• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4344 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين

تابستان داغ در انتظار است

شكاف‌هاي تازه سياسي در عراق

علي موسوي خلخالي

شايد كمتر كسي انتظار داشت تنها يك هفته از دومين سفر خارجي عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق بگذرد و كشورش دچار مشكلات تازه‌اي بشود. البته عراق فارغ از اينكه چه كسي مدير اجرايي‌اش باشد، از مشكلات عديده‌اي رنج مي‌برد كه حل آن نياز به يك اراده جدي و اجماع سراسري دارد. در عراق امروز كه جريان‌ها در هر حالتي همگي دنبال سهم خود از كيك قدرت هستند رسيدن به اين هدف چندان آسان نيست.

در روزهاي اخير عراق شاهد تحولات تازه‌اي بوده است. هفته گذشته مقتدا صدر، رهبر جريان صدر و جريان سائرون در پارلمان عراق بعد از سفر حدود سه ماهه خود به بيروت، به نجف اشرف بازگشت در حالي كه نخستين تصاويري كه از او بعد از اين غيبت منتشر شد او را عصا به دست نشان مي‌داد. گويا او به بيماري‌اي مبتلا شده كه او را عصا به دست كرده است.

با وجود اين بازگشتش و ظهور مجدد وي در عرصه سياسي عراق همانند هميشه پرسروصدا بود. انتشار كليپي از او كه طرفدارانش با اشعار حماسي در تاييد او تهيه كرده بودند و همچنين حضورش در نماز جمعه كوفه كه رفتار بي‌سابقه‌اي از خود نشان داد و بدون پايان نماز محل را ترك كرد، همچنين توييت‌هاي منظمش درباره سيل و تغييرات
پيش آمده در الجزاير و سودان حركاتي بودند كه سروصداهاي زيادي به پا كردند. اما اوج اين سروصداها زماني بود كه اعلام شد پارلمان عراق به سپردن سفارتي به جعفر صدر، پسرعموي مقتدا صدر و از نيروهاي نزديك به او راي مثبت داده است. اتفاقي كه در ميان ائتلاف اصلاح و سازندگي كه رياست آن را در حال حاضر سيدعمار حكيم برعهده دارد، بازتاب وسيعي داشته است. گويا اعضاي اين ائتلاف از اين اقدام ياران مقتدا صدر خبر نداشتند. آنها شك برده‌اند كه مقتدي صدر در حال پيشبرد نقشه‌اي ناگفته است كه كسي از آن خبر ندارد و احتمالا جعفر صدر در كنار مقتدا در محوريت آن قرار دارند.

اعضاي ائتلاف احساس مي‌كنند كه مقتدي صدر آنها را نامحرم حساب مي‌كند و براي پيشبرد سياست‌هاي خود به قدرت‌هاي خارج از ائتلاف اصلاح و سازندگي تكيه دارد. براي همين زمزمه‌هاي خروج از ائتلاف با او به گوش مي‌رسد.

از آن طرف در درون ائتلاف بناء و به ويژه سازمان بدر به رهبري هادي عامري نيز اختلافاتي بروز كرده است. افرادي مثل قاسم الاعرجي كه از اعضاي سازمان بدر است و در دولت حيدر العبادي وزير كشور بود، در تازه‌ترين مصاحبه خود عدم ادامه حضورش در دولت را به زدوبندهاي خارج از توافقات درون سازمان بدر مرتبط دانسته و از تشكيل جريان سياسي مستقلي از سازمان بدر صحبت كرده است. در همين حال يك منبع مطلع در درون سازمان بدر به «العالم الجديد» گفته كه «قاسم الاعرجي» در واكنش به كنار گذاشته شدنش از ميان نامزدهاي وزارت كشور عراق در حال تلاش براي ايجاد شكاف در بدر و خارج شدن از آن است. به گفته اين منبع الاعرجي در حال يارگيري درون سازمان بدر است و مي‌خواهد تشكيلات تازه‌اي راه بيندازد و اين وضعيت باعث شدت گرفتن اختلافات و تنش‌ها در درون بدر شده است. در نشست هفته گذشته عادل عبدالمهدي با تعدادي از شهروندان عراقي مقيم ايران در تهران نيز تعدادي از حاضران دربرابر نخست‌وزير عراق از هادي عامري به‌شدت انتقاد كردند و مداركي درباره غيرقانوني بودن اخراج‌شان به دستور عامري به نخست‌وزير ارايه دادند و خواستار پيگيري اين موضوع شدند. روز جمعه نيز تظاهراتي در منطقه جادريه بغداد ازسوي جرياني درون سازمان بدر در اعتراض به كادر رهبري اين سازمان برگزار شد.

در اين ميان بسياري از جريان‌هاي سياسي مقتدي صدر و هادي عامري را متهم مي‌كنند كه دولت را به اراده خود و به دور از مشورت با آنان چيده‌اند و سعي در هدايت آن بدون مشورت با آنها هستند.

به نظر مي‌رسد آن آرامش نسبي كه بعد از انتخاب دولت جديد به رياست عادل عبدالمهدي در عراق به وجود آمده بود متزلزل شده است. با نزديك شدن به تابستان هميشه داغ عراق كه از كمبود شديد برق نيز رنج مي‌برد و همچنين نزديك شدن به موعد انتخابات استانداري‌ها احتمالا تحولات سياسي تازه‌اي را شاهد خواهيم بود كه تابستان داغ عراق را داغ‌تر مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون