• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4348 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت

بيانيه مشترك جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي پاكستان

1- طرفين ضمن تاكيد بر همبستگي تاريخي، فرهنگي، ديني و تمدني دو كشور و دو ملت همسايه و مسلمان و نيز نظر به اراده مقامات عالي دو كشور به منظور توسعه روابط در همه زمينه‌هاي مورد علاقه دوطرف بر اهميت تعميق و تحكيم مناسبات دوجانبه براساس اصول منافع ملي، حفظ تماميت ارضي و احترام متقابل به حاكميت ملي تصريح كرده و اجراي سريع توافقات و اسناد في‌مابين را به عنوان گامي در جهت تحقق اين هدف خواستار شدند.

2- طرفين با تاكيد بر اينكه مرزهاي دو كشور بايد مرز صلح و دوستي باشد، همكاري و تبادل نظر مستمر مسوولان سياسي، نظامي و امنيتي را براي مقابله با تهديداتي همچون تروريسم، قاچاق مواد مخدر و انسان، گروگان‌گيري، پولشويي و آدم ربايي ضروري برشمردند. همچنين مقرر شد به منظور بررسي جزييات موارد فوق، دهمين دور مذاكرات كميته ويژه امنيت بين وزارت كشور دو طرف در خردادماه 1398 در اسلام‌آباد برگزار شود.

3- دو طرف همچنين توافق كردند تا به منظور بررسي پيشرفت و ترسيم مسير پيشروي تسهيل سفرهاي مردمي از مبدأ دو كشور، نشست بعدي كميسيون مشترك كنسولي را ‌در نيمه دوم سال 1398 برگزار كنند. طرف پاكستاني از اعلام دولت ايران مبني بر آزادي تعدادي از زندانيان پاكستاني و اتخاذ تمهيداتي براي استرداد فوري آنان استقبال كرد.

4- رييس‌جمهور اسلامي ايران و نخست‌وزير جمهوري اسلامي پاكستان اذعان داشتند كه تقويت و تحكيم همكاري استان سيستان و بلوچستان ايران با ايالت بلوچستان پاكستان از جمله بازگشايي گذرگاه‌ها و بازارچه‌هاي مرزي ضمن بهبودي وضعيت اقتصادي ساكنان بومي، اقدامي در جهت رفع چالش‌هاي مرزي و ناامني‌ها خواهد بود. طرفين توافق كردند تا به منظور بررسي وضعيت كنوني تداركات و ساير اقدامات لازم جهت گشايش گذرگاه‌هاي مرزي جديد در گبد - ريمدان و مند - پيشين و نيز افتتاح بازارچه‌هاي جديد مرزي، دومين دور مذاكرات كميسيون عالي مرزي را در ارديبهشت‌ماه 1398 برگزار كنند.

5- دو طرف بر لزوم گسترش همكاري‌ها در بخش نيرو از جمله صادرات برق ايران به پاكستان تاكيد كردند. طرف پاكستاني مراتب تشكر و قدرداني خود را از دولت جمهوري اسلامي ايران به‌خاطر تداوم صادرات برق به ايالت بلوچستان پاكستان ابراز كرد.

6- طرفين ضمن تاكيد بر قرابت‌هاي عميق و ديرينه فرهنگي، اجتماعي و زباني بين دو كشور و اقوام آنان، بار ديگر بر لزوم تقويت هر چه بيشتر اين پيوندها از طريق گسترش فعاليت‌هاي دانشگاهي، فرهنگي و گردشگري، به‌ويژه از طريق افزايش سفرهاي متقابل متفكران، هنرمندان سنتي و گروه‌هاي فرهنگي و نيز تقويت گردشگري اماكن تاريخي مذهبي دو كشور تصريح كردند.

7- جناب آقاي عمران خان، نخست‌وزير پاكستان بر كمك دولت و مردم پاكستان و همبستگي آنان با مردم ايران در پي وقوع سيلاب‌هاي شديد اخير در اين كشور كه موجب از دست رفتن جان ارزشمند انسان‌ها و نيز بروز خسارت‌هاي مادي شد، تصريح نمود. نخست‌وزير پاكستان ابراز اطمينان كرد كه مردم ايران با روحيه تاب‌آوري خود بر اين فاجعه طبيعي فائق خواهند آمد. طرف ايراني مراتب سپاسگزاري خود را از پاكستان به‌خاطر ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه به سيل‌زدگان ايران اعلام كرد.

8- با توجه به افزايش حجم مبادلات تجاري بين دو كشور در سال 1397، رييس‌جمهوري محترم ايران و نخست‌وزير محترم پاكستان نهادهاي ذي‌ربط وزارتخانه‌هاي خود را مكلف كردند تا با استفاده از همه ظرفيت‌ها، كليه ساز و كارهاي لازم را براي افزايش حداكثري فعاليت‌هاي پولي، مالي و بازرگاني فراهم كنند. طرفين همچنين مقرر كردند تا به منظور رايزني در موضوعات فوق، بيست و يكمين دور مذاكرات كميته مشترك اقتصادي را در نيمه دوم سال 1398 در پاكستان برگزار كنند.

9- طرفين در خصوص موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي مذاكره و تبادل نظر كردند. طرفين صلح، آرامش و توسعه پايدار را به عنوان پيش شرط ارتقاي روابط، يكپارچگي و هم افزايي در بين كشورهاي منطقه غرب آسيا برشمردند.

10- طرفين بر پايبندي خود به منشور سازمان ملل و حقوق بين‌الملل به ويژه اصول برابري حاكميتي كشورها، استقلال سياسي و عدم مداخله در امور داخلي ساير كشورها تأكيد نمودند. دو طرف بار ديگر بر لزوم پايبندي همه كشورها به حاكميت قانون من‌جمله در سطح بين‌الملل تصريح كردند. در اين راستا، طرفين نگراني جدي خود را از اتخاذ يك‌جانبه اقدامات مخالف با قوانين بين‌الملل و اصول منشور سازمان ملل ابرازكردند.

11- رييس‌جمهوري ايران و نخست‌وزير پاكستان، ضمن اشاره به ضرورت ايجاد افغانستاني امن، باثبات و مستقل در راستاي برقراري صلح و ثبات منطقه، برگزاري گفت‌وگو‌هاي صلح بين‌الافغاني را ضروري دانستند و از كشورهاي منطقه و جامعه بين‌الملل خواستند تا به منظور پايان‌بخشي به منازعات و بازگشت كامل صلح به اين كشور با يكديگر همكاري كنند. دو طرف همچنين بر لزوم مساعي مشترك براي دستيابي به وفاق جامع‌تر در منطقه‌ تاكيد كردند.

12- طرفين ضمن محكوميت تمامي اشكال تروريسم، دستاوردهاي بزرگ دو كشور در مبارزه با تروريسم را مغتنم شمرده و تاكيد كردند بايد تلاش‌ها براي توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي به منظور پيشگيري و مقابله با تروريسم تداوم داشته و شناسايي و ريشه‌كني تمامي اشكال تروريسم در منطقه مورد توجه قرار گيرد.

13- با توجه به اهميت گسترش راه‌هاي مواصلاتي به منظور توسعه و تسهيل همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي، طرفين از اجرايي شدن توافقات دو و چندجانبه از جمله ابتكار كمربند و جاده (BRI)، سيپك (CPEC) و توافقات كريدور ترانزيتي شمال- جنوب و شرقي- غربي در ايران استقبال كردند.

14- رييس‌جمهور ايران و نخست‌وزير پاكستان از همه ابعاد همكاري‌هاي دو كشور با سايرين به ويژه ابتكار نشست شش ‌جانبه روساي مجالس كشورها در تهران در راستاي توسعه همكاري‌ها ميان كشورهاي منطقه استقبال كردند.

15- طرفين بر لزوم حل و فصل موضوع جامو و كشمير از طريق گفت‌وگو و راه‌هاي صلح آميز مبتني بر خواست مردم آن منطقه و منطبق با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل تاكيد كردند.

16- رييس‌جمهور ايران و نخست‌وزير پاكستان، خاطرنشان ساختند حق مردم فلسطين به منظور استيفاي حقوق خود به خصوص تشكيل دولت و حاكميت مستقل فلسطين خواست اصلي كشورهاي مسلمان است. دو كشور همچنين توافق كردند تا با بهره‌گيري از ترتيبات و ساز و كارهاي منطقه‌اي و بين‌المللي با بيشتر كردن تلاش‌هاي خود، فلسطينيان را در استقرار يك دولت مستقل ياري دهند.

17- طرفين بر ضرورت اجراي هرچه سريع‌تر برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) از سوي ساير كشورها، باتوجه به اجراي كامل مفاد اين توافق توسط جمهوري اسلامي ايران، تاكيد كردند.

18- طرفين از امضاي بيانيه همكاري در بخش بهداشت كه مشتمل بر كمك‌هاي فني و تبادل تجربيات به‌صورت دوجانبه با خروجي‌هاي ملموس باشد، استقبال كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون