• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4358 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ ارديبهشت

معاون اول رييس‌جمهوري در نمايشگاه كتاب:

از نظر دولت، كاغذ مشابه كالاهاي اساسي است

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري روز گذشته از نمايشگاه كتاب تهران بازديد كرد. او در حاشيه اين بازديد از موضوع كاغذ كه اين روزها معضل بزرگي براي اصحاب رسانه و كتاب است، گفت. معاون اول رييس‌جمهور گفت: «از سياست‌هاي دولت تهيه كاغذ مشابه كالاهاي اساسي است؛ چندين قلم را سال گذشته به عنوان كالاي اساسي در نظر گرفتيم كه در هر شرايطي بتوانيم آن را تهيه كنيم، كاغذ از جمله اين موارد است.» به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در حاشيه بازديد از نمايشگاه كتاب در جمع خبرنگاران گفت: «يكي از دغدغه‌ها در شرايط سخت اقتصادي، مشكلاتي است كه براي بنگاه‌هاي اقتصادي پيش مي‌آيد، در اين ميان بخش فرهنگ شايد مقداري از ساير بخش‌ها ضعيف‌تر باشد. دولت اصرار دارد كه حتما وضعيت اقتصادي را حل كند.»

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه «از سياست‌هاي دولت، تهيه كاغذ مشابه كالاهاي اساسي است»، گفت: «ما چندين قلم را سال گذشته به عنوان كالاي اساسي در نظر گرفتيم كه در هر شرايطي بتوانيم آن را تهيه كنيم؛ چون آحاد جامعه به آن نياز دارند، در بين آنها كاغذ هم است. در اين ميان عده‌اي ارز ۴۲۰۰ توماني دريافت كرده، كاغذ وارد كرده و در آن شبكه‌اي كه وزارت ارشاد در نظر داشت آن را توزيع نكردند.»

او افزود: «اين مورد تا آخر پيگيري خواهد شد و برخورد مي‌شود. اين سياست را در سال جاري پيگيري مي‌كنيم. در سال ۹۸ محدوديت‌هاي‌مان بيشتر شده تا ارز كاغذ تامين شود، وزارت صنعت بايد وقت بگذارد مديران مناسبي را منصوب كند.»

جهانگيري با اشاره به روند خصوصي‌سازي در كشور گفت: «بعد از دوره جنگ ما سمت آزادسازي اقتصاد حركت كرديم، يك بخش اين مورد خصوصي‌سازي بود، يك بخش آن مقرراتي بود كه در كنترل دولت بود و آزاد شد. حتما مردم ايران اطلاع دارند قبل از جنگ تقريبا حوزه واردات توسط دولت انجام مي‌گرفت و در سيستم كوپني توزيع مي‌شد. دولت خيلي بزرگ بود، به مرور دولت اينها را واگذار كرد. حتي الان دولت گفته كالاهايي كه در مقطع فعلي ارز دولتي به آنها اختصاص مي‌دهيم، واردكننده‌اش خصوصي است، اين طور نيست كه دولتي باشد.»

او گفت: «الان با توجه به شرايط جديد اقتصادي دو بحث ايجاد شده است. به سمت محدوديت‌هاي بيشتري داريم پيش مي‌رويم، پس احتمالا نقش دولت پررنگ‌تر مي‌شود. شايد مجبور شويم در برخي كالاها به سمت سهميه‌بندي و كوپني شدن پيش برويم. اين نظري است كه در دولت و خارج از دولت طرفدار دارد. پيش‌نيازش اين است كه دولت خودش دوباره وارد يك‌سري از فعاليت‌هاي اقتصادي شود.»

معاون اول رييس‌جمهور به انديشه مقابل كوپني شدن اشاره كرد و گفت: «عده‌اي از فعالان اقتصادي با اين نظريه مخالف هستند. آنها معتقد هستند در چنين شرايط سختي بايد ما به سمت آزاد كردن اقتصاد پيش برويم؛ حتي قيد و بندهايي كه قبلا داشتيم را رفع كنيم. به جاي اينكه كالاي مورد نظر اقشار ضعيف را با سهميه‌بندي تامين كرده، اقتصاد را آزاد كنيم و يارانه‌هاي پنهان را به صورت نقد در اختيار مردم بگذاريم.»

وي سپس خطاب به منتقدان و صاحب‌نظران گفت: من از همه صاحب‌نظران درخواست دارم راجع به اين دو نظريه شفاف صحبت كرده و نقد كنند؛ ما بايد به زودي تصميمي بگيريم كه آينده كشور را تحت تاثير قرار مي‌دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون