سازد و پرسش از چگونه ‌خواندن ويتگنشتاين را به پرسشي بجا بدل مي‌كند. بنا به استدلال ري مانك، در بُنِ انديشه ويتگنشتاين عزمي راسخ براي مقاومت در برابر علم‌گرايي عصر ما و نوعي تاكيد بر انسجام و خودساماني اشكال غيرعلمي فهميدن وجود دارد. ويتگنشتاين تلاش مي‌كرد روشن سازد كه فهم مورد نظر ما در فلسفه شبيه به فهم ممكن ما از يك فرد يك قطعه موسيقي يا يك شعر است.

«چگونه ويتگنشتاين بخوانيم» نوشته ري مانك و ويراستاري سايمون كريچلي با ترجمه همايون كاكا سلطاني توسط نشر ني منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون