• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4366 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت

سخنگوي قوه قضاييه خبر داد

محكوميت عنصر نفوذي انگليسي به 10 سال حبس

لندن از حكم صادره براي كارمند ايراني شوراي بريتانيا (بريتيش كانسيل) ابراز نگراني كرد

غلامحسين اسماعيلي، سخنگوي قوه قضاييه در حاشيه جلسه مسوولان عالي قضايي از محكوميت يك نفر به دليل همكاري با سرويس‌هاي نفوذي انگليس به ۱۰ سال حبس خبر داد و درباره آن توضيح داد: «از ساليان دور، شوراي فرهنگي انگليس معروف به بريتيش كانسل با نام اختصاري (BC) در ايران و تهران دفاتري داشت كه اين دفاتر در پوشش اقدامات فرهنگي تحركاتي را انجام مي‌دادند و سعي در استحاله و نفوذ فرهنگي در بخش‌هاي مختلف ايران اسلامي داشتند. مستندات مربوط به فعاليت‌هاي غيرقانوني اين دفتر جمع‌آوري شد و با تصميم مراجع ذي‌صلاح دفاتر مربوط به شوراي فرهنگي انگليس در تهران در سال ۱۳۸۷ تعطيل شد.»

به گزارش قوه قضاييه او ادامه داد: «در مرحله دوم سعي كردند با احياي مجدد فعاليت‌هاي خود تحت پوشش‌هاي ديگر در كشور حضور يابند و فعاليت‌هاي به اصطلاحِ خودشان فرهنگي و به تعبير ما ضد فرهنگي را انجام دهند كه با هوشياري دستگاه اطلاعاتي كشور اين توطئه آنها عقيم ماند و نتوانستند در پوشش‌هاي ديگر در كشور ما فعاليت داشته باشند. در مرحله سوم تصميم گرفتند با بهره‌گيري از دانشجويان و ايرانيان مقيم انگليس و جذب آنها با حمايت سرويس اطلاعاتي انگليس، به انجام برنامه‌هاي فرهنگي خود و در ظاهر به گفت‌وگوهاي ايراني-ايراني مبادرت كنند؛ به اين معنا كه از ايرانيان مقيم انگليس و شهروندان داخل كشور براي اين منظور استفاده كنند.»

سخنگوي قوه قضاييه در ادامه گفت: «در اين راستا موفق شدند عده‌اي را جذب كنند و براي آنها آموزش‌هاي مختلفي را با حمايت سرويس امنيتي انگليس، تدارك ديدند. با گستردگي اين فعاليت‌ها چهار ميز در شوراي فرهنگي انگليس تحت عناوين مختلف به عنوان ميزهاي ايران تاسيس شد. يكي از كساني كه جذب اين ميزها شد، يك دانشجوي دختر ايراني به دنبال اقامت و اشتغال در انگليس بود كه با فراخوان BC مواجه شد و به سمت آنها رفت و بعد از يك فرآيند طولاني به استخدام BC درآمد.»

به گفته اسماعيلي، در ادامه با اِشراف سرويس امنيتي انگليس، آموزش‌هاي لازم به او داده شد و بعد از اعتمادي كه به او شد، در انگليس توانست به عنوان مسوول ميز ايران در شوراي فرهنگي انگليس موسوم به بريتيش كانسل دربيايد و فعاليت‌هاي مختلفي را ساماندهي كند. مشاراليها مكررا با نام مستعار به كشور رفت و آمد كرد و پروژه‌هاي مختلف فرهنگي را در كشور طراحي، برنامه‌ريزي، مديريت و هدايت كرد و اين پروژه‌ها در راستاي اهداف فرهنگي استعمار پير در ايران اسلامي اجرا شد.»

او ادامه داد: «اين فرد با گروه‌هاي مختلف به ويژه در زمينه هنر و تئاتر ارتباط‌گيري كرد تا در اين راستا بتواند پروژه‌هاي نفوذ و شبيخون فرهنگي را عملياتي كند. اين فرد تحت رصد دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي ايران قرار گرفت و دستگير و فرآيند رسيدگي به پرونده او در دادسرا و دادگاه انجام شد.»

سخنگوي قوه قضاييه گفت: «در فرآيند رسيدگي به پرونده قضايي، اين فرد اعترافات صريحي را در زمينه موضوعاتي از قبيل: نحوه جذب، همكاري با اين شوراي به اصطلاح فرهنگي، تعاليمِ داده شده توسط سرويس امنيتي انگليس به او و همچنين ماموريت‌هاي ويژه فرهنگي‌اش انجام داد و اطلاعات خوبي را در زمينه ساير افراد جذب شده به اين مجموعه در فرآيند دادرسي و تحقيقات ارايه و اقرار كرد و نهايتا به موجب حكم دادگاه، به تحمل ده سال حبس محكوم شد. اين فرد بيش از يكسال است كه در بازداشت است و تاكنون به دليل اينكه پرونده در مرحله تحقيقات و صدور حكم بود، آن را اعلام نكرده بوديم.»

به گفته اسماعيلي اتهام اين فرد اقدام عليه امنيت داخلي كشور است و دستگاه قضايي با صلابت و اقتدار با اين قبيل اقدامات كه در صدد تحت‌الشعاع قرار دادن فرهنگ اصيل ايراني و اسلامي ماست، برخورد كرده و در آينده برخورد خواهد كرد.

سخنگوي قوه قضاييه در ادامه گفت: «در اين پرونده همين يك فرد را داريم؛ اما موارد مختلف ديگري هم در حوزه‌هاي نفوذ و در بخش‌هاي مختلف تحت رصد و اِشراف اطلاعاتي هستند كه هر كدام از آنها در موقع خود اطلاع‌رساني مي‌شود.»

بعد از اين سخنان، سخنگوي قوه قضاييه وزارت خارجه انگليس به حكم صادر شده براي يكي از عناصر مهم نفوذ فرهنگي اين كشور در ايران مبني بر ۱۰ سال حبس به اتهام جاسوسي، واكنش نشان داد. به گزارش «رويترز»، دفتر وزارت خارجه انگليس در بيانيه‌اي در اين باره اعلام كرد كه «گزارش‌هاي منتشر شده مبني بر اينكه يك كارمند ايراني شوراي بريتانيا (بريتيش كانسيل) به اتهام جاسوسي محكوم به حبس شده»، لندن را نگران كرده است.

همچنين بر اساس گزارش «گاردين»، مديراجرايي بريتيش كانسيل هم در اين رابطه گفت: «ما گزارش‌هايي را ديده‌ايم مبني بر اينكه يك تبعه ايراني كه گفته مي‌شود كارمند بريتيش كانسيل بوده، به حبس محكوم شده است».

او ادامه داد: «اگرچه ما نتوانسته‌ايم تاييد كنيم آيا اين فرد همكار ما است، اما سلامت و امنيت همكار ما همچنان مايه نگراني اوليه ما است، همانطور كه در زمان بازداشت ايشان بود. به هر حال در اين رابطه با دفتر وزارت خارجه و حفظ منافع مشترك در ارتباط هستيم».

شوراي فرهنگي انگليس هم گفته است كه يكي از كاركنان اين مركز كه البته «رييس ميز ايران» نبوده، سال گذشته بازداشت شده بود و اين فرد در سمت پايين‌تري در انگليس فعاليت مي‌كرده و وظيفه او معرفي آثار هنري معاصر ايران به مخاطبان انگليسي بوده است. در ادامه واكنش‌ها به اين خبر، يك سخنگوي وزارت خارجه انگليس هم با اعلام نگراني لندن در رابطه با حكمي كه براي اين فرد در ايران صادر شده، گفت: «ما نتوانسته‌ايم هرگونه جزييات بيشتر را در اين مرحله تاييد كنيم و سريعا به دنبال اطلاعات بيشتر هستيم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون