• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4348 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت

يوونتوس و پاري‌سن‌ژرمن فاتح ليگ‌هاي خود شدند

قهرماني‌هاي بدون جذابيت

بهرام سرگوسرايي

 

 

در روز جشن قهرماني پاري‌سن‌ژرمن در ليگ وان فرانسه، چيزي كه بيش از قهرماني اين تيم به چشم آمد و در خبرها به آن توجه شد، نقش بستن طرحي از كليساي نوتردام روي پيراهن پاريسي‌ها بود. سن‌ژرمني‌ها به پاس قدرداني از رشادت‌هاي آتش‌نشانان شهر پاريس اين كار را كردند و با بازخوردهاي مثبتي هم روبه‌رو شدند. اما اگر به تصاوير جشن قهرماني اين تيم دقت كنيد، نه هواداران و نه حتي بازيكنان اين تيم آن‌طور كه بايد و شايد خوشحال نيستند. ليگ وان فرانسه براي پاريس خيلي كوچك است و قهرماني در اين ليگ نمي‌تواند براي تيمي كه به اندازه تمام تيم‌هاي ديگر حاضر در اين ليگ هزينه مي‌كند، دستاورد چشمگيري باشد. ناصر الخليفي مدير اين تيم از توماس توخل سرمربي تيمش تنها قهرماني اروپا را مي‌خواست، اما مربي آلماني در مرحله يك‌هشتم مقابل حريف ضعيفي مثل منچستريونايتد از دور رقابت‌ها كنار رفت.

يك روز قبل از جشن پاريسي‌ها در پارك‌ده‌پرنس، در آليانز استاديوم تورين تيم يوونتوس جشني مشابه همتاي فرانسوي‌اش گرفت. بازيكنان يوونتوس با نوشيدني‌هاي‌شان سرمست و سرگرم بودند، اما اين جشن قهرماني چيزي نبود كه به آنها بچسبد. دليلش هم مشخص است، بانوي پير تورين براي هشتمين سال پياپي بود كه به قهرماني سري ‌آ مي‌رسيد.

بازيكنان هر دو تيم يوونتوس و پاري‌سن‌ژرمن، بعد از گرفتن جشن قهرماني بايد به خانه‌هاي‌شان بروند و ليگ قهرمانان را از تلويزيون‌هاي بزرگ خانه‌هاي‌شان نگاه كنند. به احتمال زياد، يك رابطه قوي و جدي بين قهرماني‌هاي زودهنگام و پرتعداد اين تيم‌ها در ليگ‌هاي داخلي و ناكامي در ليگ قهرمانان وجود دارد. يوونتوس در سال‌هاي اخير براي فتح ليگ قهرمانان خيزهاي بلندي برداشته و جذب كريستيانو رونالدو از نظر آنيلي آخرين قطعه پازل آنها براي قهرماني بود. آنها كه تاكنون دو بار در فينال‌هاي ليگ قهرمانان در 5 سال اخير شكست خورده‌اند، تصور مي‌كردند با جذب بازيكني كه چهار بار در پنج سال اخير قهرمان شده كارشان ديگر گير نخواهد كرد، اما اشتباه مي‌كردند. همان‌طور كه پاري‌سن‌ژرمن به اشتباه تصور مي‌كرد جذب نيمار كه پايه‌گذار حذف تحقير‌آميز آنها در شب رويايي نيوكمپ بود مي‌تواند عاملي موثر در قهرماني اروپا باشد.

سطح پايين تيم‌هاي سري ‌آ و ليگ وان فرانسه از عوامل اصلي عدم توفيق يووه و پاري‌سن‌ژرمن است. فاصله زياد اين تيم‌ها با ديگران اين‌قدر مشهود است كه شايد اگر اين دو تيم يك
نيم فصل كامل هم به تيم دوم خود بازي بدهند باز هم قهرمان ليگ داخلي كشورشان بشوند. سري ‌آ بعد از روزهاي درخشانش كه بهترين ليگ دنيا بود، رفته‌رفته وارد بحران‌هاي مالي شد و تيم‌هاي مطرح اين كشور از جذب بازيكنان خوب بازماندند و ستاره‌هاي خودشان را هم از دست دادند. ستاره‌هاي بزرگ جذب غول‌هاي لاليگا شدند و باقي‌مانده آنها جذب ليگ برتر انگليس. اين دو ليگ از بحراني كه براي سري ‌آ به وجود آمد نهايت استفاده را بردند. اسپانيايي‌ها موفق شدند در اين سال‌ها با به خدمت گرفتن ستاره‌هاي بزرگ فوتبال جهان، سه تيم ابرقدرتمند تشكيل بدهند. رئال‌مادريد و بارسلونا در سال‌هاي اخير تيم‌هاي بدون رقيب ليگ قهرمانان اروپا بوده‌اند و سويا و اتلتيكو مادريد به همان اندازه در ليگ اروپا بي‌رقيب بوده‌اند. تورنمنت‌هاي اروپايي در اين سال‌ها تحت سلطه اسپانيايي‌ها بوده و انگليسي‌ها هم البته استفاده خاص خودشان را از اين وضعيت كردند. آنها با پخش عادلانه پول حق پخش تلويزيوني بين تمام تيم‌ها باعث شدند وضعيت مالي تيم‌هاي انگليسي خوب شود و پرميرليگ تبديل به جذاب‌ترين و نزديك‌ترين ليگ دنيا شود. حالا آنها بعد از اجراي اين طرح‌ها و پس از سال‌ها دوباره در اروپا در حال عرض اندام هستند و بعد از شكست ليورپول در فينال سال گذشته، باز هم دو نماينده در بين چهار تيم برتر ليگ قهرمانان دارند.

پاري‌سن‌ژرمن و مديران قطري‌اش براي حل اين مشكلات با قراردادهاي حق پخش جديد سعي دارند تا وضعيت مالي تيم‌هاي اين ليگ را بهبود ببخشند. مالكان قطري پاري‌سن‌ژرمن بزرگ‌ترين شبكه ورزشي دنيا يعني بي‌اين اسپورت را هم دارند و از اين طريق به دنبال جذاب كردن ليگ و درنهايت موفقيت‌هاي بيشتر تيم خودشان هستند. در سري ‌آ هم اوضاع رفته‌رفته در حال بهتر شدن است. مالكان جديد تيم‌هاي ميلان و اينتر
به دنبال پول خرج كردن هستند و قدرت‌هاي قديمي ليگ هم در حال اوج گرفتن؛ اوج گرفتني كه شايد بهترين خبر براي يوونتوسي‌ها باشد، چراكه آنها طي سال‌هاي اخير متوجه اين موضوع شده‌اند بدون حريفان قوي در ليگ داخلي امكان اينكه فاتح اروپا شوند بسيار كم است.

از ميان پنج ليگ معتبر اروپايي، غير از ليگ وان و سري‌ آ كه قهرمان‌هاي‌شان مشخص شده است، در لاليگا هم بارسلونا فقط روي كاغذ قهرمان نشده و فاصله‌اش با ديگر تيم‌ها بسيار زياد است. آنها از بحران ابتداي فصل تيم‌هاي مادريدي نهايت استفاده را كردند و حالا در پايان فصل خيال‌شان راحت است. در بوندس‌ليگاي آلمان برخلاف رويه معمول كه بايرن به راحتي قهرمان مي‌شد اين فصل رقابت گرمي بين باواريايي‌ها و زنبورهاي وست‌فالن شكل گرفته و هر دو تيم از شانس تقريبا برابري براي قهرماني برخوردارند.
هر چند اگر بايرن تمام بازي‌هاي باقي‌مانده‌اش را ببرد قهرمان خواهد شد و سرنوشت ليگ باز هم در دستان شاگردان كواچ است. در پرميرليگ انگليس هم اوضاع مثل بوندس‌ليگاست و رقابت قهرماني بسيار هيجان‌انگيز دنبال مي‌شود. من‌سيتي و ليورپول در صدر جدول قرار دارند و براي قهرماني شانه به شانه هم رقابت مي‌كنند. در انگليس سرنوشت قهرماني در دستان من‌سيتي است. آنها در حال حاضر با يك بازي كمتر از ليورپول با دو اختلاف امتياز نسبت به اين تيم در رده دوم قرار دارند، اما اگر تمام بازي‌هاي باقي‌مانده‌شان را پيروز شوند، مي‌توانند با يك اختلاف امتياز بيشتر نسبت به ليورپول براي دومين فصل پياپي قهرماني‌شان در ليگ برتر را جشن بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون