• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4357 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ ارديبهشت

كتابخانه

ريشه فلسفه‌هاي خاص

فلسفه از همان خاستگاه‌هايش جد و جهدي پرمخاطره و به تعبير رمبو «شورشي منطقي» بوده است. با اين ‏همه اگر فلسفه همچون سنت رايج آكادميك فقط در مقام فعاليت و وظيفه‌‏اي دانش‏‌پژوهانه به كار برده شود، برندگي انتقادي‏‌اش را از دست مي‌دهد و خواه‌‌ناخواه به توجيه‏‌گر وضعيت غالب امور بدل مي‌شود. چاد كائوزر در اين كتاب در برابر فلسفه هژمون(فلسفه رسمي)، از قسمي فلسفه ضدهژمون(فلسفه راديكال) بحث مي‌كند كه سربه‌‏سر دست‏‌اندركار بر ساختن قسمي تفكر مداخله‌‏گرانه در مبارزات اجتماعي معاصر و تواما برساخته از دل تجارب حيات عملي ناشي از آنهاست.

«مباني فلسفه راديكال» چاد كائوزر درآمدي است بر قرائتي انتقادي و متعهد از فلسفه به مثابه پراتيكي معطوف به تفسير و تغيير همزمان جهان. «مباني فلسفه راديكال» نوشته چاد كائوزر با ترجمه فواد حبيبي و امين كرمي توسط انتشارات علمي و فرهنگي منتشر شده است.

مقدمه‌اي بر فلسفه دين

«فلسفه دين» بخشي از كتاب مفصل‌تري است به نام فهم فلسفه كه از 3 بخش تشكيل و در انگلستان به عنوان متني درسي در برنامه فوق ديپلم رشته فلسفه گنجانيده شده است. بخش‌هاي سه گانه كتاب فهم فلسفه عبارتند از: نظريه معرفت، فلسفه و فلسفه دين. اين كتاب در واقع همان بخش سوم كتاب فهم فلسفه است. از مهم‌ترين مباحث مطرح شده در اين كتاب مي‌توان به دين، خدا و زبان ديني، صفات خدا، قضاوت اخلاقي، ماهيت زبان ديني، مساله وجود خدا، انتقادات هيوم و... اشاره كرد. «فلسفه دين» نوشته كريستوفر هميلتون با ترجمه منا موسوي توسط انتشارات علمي و فرهنگي منتشر شده است.

ابن خلدون به روايت الجابري

محمد عابد الجابري استاد فلسفه و انديشه عربي-اسلامي دانشكده ادبيات در رباط و از روشنفكران بنام معاصر جهان عرب بود. او ديپلم مطالعات عالي در فلسفه را گرفت سپس به مدرك دكترا با موضوع دولت در فلسفه در سال ۱۹۷۰ از دانشكده ادبيات رباط نايل شد. يكي از برنامه‌هاي پژوهشي وي كه تاكنون منجر به چاپ 4 جلد كتاب شده، نقد عقل عربي است. «انديشه ابن خلدون؛ عصبيت و دولت» از نوشته‌هاي اوست كه به تازگي ترجمه فارسي آن منتشر شده است. اين كتاب از آثار مهم الجابري است كه در آن به طرح اين فرضيه عام مي‌پردازد كه فهم تطور و صيرورت تاريخ عربي اسلامي از مجراي نظرات ابن خلدون در بابت تاريخ بهتر صورت مي‌گيرد. «انديشه ابن خلدون؛ عصبيت و دولت» نوشته محمد عابدالجابري با ترجمه احمد فرادي اهوازي توسط انتشارات علمي و فرهنگي منتشر شده است. از جمله مهم‌ترين فواصل اين كتاب مي‌توان به دوران پسرفت و انحطاط، از نكبت تا مقدمه، از تاريخ تا علم عمران، نظريه عصبيت، دولت و دگرساني آن و... اشاره كرد.

سيري در فلسفه اسلامي

«تاريخ فلسفه در جهان اسلامي» براي متفكران و عالمان به‌ ويژه دانشجوياني كه پيوسته با مفاهيم فلسفي رو‌به‌رو هستند، كاربرد فراوان دارد. يكي از ويژگي‌هاي بارز اين كتاب، مختصر بودن مفاهيم ژرف و گسترده آن است. گردآوري مفاهيمي چون فلسفه شرق، فلسفه غرب، تصوف، تاثير متقابل انديشه‌هاي اسلامي و يوناني با همه ابعاد و زوايا‌ي‌شان كار بسيار دشوار و در عين حال مفيدي است. اين كتاب از جمله كتاب‌هاي كاربردي است كه هر محقق و دانشجوي حوزه فلسفه اسلامي ناگزير است براي آگاهي و تكميل مطالب خود به آن رجوع كند.«تاريخ فلسفه در جهان اسلامي» نوشته حنا فاخوري و خليل جر با ترجمه عبدالمحمد آيتي توسط انتشارات علمي و فرهنگي منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون