• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4353 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ ارديبهشت

راهكار عبور از چالش‌ها

سيدحميد كلانتري

شرايط امروز كشور ما بسيار حساس و دشوار و پيچيده شده است. مهم‌ترين مشخصه امروز مردم نگراني، نااميدي و پريشان حالي نسبت به حال و آينده و انتظار براي يك رخداد مهم در جهت رفع مشكلات و بهبود شرايط است تا بتواند اوضاع و احوال را به طور كلي و اصولي تغيير دهد. سوال مهم اين است كه براي برون رفت از مشكلات، دولت و مردم و ديگر مسوولان چه تدبيري بايد بينديشند؟ در اين زمينه فهرست وار راهكارهايي كه به نظر تاثيرگذار هستند، ذكر مي‌شود:

1- بزرگان و مسوولان موثر نظام و كشور واقعيت‌هاي جامعه را بپذيرند كه نشان مي‌دهد سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي در جامعه بسيار افت كرده و حتما بايد به چاره‌انديشي‌هاي اساسي پرداخت.

2- همه باور كنند كه امروز جامعه بيشتر از هر زمان ديگر، نيازمند وحدت و همبستگي و وفاق ملي بين نخبگان جريان‌هاي سياسي، احزاب و گروه‌ها از راست و چپ و مسوول و غيرمسوول به ويژه در جناح‌هاي سردمدار و چهره‌هاي موثر سياسي و اجتماعي و كنار گذاشتن اختلافات براي حداقل يك دوره زماني ۱۰ ساله، به نفع حل مشكلات و معضلات مردم و كشور با به كار گرفتن همه ظرفيت‌ها در تحقق اهداف مشترك است.

3- قوه قضاييه به ملجا مردم تبديل شود. دستگاه قضا و عدالتخانه از هرگونه تخلف و فساد مقرر شود در رسيدگي به دعاوي و شكايات اقشار مردم به ويژه ستم ديدگان و مالباختگان تسريع كنند و از هرگونه بروكراسي و اتلاف زمان مردم پرهيز كرده تا مردم احساس كنند و اميدوار شوند كه قوه قضاييه پشتيبان حقوق و منافع آنهاست.

4- نمايندگان مجلس به مفهوم واقعي كلمه وكيل و مدافع حقوق مردم باشند. از فرصت نمايندگي براي مال اندوزي و...

منافع شخصي و فاميلي كه سم مهلك است استفاده نابجا نكنند. خود را در دسترس مردم و ناظر واقعي بر دولت و اداره امور كشور بدانند و با تصويب چند قانون كارگشا دست دولت و مجريان را براي خدمت موثر به مردم باز گذارند.

5- موضوع مهم ديگري كه شايسته توجه است، حل مناقشات با كشورهاي اروپايي، آسيايي و خاورميانه است. به نظر مي‌رسد دامنه ايران‌هراسي كه امريكا و اسراييل به طرق مختلف دامن مي‌زنند، نبايد در داخل هم بر آن دميده شود. دستگاه ديپلماسي كشور بايد همان‌گونه كه در مذاكرات برجام مورد حمايت قرار گرفت و موفقيت‌هاي بزرگي را در عرصه بين‌الملل با مذاكره براي ايران رقم زد، در تعامل با كشورهاي پيرامون به ويژه خليج فارس و آسياي ميانه و استفاده از همكاري كشورهاي دوست مثل عراق و تركيه و پاكستان تنش‌زايي دشمنان را خنثي كند. بديهي است در اين شرايط ضرورت تصويب هرچه سريع‌تر FATF در مجمع تشخيص مصلحت و همبستگي بين همه اجزا و قواي سه گانه نظام محسوس است.

6- تقويت بخش خصوصي با ايجاد فضاي مشاركت كارآفرينان صنعت‌گران بازرگانان و مديران تعاوني‌ها در همه سطوح و دلگرم كردن آنان به توليد و صادرات با پيش بيني تمهيدات لازم و رفع موانع اداري و مقررات غيرضروري و ثبات سياست‌ها و همراه ساختن سازمان‌هايي مثل سازمان مالياتي گمرك تامين اجتماعي بانك مركزي و سيستم بانكي اقدامي بسيار اثر بخش خواهد بود. همراه با اين، اجراي سياست‌هاي اصل ۴۴ و خصوصي‌سازي عالمانه، سالم و اثربخش با هدف كارآمدسازي بنگاه‌ها يك اقدام موثر است.

7- بهره‌وري يك ضرورت اجتناب ناپذير امروز كشور است. متاسفانه ما جزو كشورهايي هستيم كه فرهنگ، رفتار و برنامه جامع و موثر توسعه بهره‌وري نداريم يا بسيار در آن ضعيفيم و با اسراف‌هاي فراوان در حوزه انرژي آب و منابع انساني روبرو هستيم. عدم توجه به بهره‌وري معضلات زيادي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي توليدي و خدماتي به همراه داشته است. با اينكه در سه برنامه چهارم پنجم و ششم پيش‌بيني شده يك‌سوم رشد اقتصادي از محل بهبود بهره‌وري حاصل شود در عمل اين اتفاق نيفتاده است و در اين رابطه نيز نيازمند اصلاح اساسي سياست‌ها و در رأس آن منطقي‌سازي قيمت حامل‌هاي انرژي و بهره‌وري دولت و صنعت در ارايه خدمت و جلوگيري از اتلاف‌ها هستيم.

8- مسوولان براي رضاي خدا دست از بسياري از هزينه‌هاي غيرضروري بردارند، از هرگونه تشريفات و تجملات و تكلفات بپرهيزند و با مردم و جامعه صادق و شفاف باشند، به ميان مردم بيايند و مثل آنها مشكلات را لمس كنند و همه برج‌ها و اسراف‌ها و بي‌عدالتي‌ها را از ميان بردارند. نيرو‌ها و مديران ناكارآمد و ناسالم را حذف و نيروهاي خدوم را جايگزين كنند.

9- از ظرفيت گسترده و امكانات فراوان نيروهاي نظامي و سپاه و بسيج، هماهنگ و در چارچوب برنامه‌هاي مصوب دولت به نحو شايسته در زمان صلح استفاده شود؛ همان‌گونه كه در قانون اساسي ذكر شده و اخيرا در بحران سيل ظرفيت گسترده و حضورشان به نحو خوبي تجربه و به نمايش گذاشته شد.

10- صدا و سيما نيز به عنوان گسترده‌ترين نهاد فرهنگي و خبري و اطلاع‌رساني بايد خط مشي خود را به سمت و سوي وحدت و تفاهم ملي و جلب مشاركت همه گروه‌ها جناح‌ها و جريان‌هاي سياسي فرهنگي معتقد به قانون اساسي و متعهد نسبت به منافع ملي به صورت همه‌جانبه تغيير و اصلاح كند. بديهي است اتخاذ و پياده‌سازي اين سياست در كنار ساير اقدامات موجي از نشاط و همبستگي و تلاش جمعي در كشور دامن مي‌زند. از مديران و برنامه‌سازان كمك بگيرد كه در عمل چنين باوري را دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون