• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4344 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين

خبر

تذكر وزيرخارجه ايران

به سفير فرانسوي

محمد جواد ظريف ديروز دوشنبه در حساب كاربري خود در توييتر نوشت: «يادآوري براي سه شريك اروپايي ما در برجام: طبق ان پي تي، برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت هيچ منعي براي غني‌سازي ايران وجود ندارد؛ نه اكنون، نه در سال 2025 و نه پس از آن. براي شركاي اروپايي، خواندن سندي كه آن را امضا كردند و قول دادند از آن دفاع كنند، مي‌تواند مفيد باشد.» به گزارش ايرنا، ژرار آرو سفير فرانسه در امريكا روز گذشته در حساب توييتري خود مدعي شد: «اينكه بگويم ايران پس از انقضاي برجام اجازه دارد اورانيوم غني سازي كند، اشتباه است.» اظهارات آرو واكنش مقامات كشورمان را در پي داشت؛ ديروز سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه تصريح كرد: «اگر توييت‌هاي «ژرار آرو» موضع فرانسه را اعلام مي‌كند، با نقض فاحش هدف و موضوع برجام و قعطنامه 2231 مواجه هستيم. پاريس اعلام موضع كند، در غير اين صورت اقدام مقتضي را انجام خواهيم داد». ديروز همچنين «فيليپ تيبو» سفير جديد جمهوري فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. سفير فرانسه در واشنگتن شب گذشته بدون ارايه هيچ‌گونه توضيحي توييت‌ بحث‌ برانگيزش را حذف و از نظر خود عقب‌نشيني كرد.

موضع خصمانه امريكا عليه سپاه رسمي شد

در پي اقدام خصمانه عليه ايران، واشنگتن در اقدامي غيرقانوني به طور رسمي نام سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران را در ليست گروه‌هاي تروريستي خود قرار داد. به گزارش ايسنا، به نقل از رويترز، ايالات متحده امريكا روز دوشنبه در اطلاعيه‌اي كه در فدرال رجيستر (روزنامه رسمي دولت فدرال امريكا) درج كرده، نيروهاي سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران را در ليست گروه‌هاي تروريستي اين كشور قرار داده است. به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور امريكا هفته گذشته به طور غيررسمي اعلام كرد كه نام سپاه پاسداران ايران را در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قرار مي‌دهد تا اعمال فشار حداكثري بر ايران را افزايش دهد. اين اولين باري است كه امريكا يك نهاد دولتي خارجي را به طور رسمي تروريستي قلمداد مي‌كند. شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران در واكنش به اين اقدام امريكا و با اشاره به سابقه طولاني فرماندهي مركزي نيروهاي امريكايي در غرب آسيا در حمايت از گروه‌هاي تروريستي، اين فرماندهي را در فهرست گروه‌هاي تروريستي قرار داد.

گزارش علي‌اكبر صالحي

به رييس‌جمهور

دكتر علي اكبر صالحي، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي ايران روز شنبه ۲۴ فروردين ماه در ديدار با دكتر حسن روحاني، رييس‌جمهور گزارش مبسوطي از عملكرد و فعاليت‌هاي مجموعه سازمان انرژي اتمي ايران را ارايه كرد و رييس‌جمهور نيز با توجه به برنامه‌هاي مصوب اين دستگاه رهنمودهايي براي بهبود روند فعاليت‌ها ارايه كرد. به گزارش ايسنا، معاون رييس‌جمهور در همين زمينه با اشاره به اينكه ديدار وزرا و روساي دستگاه‌ها با رييس‌جمهور به صورت دوره‌اي و منظم انجام مي‌شود، اظهار داشت: جناب آقاي دكتر روحاني، رياست محترم جمهوري در اين ديدار كه به مناسبت فرا رسيدن سال جديد و ايام شعبانيه انجام شد با تخصيص وقتي مبسوط به تفصيل مطالب و موضوعات مطروحه در جريان فعاليت‌ها و برنامه‌هاي مجموعه سازمان انرژي اتمي قرار گرفتند. صالحي افزود: ايشان ضمن ابراز خرسندي از دستاوردهاي ارايه شده در جريان برگزاري سيزدهمين سالروز ملي فناوري هسته‌اي پرسش‌هايي را پيرامون برنامه‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت سازمان و نيز در زمينه پروژه‌هاي در دست اقدام در سال ۹۸ مطرح كردند. وي گفت: به دليل اشراف رييس‌جمهور بر موضوعات هسته‌اي ايشان همواره موضوعات و مسائل سازمان انرژي اتمي در حوزه هسته‌اي را پيگيري مي‌كنند. صالحي اضافه كرد: در اين جلسه توضيحات لازم در باب فعاليت‌ها و برنامه‌هاي كوتاه‌مدت، ميان مدت و بلندمدت سازمان ارايه شد و بنا بر صوابديد رياست محترم جمهوري مقرر شد تا مساعدت حداكثري در چارچوب امكانات ميسور، جهت پيشبرد و اتمام طرح‌ها و پروژه‌ها در زمان مقرر از سوي دولت محترم اعمال شود. رييس سازمان انرژي اتمي گفت: در پايان اين ديدار گزارشي نيز در حوزه تعاملات و همكاري‌هاي فني و علمي ميان جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي پيشرو در عرصه علوم و فنون هسته‌اي به رييس‌جمهور ارايه شد.

بيانيه جديد پست بريتانيا

در مورد مراسلات ايرانيان

سفير ايران در لندن عنوان كرد: شركت خدمات پست بريتانيا با حذف بيانيه قبلي اعلام كرده كه در حال حاضر به دليل مسائل اجرايي امكان صدور مراسلات به مقصد ايران را ندارد و به دنبال حل بسيار فوري مساله است. «حميد بعيدي نژاد» سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن با اشاره به بيانيه جديد شركت پست سلطنتي انگليس (Royal Mail) در صفحه توييترش نوشت: «شركت خدمات پست بريتانيا در يك عقب‌نشيني و با حذف بيانيه قبلي اعلام كرده كه در حال حاضر به دليل مسائل اجرايي امكان صدور مراسلات به مقصد ايران را ندارد و به دنبال حل بسيار فوري مساله است.» وي افزوده است: «سفارت براي حل فوري مساله با مقامات ذي‌ربط در تماس است و هر تحولي را به اطلاع هموطنان عزيز خواهد رساند.» به گزارش فارس، اداره پست «رويال ميل» انگليس اعلام كرد كه از اول ماه مه ‌ارسال تمامي بسته‌هاي پستي به مقصد ايران را تا اطلاع ثانوي متوقف كرده است. شركت پستي «پارسل پست» نيز از توقف ارسال هرگونه محموله پستي و نامه به ايران خبر داده و اعلام كرده بسته‌هايي كه هنوز در انگليس باقي مانده‌اند به آدرس فرستنده بازگردانده خواهند شد. اين دو شركت پستي تحريم‌هاي امريكا عليه ايران را دليل توقف ارسال بسته‌هاي پستي و نامه اعلام كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون