• ۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4343 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ فروردين

كار برگزاري انتخابات مجلس در وزارت كشور آغاز شد و كميته‌هاي انتخاباتي احزاب فعال شده‌اند

روشن شدن چراغ انتخابات

احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا يك به يك براي انتخابات اعلام آمادگي مي‌كنند. روز گذشته اتحاد ملت و نداي ايرانيان از فعاليت‌هاي كميته‌ انتخاباتي‌شان گفتند و وزارت كشور نيز روزشمار انتخابات مجلس را از ارديبهشت آغاز خواهد كرد.

8 صبح 315 روز ديگر احتمالا درهاي حوزه‌هاي راي‌گيري به روي مردم باز شده است. راي‌دهندگان با فهرست‌هاي انتخاباتي چپ و راست سياسي در دست در صف ايستاده‌اند تا آراي‌شان را در صندوق‌هاي «پي وي سي» بيندازند كه روي آن نوشته شده «ميزان راي ملت است». دوم اسفند سال جاري، يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد و كمتر از يك سال براي گروه‌هاي سياسي زمان باقي است تا فهرست‌هاي انتخاباتي‌شان را سروسامان دهند. تا پيش از فروردين 1398 اگر با يك فعال سياسي و حزبي در مورد انتخابات پيش رو صحبت مي‌كرديد حتما با اين جمله مواجه مي‌شديد كه «هنوز براي صحبت كردن در مورد انتخابات مجلس زود است» جمله‌اي كليشه‌اي كه البته مبناي سياسي درستي هم ندارد. نگاهي به انتخابات اغلب كشورهايي كه توسعه‌يافتگي سياسي را تجربه كرده‌اند، نشان مي‌دهد آنها بسيار بيش از 300 و اندي روز زمان براي برنامه‌ريزي‌هاي انتخاباتي زمان مي‌گذارند و حتي در برخي موارد انتخابات درون‌حزبي‌شان در زماني انجام مي‌شود كه ما اينجا به آن «فعاليت زودهنگام انتخاباتي» مي‌گوييم و جالب اينكه فعاليت‌هاي پيش از انتخابات آنقدري طبيعي هست كه نيازي به جلوگيري از رسانه‌اي كردن نداشته‌باشد. فارغ از موضوع شرح داده شده دست‌كم در يك سال و نيم گذشته سرعت اتفاقات سياسي و اقتصادي آنقدر زياد بوده كه احزاب و گروه‌هاي سياسي را درگير كند يا تا جايي پيش ببرد كه به قول سعيد حجاريان گاهي فكر كنند «عطاي انتخابات را بايد به لقايش بخشيد» از خروج امريكا از برجام، نوسانات شديد قيمت ارز و طلا و به تبع آن افزايش قيمت‌هاي سرسام‌آور كالاها و ... از آن سو حوادث طبيعي از زلزله تا سيل نيز آنقدر شرايط سياسي و اقتصادي را در نهادهاي مختلف قدرت پيچيده كرده كه تصور آغاز زنگ انتخابات براي بسياري دور از ذهن باشد.

 

از ارديبهشت‌ اجراي مراحل انتخابات براساس تقسيم‌بندي زماني وزارت كشور آغاز مي‌شود

با اين حال به نظر مي‌رسد كه احزاب و افراد يك به يك از خواب زمستانه بيدار مي‌شوند يا دست‌كم به سوالات رسانه‌ها و رسانه‌اي‌ها پاسخ مي‌دهند. البته وزارت كشور به عنوان متولي برگزاري انتخابات نيز كار خود را شروع كرده است. مديركل انتخابات وزارت كشور روز گذشته خبر داده كه «كار برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي در وزارت كشور آغاز شده است».

سيداسماعيل موسوي در گفت‌وگو با ايسنا، با اعلام اين خبر توضيح داده كه «از ارديبهشت‌ ماه اجراي مراحل انتخابات براساس تقسيم‌بندي زماني وزارت كشور آغاز مي‌شود. اجراي اين تقسيم‌بندي زماني كه در وزارت‌ كشور تهيه شده است، با دستور وزير كشور شروع مي‌شود.»

بنا به گفته مديركل انتخابات اين وزارتخانه همزمان با دستور وزير كشور براي آغاز اجراي انتخابات، جدول تقسيم‌بندي زماني اجراي مراحل انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ميان‌دوره‌اي مجلس خبرگان رهبري به مجريان انتخابات در سراسر كشور ابلاغ خواهد شد كه در اين تقسيم‌بندي زماني تمام مراحل انتخابات از مرحله ثبت‌نام داوطلبان تا راي‌گيري در روز 2 اسفند مشخص شده است.

همچنين وزارت كشور در حال تهيه برنامه جامع آموزشي براي فرمانداران و بخشداران در زمينه‌ اجراي انتخابات است.

آن‌طور كه موسوي تاكيد كرده مهم‌ترين مساله در حوزه سياست داخلي در سال 98 برگزاري اين انتخابات است و براي وزارت كشور، روزشمار انتخابات مجلس شوراي اسلامي از فروردين شروع شده و اقدامات پشتيباني، آموزش‌ نيروها و هماهنگي با ساير دستگاه‌ها از اين تاريخ دنبال مي‌شود. اما تنها وزارت كشور نيست كه زنگ انتخابات را به صدا در آورده و به نظر مي‌رسد احزاب نيز يك به يك فعاليت انتخاباتي خود را آغاز كرده‌اند.

كميته دايمي انتخابات «اتحاد ملت»

حسين نوراني‌نژاد، سخنگوي حزب اتحاد ملت ايران روز گذشته خبر داد كه قرار است كميته انتخابات اين حزب به صورت دايمي فعاليت داشته‌باشد. سخنگوي حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با مهر در مورد جلسه اخير اين حزب توضيح داد: «در جلسه اخير در مورد اقدام امريكا عليه سپاه پاسداران در قرار دادن آن در بين گروه‌هاي تروريستي و همچنين موضوع سيل گسترده‌اي كه چند شهر كشور را مورد مشكل قرار داده است، بحث و گفت‌وگو صورت گرفت كه حاصل آن دو بيانيه‌اي بود كه در چند روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد.» البته جلسه روز گذشته حزب تنها به موضوعات سياست خارجي و داخلي نپرداخته و گويا «انتخابات» را نيز در دستور كار داشته است. در همين راستا نوراني‌نژاد اعلام كرد كه «حزب اتحاد ملت كميته انتخاباتي دارد كه به صورت دايمي فعاليت مي‌كند و رياست آن بر عهده حجت شريفي است.كميته انتخابات حزب اتحاد ملت هميشه به صورت مستمر جلسات خود را برگزار مي‌كند تا هميشه براي انتخابات آمادگي خود را داشته باشند.»

ايده متفاوتي كه حزب اتحاد ملت اجرايي كرده فعاليت دايمي كميته انتخابات است؛ آن هم در شرايطي كه اغلب احزاب يك روز پس از انتخابات به حاشيه مي‌روند تا چند ماه پس از انتخابات بار ديگر سر بر آورند.

مي‌خواهيم فراكسيوني به نام «ندا» داشته‌باشيم

كار رسمي حزب نداي ايرانيان در سال ۹۸ با عيدديدني اعضاي حزب از جمله اعضاي شوراي مركزي، اعضاي شوراي سياستگذاري، اعضاي دفتر سياسي و ساير اركان حزب با دبيركل حزب نداي ايرانيان صادق خرازي و مجيد فراهاني رييس شوراي مركزي حزب رسما روز گذشته آغاز شد.

در اين ديدار نوروزي فراهاني و خرازي سخنراني‌هاي كوتاهي داشتند. فراهاني در آغاز سخنراني‌‌اش به مشكلات ايجاد شده به دليل سيل و همچنين رشد اقتصادي منفي 5 درصد اشاره كرد و يادآور شد كه اين رقم منفي رشد تنها در كشورهاي در حال جنگ رخ مي‌دهد و حدود يك سوم از بودجه كشور در سال جاري قابل تحقق است. اما صحبت‌هاي فراهاني تنها به مشكلات سياست داخلي و اقتصادي مرتبط نبود و به موضوع انتخابات نيز اشاره كرد و توضيح داد «بايد نداي ايرانيان در دو سطح تشكيلاتي و محتوايي براي ورود به انتخابات مجلس برنامه‌ريزي كند. ندا در عرصه‌هاي مختلف سياسي، فرهنگي و اجتماعي حرف براي گفتن دارد و براي عبور از وضعيت موجود برنامه دارد و اين‌گونه مي‌انديشد كه از طريق مجلس و دولت مي‌تواند برنامه‌هاي مدنظر خود را براي بهبود شرايط سياسي، اجتماعي و اقتصادي اجرا كند.» از صحبت‌هاي مجيد فراهاني كه خود سهميه نداي ايرانيان در شوراي شهر تهران است اين‌گونه مي‌توان برداشت كرد كه اين حزب ديگر تمايل ندارد در فهرست‌بندي‌هاي انتخاباتي اندك سهمي داشته‌باشد چرا كه تاكيد كرده «نداي ايرانيان بايد بتواند آنقدر در مجلس اثرگذار باشد تا در مجلس آينده فراكسيوني به نام ندا را به وجود آورد.» علاوه بر احزاب اصلاح‌طلب كه يك به يك وارد وادي انتخاباتي مي‌شوند، به نظر مي‌رسد كه بازاري‌هاي سياسي موتلفه در ميان اصولگرايان از باقي آنها جلوتر هستند. يك روز پس از تعطيلات عيد نوروز حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي اين حزب اعلام كرد كه «ستاد انتخابات حزب موتلفه تشكيل شده است و هماهنگي و همكاري با نيروهاي انقلابي، رويكرد حزب موتلفه براي انتخابات پيش‌ رو است.» البته بنا به گفته ترقي ستاد انتخابات حزب موتلفه سال گذشته تشكيل شده و جلسات اين ستاد به صورت مرتب برگزار مي‌شده اما اعضاي حزب تمايلي به رسانه‌اي كردن اين جلسات نداشتند. صدايي كه از احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا به گوش مي‌رسد نشان مي‌دهد كه آنها كم‌كم براي دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي آماده مي‌شوند. اما در اين ميان صداهايي متفاوت از اردوگاه اصلاح‌طلبي نيز شنيده مي‌شود كه حضور در انتخابات را «مشروط» اعلام كرده‌اند. سعيد حجاريان، تئوريسين جريان اصلاحات دو روز پيش يادداشتي در «مشق نو » منتشر كرد كه در بخشي از آن به همين نكته پرداخت كه مي‌توان در صورت تحقق شرايطي به صورت مشروط در انتخابات شركت كرد. او پيش از اين نيز در مورد حضور در انتخابات به هر قيمتي صحبت كرده‌بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون