• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4348 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت

عدد و رقم

۸۲ درصد

زنان علاقه‌مند به كسب و كارهاي خانگي

بر اساس آمارها، ۸۲ درصد زنان و ۱۸درصد مردان علاقه‌مند ورود به كسب و كارهاي خانگي هستند. مشاغل خانگي يكي از راه‌هاي ايجاد اشتغال و درآمد براي افراد جوياي كار به ويژه زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار به شمار مي‌رود. بر اساس گزارش دفتر آمار اتحاديه اروپا، هلند با ۱۳.۷ درصد داراي بيشترين شاغلان خانگي بوده است و در تمامي كشورهاي عضو منطقه يورو و اتحاديه اروپا، شمار كساني كه داراي مشاغل خانگي هستند از شمار افرادي كه از خانه براي ديگران كار مي‌كنند، بيشتر است. تا سال ۲۰۱۷، شمار زناني كه در خانه كار مي‌كرده‌اند از مردان بيشتر بوده و تنها در دانمارك و هلند شمار كاركنان مرد در حوزه مشاغل خانگي بيشتر از شمار كاركنان زن است. در بين گروه‌هاي سني مختلف نيز، بيشتر شاغلان در بخش كسب‌وكارهاي خانگي در گروه سني ۲۵ تا ۴۹ سال بوده‌اند. در ميان كشورهاي عضو منطقه يورو و اتحاديه اروپا، هلند با ۱۳.۷ درصد داراي بيشترين تعداد شاغلان خانگي است و بيشتر شاغلان كسب و كارهاي خانگي در گروه سني ۲۵ تا ۴۹ سال قرار دارند. برابر اعلام ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي نيز تاكنون ۱۵۱ هزار شغل در زمينه كسب و كارهاي خانگي ايجاد شده و طي شش ماهه سال ۱۳۹۷ نيز ۶۲۹ مورد بازارچه و نمايشگاه در نقاط و استان‌هاي مختلف در اين زمينه راه‌اندازي و فعال شده است. همچنين ۶۲ درصد زنان سرپرست خانوار و ۳۸ درصد افراد غير سرپرست خانوار در حوزه مشاغل خانگي فعاليت دارند و طي سال‌هاي ۱۳۹۵ تا بهمن ۱۳۹۷ بيش از ۵۴۰ هزار نفر در سامانه مشاغل خانگي ثبت‌نام كردند كه از اين تعداد، ۲۱۳ هزار نفر موفق به دريافت مجوز شده‌اند.

حداقل 26 هزار ميليارد تومان

خسارات سيل به كشاورزان

دولت رقم خسارات سيل بر محصولات كشاورزي را 13 هزار ميليارد تومان اعلام كرده است، اما كارشناسان بخش كشاورزي معتقدند كه تا اين لحظه حداقل خسارت 2 برابر رقم اعلامي دولت و حدود 26 هزار ميليارد تومان است. محمدشفيع ملك زاده، رييس نظام صنفي كشاورزي مي‌گويد دولت در تعيين خسارات فقط بهاي محصول را در نظر گرفته و زيان به زيرساخت‌ها، هزينه توليد و سود كشاورزان را مدنظر قرار نداده است. وي در گفت‌وگو با ايلنا رقم اعلامي دولت براي خسارت سيل به بخش كشاورزي را دور از واقعيت دانست و اظهار كرد: گزارش‌هاي ارسالي به نظام صنفي كشاورزي از 16 استان سيل زده نشان مي‌دهد ميزان خسارات در بخش كشاورزي بسيار بالاتر از رقمي اعلامي وزارت جهاد كشاورزي است. وي ادامه داد: برآورد اوليه ما نشان مي‌دهد حداقل ميزان خسارات 2 برابر بيش از رقم اعلامي و حدود 26 هزار ميليارد تومان است. به گفته ملك زاده، ميزان خسارات به بخش كشاورزي در برخي از استان‌ها در 50 سال گذشته بي‌سابقه است.

78 درصد

مخازن سدهاي كشور پر شد

بارش‌هاي مناسب سال آبي جاري باعث شده تا ميزان ذخيره آب سدهاي كشور با رشد 63 درصدي نسبت به سال گذشته به بيش از 39 ميليارد مترمكعب رسيده و 78 درصد از ظرفيت مخازن سدهاي كشور نيز پر شود. به گزارش وزارت نيرو، ميزان بارندگي‌هاي كشور از ابتداي سال آبي جاري تاكنون به 314 ميليمتر رسيده است كه اين رقم در مقايسه با (120 ميليمتر) مدت مشابه سال گذشته 161 درصد و در مقايسه با (209 ميليمتر) مدت متوسط بلندمدت 50 درصد افزايش داشته است. روند افزايشي بارندگي‌ها موجب شده است تا كشور ما پربارش‌ترين سال آبي نيم قرن اخير خود را تجربه كند و حجم بارندگي‌ تمامي استان‌هاي كشور از مدت ميانگين 50 سال اخير كشور هم فراتر برود. سدهاي كشور نيز تحت تاثير بارندگي‌هاي مناسب سال آبي جاري وضعيت بسيار مناسبي را تجربه مي‌كنند به طوري كه ورودي آب به سدهاي كشور از ابتداي مهرماه سال گذشته تاكنون به 56.64 ميليارد مترمكعب رسيده كه اين رقم در مقايسه با ورودي 14.56 ميليارد مترمكعبي مدت مشابه سال گذشته 289 درصد افزايش داشته است.

13 درصد

افزايش واردات گاز از ايران

وزارت برق عراق اعلام كرد تا ژانويه سال آينده ميلادي واردات گاز از ايران را 13 درصد افزايش مي‌دهد. اين وزارتخانه دولت عراق اعلام كرد قطع واردات گاز ايران باعث مي‌شود كه توليد برق در اين كشور 4 هزار مگاوات كاهش يابد. وزارت برق عراق اعلام كرده كه جايگزيني براي واردات گاز ايران ندارد.

 

14 ميليون تن

پيش بيني توليد گندم

مجري طرح گندم كشور گفت: برآورد اوليه توليد گندم در اسفند ماه حدود 14 ميليون و 700 هزار تن بود كه با توجه به خسارت‌هاي ناشي از بارندگي‌هاي شديد و سيلاب‌ها، تا امروز 350 تا 700 هزار تن كاهش توليد را تخمين مي‌زنيم. به گزارش وزارت جهاد كشاورزي، اسماعيل اسفنديارپور افزود: منتظر گزارش‌ها و آمارهاي جديد استان‌ها از ميزان خسارت‌هاي سيل به توليد گندم هستيم. وي اظهار داشت: در مجموع 200 هزار هكتار از اراضي آبي و ديم گندم در استان‌هاي خوزستان، لرستان و گلستان دچار خسارت و آبگرفتگي شده‌اند كه 160 هزار هكتار آن مربوط به استان خوزستان است. او با بيان اينكه به علت بارندگي‌ها و پراكنش زماني مناسب بارش در پاييز سال زراعي جاري انتظار توليد خوب در حوزه گندم را داشتيم، گفت: ما همچنان روي نظرمان هستيم و تامين اين محصول با توليد داخل انجام مي‌شود. اسفندياري‌پور گفت: برداشت گندم از استان‌هاي سيستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب فارس، جنوب خوزستان و جنوب كرمان در منطقه جيرفت و كهنوج به تدريج آغاز شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون