• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4353 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ ارديبهشت

عدد و رقم

۲۳ برابر

بهره ثروتمندان از يارانه انرژي نسبت به كم درآمدها

آمار رسمي نشان مي‌دهد بهره‌مندي ثروتمندان (دهك دهم) از يارانه انرژي ۲۳ برابر قشر كم درآمد و يارانه پنهان مستقيم دريافتي دهك دهم ۷ برابر دهك اول جامعه است.

يكي از چالش‌هاي مهم اقتصاد ايران وضعيت اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها است. نظام يارانه‌اي فعلي ايران، نه تنها نتوانسته چندان كمكي به قشر نيازمند كند بلكه بيشترين بهره را به قشر پرمصرف و ثروتمند جامعه رسانده است؛ از اين رو طي سال‌هاي اخير كارشناسان و خبرگان حوزه اقتصاد بر ضرورت اصلاح اين نظام تاكيد و آن را جزو ملزومات اداره كشور عنوان مي‌كنند. در اين راستا دفتر اقتصاد كلان سازمان برنامه و بودجه كشور، در گزارشي توضيحاتي در رابطه با نحوه اصلاح نظام كنوني يارانه ارايه كرده است كه در بخش مربوط به «تغيير نحوه پرداخت يارانه از غيرنقدي به نقدي» دو مورد «تغيير نحوه پرداخت يارانه از غيرنقدي به نقدي: حامل‌هاي انرژي (بنزين، برق و گاز)» و «تغيير نحوه پرداخت يارانه از غيرنقدي به نقدي: كالاي اساسي و دارو» را مورد بررسي قرار داده است. يارانه غيرنقدي شامل يارانه حامل‌هاي انرژي و كالاي اساسي و دارو است كه در اين بخش يارانه پنهان كالاي اساسي، دارو، بنزين، گاز طبيعي و برق كه به صورت مستقيم به خانوار اصابت مي‌كنند مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است و ساير يارانه‌هاي پنهان مانند نفت سفيد، نفت گاز، نفت كوره، گاز مايع و سوخت هوايي و سوخت جت به دليل اينكه بيشتر از طريق بنگاه‌ها مصرف مي‌شوند در محاسبات اين بخش احصا نشده‌اند.

 

۴۵۰ تومان

گران شدن ارز مسافرتي

بانك‌ها امروز ارز مسافرتي را تا حدود ۴۵۰ تومان در هر يورو گران‌تر از روز گذشته فروختند. براي ديروز (يكشنبه) قيمت ارز در بانك‌ها با افزايش همراه شد؛ به‌طوري كه ارز مسافرتي كه براي هر يورو در روز گذشته ۱۵,۷۷۴ تومان قيمت‌گذاري شده بود امروز به حدود ۱۶,۲۲۰ تومان رسيده كه ۴۴۶ تومان گران‌تر شده است. اين در حالي است كه در حال حاضر هر يورو در صرافي‌هاي بانكي تا ۱۶ هزار تومان معامله مي‌شود و نشان مي‌دهد قيمت ارز مسافرتي در بانك‌ها از بازار بار ديگر بالاتر رفته است.

 

۴۰درصد

پرداختي صندوق توسعه ملي به بنگاه‌هاي عمومي

در ۹ ماه سال گذشته از صندوق توسعه ملي ۲۲ ميليارد و ۶۳۴ ميليون دلار به طرح‌هاي بخش خصوصي و ۱۴ميليارد و ۹۷۶ ميليون دلار به بنگاه‌هاي اقتصادي متعلق به موسسات عمومي پرداخت شده است. به گزارش اتاق بازرگاني ايران، بررسي گزارش عملكرد تسهيلات ارزي صندوق توسعه ملي نشان مي‌دهد كه اين صندوق در ۹ ماه سال ۱۳۹۷، ۱۸ ميليارد و ۱۲۱ ميليون دلار تسهيلات قطعي ارزي به طرح‌ها پرداخت كرده است. بخش عمده تسهيلات ارزي پرداخت شده از منابع صندوق توسعه ملي بر اساس مفاد بند «خ» اساسنامه و با عامليت بانك‌هاي طرف قرارداد پرداخت شده است. مبلغ كل تسهيلات ارزي پذيرش شده توسط صندوق (اعلام وصول شده)، تا تاريخ ۳۰ آذرماه ۱۳۹۷ معادل ۴۱ ميليارد و ۹۲ ميليون دلار بوده است. از اين مقدار معادل ۳۸ ميليارد و ۲۶۶ ميليون دلار، به مرحله تخصيص ارز (صدور نامه مسدودي به بانك مركزي) رسيده است. از مجموع تسهيلات ارزي مسدود شده مبلغي معادل ۲۲ ميليارد و ۶۳۴ ميليون دلار به طرح‌هاي بخش خصوصي، معادل ۹۶ ميليون دلار به طرح‌هاي بخش تعاوني، معادل ۱۴ ميليارد و ۹۷۶ ميليون دلار به طرح‌هاي بنگاه‌هاي اقتصادي متعلق به موسسات عمومي غيردولتي و معادل ۵۶۹ ميليون دلار به ساير موارد، اختصاص يافته است. از كل مبلغ مسدود شده براي پرداخت تسهيلات از طريق قراردادهاي عامليت ارزي، مبلغ ۱۸ ميليارد و ۱۲۱ ميليون دلار با همكاري بانك‌هاي عامل و بانك مركزي به مرحله پرداخت قطعي به متقاضيان رسيده است. علاوه بر تسهيلات مذكور، معادل ۱۱ ميليارد و ۳۵۰ ميليون دلار براي اعطاي تسهيلات جهت اجراي طرح‌هاي ملي مربوط به حوزه آب، خاك و كشاورزي بر اساس قوانين مربوطه اختصاص يافته است.

 


شرکت های سامسونگ و ال جی از ایران نمی روند

عباس هاشمی، مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی گفت: خطوط تولید شرکت های سامسونگ و ال جی هم اکنون فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه ای ندارند.وی با بیان اینکه تولید محصولات سامسونگ و ال جی در ایران ادامه دارد، افزود: معمولا ماه فروردین و گاهاً تا نیمه اردیبهشت برنامه های آموزش ، تعمیر و نگهداری خطوط در کارخانه های صنعتی انجام می شود .در حال حاضر تولید ادامه دارد و طبق روال همیشگی قطعات و مواد اولیه جدید در راه ایران است.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی با اشاره به اینکه شرکت های سامسونگ و ال جی در ایران خط تولید دارند، تصریح کرد: در آغاز ورود این شرکت ها به ایران، توسط سرمایه گذار ایرانی برای آن ها خط تولید ایجاد شد. مواد اولیه وارد شده و محصولات این شرکت ها طبق استاندارد جهانی در ایران تولید می شوند.

وی تاکید‌کرد : طبق جلساتی که با مدیران ارشد شرکت های سامسونگ و ال جی داشتیم، دو طرف در خصوص شرکت دادن ساپلایرهای ایرانی که برای رشد صنعت کشور بسیار مفید است، به نتایج مثبتی دست پیدا کردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون