• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4346 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين

كمك‌هاي هدفمند كمك‌هاي بي‌هدف

زهرا كهرام

از آغاز وقوع سيل در بخش‌هاي مختلف كشور جمعيت امام علي(ع) كار كمك‌رساني را آغاز كرده است. حضوري كه همچنان در 5 استان گلستان، كرمانشاه، ايلام، لرستان و خوزستان ادامه دارد. اعضاي اين جمعيت در مناطق بحران‌زده در حال ارزيابي و توزيع اقلام هستند و در اين مدت تلاش كرده‌اند كمك‌هاي مردمي را نسبت به نيازهاي روز در هر منطقه جهت‌دهي كنند و بر همين اساس كمك‌هايي كه از سراسر كشور جمع‌آوري شده است را به دست هموطنان عزيزمان در شهرها و روستاهاي سيل‌زده برسانند.

حالا نه تنها بر اساس مشاهدات در جريان سيل بلكه بر اساس تجربه‌هاي ناشي از رخدادهاي مشابه مي‌توان گفت يكي از مسائلي كه متاسفانه مدتي است در زمان وقوع حوادث در كشور ما رويت مي‌شود اين است كه بسياري از كمك‌هاي مردمي توسط خود مردم و بدون هماهنگي با يكديگر يا نهادهاي فعال در منطقه ارسال مي‌شوند ؛كمك‌هايي كه بر‌اساس نيازسنجي‌ها و اولويت‌هاي موجود تهيه نمي‌شوند. اين شيوه از كمك‌رساني نه تنها در مواردي به فرهنگ مردم عزيزمان آسيب مي‌رساند بلكه نهايتا به جايي مي‌رسد كه برخي اقلام بيش از اندازه جمع‌آوري و توزيع شده و برخي ديگر كمتر ارسال مي‌شوند. هم‌اكنون طبق شرح وضعيتي كه اعلام شده در بسياري نقاط سيل‌زده مواد غذايي كنسرو شده و آب معدني بيش از اندازه نيازهاي مصرفي تامين شده و در عوض به نياز‌هاي جدي ديگري چون پشه‌بند و حوله و... بسيار كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.«ما مقدار زيادي آب دپو كرديم، كاش اين كمك‌ها تجميع و براي برپا كردن دو باره زندگي‌مان هزينه مي‌شد» اين حرفي بود كه هنگام بازديد به منظور شناسايي از زبان يكي از اهالي پلدختر لرستان شنيديم.

بسياري از سازمان‌هاي مردم نهاد در حادثه امسال تلاش كردند با همكاري و هماهنگي يكديگر عمل كنند تا از ارسال موازي كمك‌ها و كالاهاي مشابه به منطقه جلوگيري كنند. با همين هدف بود كه ابتدا گروه‌هاي ارزيابي به مناطق اعزام شدند و براساس بررسي‌ها و نيازسنجي‌هاي آنان اقدام به تهيه كمك‌ها شد. همزمان تمام تلاش در اين راستا بود كه با ارتباط گرفتن با هلال احمر و مراكز بهداشت مناطق، خريد و ارسال و نحوه توزيع كمك‌ها مديريت شود. با اين وجود همچنان كمك‌هاي بسياري هستند كه به صورت آزاد و بدون هماهنگي در مناطق مورد نظر توزيع مي‌شوند. مديريت اين كمك‌ها و سامان دادن به وضعيت تهيه و توزيع آنها اقدامي جدي است كه باعث جلوگيري از هدررفت منابع مي‌شوند.

براي نظم‌دهي به جريان كمك‌رساني، نياز جدي به بانك اطلاعاتي از شهرها و روستاهاي آسيب‌ديده حس مي‌شود و به همين منظور جمعيت امام علي تلاش كرده با كمك ارگان‌هاي مسوول اين اطلاعات را جمع‌آوري كرده و بر‌اساس اين بانك اطلاعاتي به توزيع كمك‌ها بپردازد. به عنوان نمونه ستاد معمولان استان لرستان جمعيت امام‌علي از ابتداي فعاليت خود فهرستي از اسامي و شماره تماس افراد سيل‌زده را جمع‌آوري كرده و پس از نيازسنجي از اين افراد و اعلام نيازها به ستادهاي كشوري خود، اقلام ارسالي را در ميان اين افراد توزيع كرد تا اطمينان حاصل كند كه تمامي كمك‌ها در ميان تمامي خانواده‌ها به صورت عادلانه توزيع شده است.

برآوردهاي جمعيت نشان مي‌دهد كه در حال حاضر استان‌ها و مناطق حادثه‌ديده نيازمند اين كالاها هستند:

گلستان: بسته مخصوص زنان، بسته مخصوص نوزاد

لرستان: بسته غذايي خشك، زنان، نوزاد، دانش‌آموز، ظروف آشپزخانه

خوزستان: بسته‌هاي بهداشتي، نوزاد، زنان، غذايي اضطراري، آب، پشه‌بند، اسپري حشره‌كش

ايلام: بسته‌هاي غذايي خشك و بهداشتي

كرمانشاه: بسته‌هاي بهداشتي و مواد غذايي خشك.

عضو جمعيت امام علي(ع)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون