• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4357 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ ارديبهشت

خبر

آنكارا: كنار گذاشتن تركيه از برنامه اف-35 منصفانه نيست

ژنرال «حلوسي آكار» وزير دفاع تركيه در واكنش به تصميم احتمالي كاخ سفيد براي كنارگذاشتن آنكارا از برنامه توليد مشترك جنگنده‌هاي اف-35 گفت كه تبعيت كردن امريكا از تمايلات شخصي در اين خصوص منصفانه نيست. به گزارش فارس، آكار در گفت‌وگوي تلويزيوني با شبكه «ان.تي.وي» توضيح داد: «پيشنهاد اخير ما براي خريد سامانه‌هاي پدافند موشكي پاتريوت از امريكا، به قوت قبل باقي است. تركيه اما به ‌دليل خريد سامانه‌هاي پدافندي اس-400 از روسيه، خودش را از سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) فاصله نمي‌دهد.» به نوشته بخش ترك‌زبان وبگاه «يني شفق» وي ضمن اشاره به مذاكرات اخيري كه با «جيمز جفري» نماينده ويژه رييس‌جمهور امريكا در امور سوريه داشت، افزود: «گفت‌وگوها سازنده و مثبت بود. ما صريحا خواسته‌ها و پيشنهادات خود را به ايالات متحده ارايه كرديم.» وزير دفاع تركيه سپس با ابراز اميدواري درباره انعطاف نشان ‌دادن ايالات متحده در خصوص طرح ايجاد «منطقه امن» در شمال سوريه تاكيد كرد: «ما نمي‌توانيم اين حقيقت را بپذيريم كه مناطق شرق رودخانه فرات به پايگاه تهديدات تروريستي عليه كشور، مردم و مرزهاي ما تبديل شده است. اگر قرار است فكري در اين باره شود، ما آن را انجام مي‌دهيم.»

عمر البشير بازجويي مي‌شود

در حالي كه بحران گذار قدرت در سودان پس از سقوط حكومت اين كشور ادامه دارد، قرار است رييس‌جمهوري پيشين اين كشور به اتهام «پولشويي» و «تامين مالي تروريسم» بازجويي شود. به گزارش ايلنا و به نقل از يورونيوز، همزمان با ادامه بحران و تنش در سودان، «الوليد سيد احمد» دادستان كل دستور بازجويي از «عمر البشير» رييس‌جمهوري مخلوع را صادر كرده است. خبرگزاري رسمي سودان روز پنجشنبه با اعلام اين خبر نوشت كه جمعيت انبوهي از شهروندان سوداني در برابر ساختمان وزارت دفاع در پايتخت، خارطوم تجمع كرده و خواستار انتقال قدرت به غيرنظاميان شدند. شورايي از نظاميان سودان هم‌اكنون قدرت را در اين كشور در دست دارند و با آنكه وعده تشكيل يك شوراي انتقالي مركب از اعضاي نظامي و غيرنظامي را داده‌اند، هنوز به اين وعده عمل نكرده‌اند. دولت عمر البشير در ۲۲ فروردين گذشته و در پي چند ماه اعتراض سراسري مردم به دليل گراني و با فشار ارتش مجبور به كناره‌گيري از قدرت شد. امريكا در اكتبر ۲۰۱۷ تحريم‌هاي ۲۰ ساله عليه سودان را لغو كرد، اما نام اين كشور همچنان در فهرست كشورهاي حامي تروريست در امريكا به چشم مي‌خورد. اعضاي شوراي انتقالي نظامي سودان اخيرا اعلام كرده بودند كه با سفر به واشنگتن قصد دارند امريكا را به برداشتن نام سودان از فهرست كشورهاي حامي تروريسم مجاب كنند. ديوان كيفري بين‌المللي نيز تاكنون دو قرار بازداشت براي عمر البشير صادر كرده است. رييس‌جمهوري پيشين سودان در اين دو پرونده متهم به نسل‌كشي، جنايت جنگي و جنايت عليه بشريت در جريان جنگ دارفور است.

شكست احزاب اصلي بريتانيا در انتخابات محلي

نتايج اوليه انتخابات محلي انگليس كه جمعه منتشر شد، نشان مي‌دهد كه راي‌دهندگان، حزب محافظه‌كارها و حزب اپوزيسيون كارگر اين كشور را بابت برگزيت سخت تنبيه كرده‌اند. به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، با توجه به اينكه تنها يك‌سوم از آراي انتخابات محلي انگليس اعلام شده، حزب محافظه‌كار ترزا مي، نخست‌وزير اين كشور ۲۱۲ كرسي شوراها و حزب كارگر به رهبري جرمي كوربين ۵۴ كرسي را از دست داده است. اما حزب ليبرال دموكرات‌ ۱۴۵ كرسي به دست آورده است. كانديداهاي احزاب انگليس براي كسب بيش از 8 هزار كرسي شوراهاي انگليس – نهادهاي دولتي مسوول تصميم‌گيري‌هاي روزانه در امور سياستگذاري‌هاي محلي، آموزش و مديريت پسماند- در اين انتخابات حضور داشتند.

پايان لويه‌جرگه صلح در افغانستان

اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان پس از قرائت قطعنامه لويه‌جرگه مشورتي صلح و درخواست براي اعلام‌آتش‌بس گفت: در صورتي كه طالبان آماده آتش‌بس باشد، دولت نيز آماده است تا در اين راستا گام بردارد. به گزارش تسنيم، رييس‌جمهور افغانستان همچنين از طالبان خواست تا براي مذاكرات در داخل خاك افغانستان آماده شوند. رييس‌جمهور افغانستان از كشورهاي كمك‌كننده به اين كشور از جمله جمهوري اسلامي ايران به دليل حمايت از گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني تشكر كرد. رييس‌جمهور افغانستان خطاب به پاكستان نيز تصريح كرد كه مناسبات اسلام‌آباد با كابل نيز از تهديد‌محور به صلح‌محور تغيير كند. افغانستان پساصلح به توسعه اقتصادي پاكستان كمك خواهد كرد و كشورش خواستار رابطه توام با احترام متقابل با پاكستان است. اشرف غني در مراسم اختتاميه لويه‌جرگه همچنين از آزادي 175 نفر از زندانيان طالبان خبر داد و از اعضاي اين گروه خواست تا براي تحويل گرفتن اين زندانيان به كابل يا ديگر ولايت‌هاي افغانستان سفر كنند. رييس‌جمهور افغانستان همچنين تاكيد كرد كه قطعنامه لويه‌جرگه به عنوان نقشه راه و يك برنامه عملي توسط دولت پياده‌سازي خواهد شد. لويه‌جرگه مشورتي صلح، امروز با انتشار قطعنامه 24 ماده‌اي به كار خود پايان داد. در اين بيانيه بر اعلام آتش‌بس فوري پيش از ماه مبارك رمضان، حفظ قانون و نظام جمهوري اسلامي در افغانستان، ايجاد اصلاحات در شوراي عالي صلح و اجماع طالبان و علما براي يك قرائت واحد از اسلام تاكيد شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون