• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4353 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ ارديبهشت

چالش در روابط عراق و بحرين

شنبه شب مقتدي صدر، رهبر جريان صدر در بيانيه‌اي اعلام كرد كه عراق نبايد در درگيري‌هاي سياسي و عقيدتي بين ايران و اتحاد دوجانبه امريكايي- صهيونيستي(ترامپ و نتانياهو) به اجبار وارد شود.

به گزارش روداوو، صدر در بيانيه خود عنوان مي‌كند كه من نگران تنش ميان ايران و اتحاد دوجانبه امريكا و اسراييل هستم. براي من مهم است كه عراق نبايد درگير اين درگيري‌هاي ايدئولوژيك و سياسي باشد. او هشدار داد كه هر گونه حمايت از طرف ايراني مي‌تواند عراق را در موقعيت دشوار قرار دهد. صدر گفت اين بدان معنا نيست كه عراق بايد طرف امريكا و اسراييل را بگيرد زيرا اين در دين، دكترين و قانون ما ممنوع است. به گزارش فارس به نقل از شبكه سومريه، رهبر ائتلاف سائرون پيشنهاد داد كه دولت عراق هيات‌‌هايي به اتحاديه اروپا، سازمان همكاري اسلامي و سازمان ملل متحد اعزام كند تا با آنها درباره دور كردن عراق از هر گونه درگيري در منطقه صحبت كرده و از راه‌حل‌هاي آنها استفاده كند. مقتدي صدر همچنين گفت كه هياتي به عربستان سعودي فرستاده شود و بين اين كشور و ايران جهت دست‌يابي به راه‌حل وساطت كند.

اما جنجال‌برانگيز‌ترين بخش بيانيه مقتدي صدر مربوط به بحث امريكا و بحرين مي‌شود. او سفارت امريكا را تهديد به بستن و حمله به آن كرد و گفت كه اگر عراق به اجبار وارد درگيري‌‌ها در منطقه شود بايد سفارت امريكا در عراق بسته شود؛ در غير اين صورت اين سفارتخانه در تيررس نيروهاي مقاومت قرار خواهد گرفت.

مقتدي صدر همچنين خواستار توقف فوري جنگ در يمن، بحرين و سوريه و كناره‌گيري حاكمان اين كشورها از قدرت شد. رهبر جريان الصدر عراق همچنين پيشنهاد داد كه نيروهاي وابسته به الحشدالشعبي عراق و ساير نيروها از سوريه خارج شده و به عراق برگردند.بعد از بيانيه صدر، خالد بن احمد، وزير خارجه بحرين در توييتر واكنش نشان داد و مقتدي را «احمق سلطه‌جو» توصيف كرد و از او خواست به جاي اشاره به بحرين، انگشت اشاره را به سوي ايران بگيرد. او مدعي شد كه اكنون عراق توسط ايران كنترل مي‌شود. ساعاتي بعد خبرگزاري رسمي بحرين نيز اعلام كرد كه وزارت خارجه اين كشور، العاني را احضار كرده است. وزارت خارجه بحرين، بيانيه صدر را توهيني غيرقابل قبول به بحرين و رهبرانش و دخالتي آشكار در امور داخلي آن و ضربه به روابط ميان بغداد- منامه اعلام كرد و دولت عراق را مسوول هر گونه نابودي يا ضعف روابط ميان دو كشور دانست. اما بلافاصله پس از اين اقدام بحرين، وزارت خارجه عراق علاوه بر فراخواندن سفير بحرين در بيانيه‌اي از اين كشور خواست نسبت به توهين خود عذرخواهي كند. در اين بيانيه آمده است: سخنان وزيرخارجه بحرين خارج از چارچوب‌هاي ديپلماتيك بود. همچنين اين بيانيه اشاره مي‌كند كه بحرين رسما به حاكميت و استقلال كشور عراق توهين كرده است. اكنون عراق در حال توسعه روابط خود است و دخالت هيچ‌كس را در امور داخلي خود نمي‌پذيرد و اجازه هيچ گونه توهين به نمادهاي ملي و مذهبي خود را نيز نمي‌دهد. وزارت خارجه عراق همچنين از بحرين خواسته است تا به‌ طور رسمي عذرخواهي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون