• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4346 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين

خيز آبي‌اناري‌ها براي فتح سه‌گانه

والورده در بارسلونا؛ محافظه‌كار موفق

عليرضا جوادي

 

 

وقتي انريكه در فصل 2017-2016 اعلام كرد كه از فصل بعد، هدايت بارسلونا را برعهده ندارد، گمانه‌زني‌ها براي جايگزيني او آغاز شد؛ از انزوئه، دستيار اول انريكه تا رونالد كومان، سرمربي فعلي تيم ملي هلند در ليست باشگاه حضور داشتند؛ اما وجود يك اسم در آن ليست خودنمايي مي‌كرد. سرمربي وقت اتلتيك بيلبائو يعني ارنستو والورده حسابي تعجب‌ها را برانگيخت.

ارنستو والورده در اسپانيا يك مربي معمولي محسوب مي‌شد و افتخاراتش به عنوان يك مربي، به نايب‌قهرماني در جام يوفا، ليگ اروپاي فعلي و سوپركاپ اسپانيا خلاصه مي‌شد. با اين حال، بارتومئو، رييس باشگاه بارسلونا، به والورده اعتماد كرد و اين فرصت را به او داد كه بارسلونا را بعد از دو فصل ناكامي در مرحله يك‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا به قهرماني اروپا برساند و قهرماني لاليگا را هم از رئال مادريد پس بگيرد. البته در ابتدا، شرايط براي او و بارسلونا به خوبي پيش نرفت و جدايي نيمار، او را به بن‌بست تاكتيكي رساند؛ نيماري كه در اردوي پيش فصل، موثرترين بازيكن بارسلونا بود و حتي از ليونل مسي هم عملكرد بهتري از خود نشان داده بود. جدايي نيمار باعث شد كه بارسلونا دمبله را جايگزين او كند و به دنبال آن نقشه‌هاي تاكتيكي والورده نيز تغيير پيدا كرد. باخت سنگين در دو بازي رفت و برگشت مقابل رئال مادريد در سوپرجام اسپانيا، شرايط را براي او سخت‌تر از گذشته هم كرد؛ اما يك تغيير تاكتيكي ارنستو را نجات داد.

والورده تركيب بارسلونا را از 3-3-4 به 2-4-4 تغيير داد، تغييري كه منجر به عملكرد موفق بارسلونا در لاليگا شد و اين تيم توانست به راحتي صدرنشين لاليگا شود و در كوپا دل ري و ليگ قهرمانان اروپا نتيجه خوبي بگيرد؛ اما بازي‌هاي بارسلونا با والورده، هواداران اين تيم را راضي نمي‌كرد و تاكتيك‌هاي او خيلي محافظه‌كارانه به‌ نظر مي‌رسيد و با تصويري كه هواداران از تيم بارسلونا در ذهن داشتند، بسيار متفاوت بود. اوج انتقاد‌ها از والورده بعد از حذف مقابل رم، در حالي كه بارسلونا در بازي رفت با نتيجه 1-4 رم را شكست داده بود، شنيده مي‌شد. بارسلونا، ديدار برگشت را بسيار محافظه‌كارانه آغاز كرد و فقط به حفظ نتيجه ديدار رفت فكر مي‌كرد؛ اما ساختار دفاعي تيم والورده آن قدر استحكام نداشت كه بتواند در استاديوم المپيك رم مقاومت كند و خيلي زود با گل ژكو فروپاشيد. گل دروسي هم والورده را از خواب بيدار نكرد و اين مربي همچنان با همان شيوه ابتداي بازي به كارش ادامه داد. با گل مانولاس، بارسلونا تازه جريان بازي را به دست گرفت ولي ديگر وقتي براي نجات بارسلونا نبود. حذف براي سومين سال متوالي براي بارسلونا خيلي دردناك بود و بعد از شكست مقابل رم و حذف از ليگ قهرمانان، صحبت از اخراج والورده به گوش مي‌رسيد؛ اما به هر ترتيب، بارتومئو ‌به ‌دليل قهرماني در لاليگا و كوپا دل ري تصميم گرفت كه فصل بعد را هم با والورده ادامه دهد.

والورده در فصل نقل و انتقالات سعي كرد، ضعف‌هاي دفاعي تيم را با خريد لنگله پوشش دهد و براي تسلط بيشتر بر ميانه زمين، يعني براي جايگزيني اينيستا و استراحت به بوسكتس، آرتور ملو و ويدال را به نيوكمپ آورد. البته والورده تمايل زيادي به جذب ويليان هم داشت؛ اما مديران بارسلونا ترجيح دادند كه به‌ جاي خريدن يك بازيكن سي ساله، مالكوم جوان را از بوردو بخرند. بارسلونا فصل را در لاليگا متزلزل آغاز كرد و نتوانست با قدرت هميشگي اين مسابقات را آغاز كند؛ اما رفته‌رفته توانست عملكرد خوبي از خود ثبت كند و در هفته سي و دوم با اختلاف 9 امتيازي نسبت به تيم دوم صدرنشين لاليگا شود؛ در كوپا دل‌ري هم با حذف رئال به فينال رسيد و بايد با والنسيا براي كسب عنوان قهرماني رقابت كند. نكته مثبت ديگر درباره او توجه كردن به لاماسياست؛ او به پويگ و آلنيا در كوپا دل‌ري فرصت بازي را داده تا توانايي‌هاي خود را اثبات كند؛ البته اوج عملكرد او، مربوط به ليگ قهرمانان اروپاست، جايي كه با رفع ضعف پوشش‌ دفاعي تيم، توانسته به خوبي بازي محافظه‌كارانه خودش را انجام دهد و ديگر خطري تيم او را تهديد نكند. آنها از يكي از سخت‌ترين گروه‌هاي مسابقات به راحتي صعود كردند و در مرحله يك‌هشتم نهايي ليون را درهم كوبيدند و در يك‌چهارم نهايي با قرعه منچستريونايتد سولشاير، روبه‌رو شدند و تيم والورده در بازي رفت كه در اولدترافورد برگزار شد، توانست در ابتداي بازي جريان مسابقه را به دست بگيرد و گل اول را بزند. بعد از آن، والورده تاكتيك محافظه‌كارانه خود را بار ديگر اجرا كرد و توانست با يك بازي كنترلي، منچستريونايتد را شكست دهد. در بازي برگشت هم با درخشش ليونل مسي توانست يونايتد را شكست دهد و بعد از سه سال به نيمه‌نهايي چمپيونزليگ برسد.

خريد‌هاي باكيفيت و متناسب با سبك والورده و همچنين اجراي درست‌تر و دقيق‌تر تاكتيك‌ها توسط بازيكنان موجب شد كه بارسلونا در اين فصل، كيفيت به مراتب بالاتري نسبت به سه سال گذشته داشته باشد و بالاخره به نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان برسد و فرصت كسب سومين سه‌گانه تاريخ خود را داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون