• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4366 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت

انرژي

نفت ايران براي مشتريان آسيايي گران شد

شركت ملي نفت ايران قيمت فروش رسمي تمامي گريدهاي نفت خود براي بارگيري در ژوئن به مقصد آسيا را در مقايسه با ماه مه افزايش داد. يك منبع آگاه در شركت ملي نفت ايران به پلاتس گفت: اين شركت قيمت فروش رسمي تمامي گريدهاي نفت خود براي بارگيري در ماه ژوئن به مقصد آسيا را در مقايسه با ماه مه به ميزان ۳۵ تا ۶۵ سنت در هر بشكه افزايش داد. قيمت فروش رسمي نفت سبك ايران به آسيا براي بارگيري در ماه ژوئن به ميزان يك دلار و ۶۵ سنت در هر بشكه بالاتر از ميانگين قيمت نفت عمان و دوبي است كه از سوي پلاتس ارزيابي مي‌شود. قيمت فروش رسمي نفت سنگين ايران نيز ۱۵ سنت در هر بشكه افزايش يافت و به بالاترين حد از جولاي سال ۲۰۱۴ رسيد كه اين گريد ۲۸ سنت در هر بشكه گران‌تر از ميانگين قيمت نفت عمان و دوبي بود. قيمت نفت فروزان به ميزان ۳۰ سنت در هر بشكه بالاتر از ميانگين قيمت نفت عمان و دوبي است. قيمت نفت سروش اكنون ۶ دلار و ۸۵ سنت در هر بشكه ارزان‌تر از شاخص قيمت مذكور است در حالي كه قيمت فروش اين گريد در دسامبر سال ۲۰۱۸ بالاتر بود و با ميانگين قيمت نفت عمان و دوبي ۵ دلار و ۵۰ سنت اختلاف داشت.

۲ نفتكش عربستان هدف «عمليات خرابكارانه» قرار گرفتند

وزير انرژي، صنايع و منابع معدني عربستان نيز اذعان كرد: روز يكشنبه برابر با ۱۲ مه ۲۰۱۹ دو نفتكش سعودي نيز هدف «عمليات خرابكارانه» قرار گرفتند. به گزارش رويترز، خالد فالح وزير انرژي‌، صنايع و منابع معدني عربستان ديروز (دوشنبه) اذعان كرد: اين دو نفتكش در مسير خود در حال عبور از خليج فارس و در آب‌هاي اقتصادي امارات در نزديكي امارت الفجيره بودند كه مورد «تعرض و هدف عمليات خرابكارانه» قرار گرفتند. در حالي كه يكي از آنها در مسير براي حمل نفت سعودي از بندر رأس تنوره بود و قصد داشت نفت را براي شعبه آرامكو در امريكا برساند. او تصريح كرد: اين حمله هيچ خسارت جاني يا نشت نفت را در پي نداشت در حالي كه خسارت بسياري به بدنه دو كشتي وارد شد. او اين حمله را كه آن را تهديدي عليه آزادي دريانوردي و امنيت انتقال نفت براي مصرف‌كنندگان در سراسر جهان خواند، محكوم كرد. الفالح مسووليت مشترك جامعه جهاني را در حفظ امنيت دريانوردي و امنيت نفتكش‌ها و كشتي‌هاي تجاري مورد تاكيد قرار داد تا پيامدهاي آن بازارهاي نفت را در بر نگيرد و خطري بر اقتصاد جهاني ايجاد نكند. در اين راستا شوراي همكاري خليج فارس با صدور بيانيه‌اي تمام قد «عمليات خرابكارانه» در آب‌هاي امارات را محكوم كرد. عبداللطيف الزياني، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس در اين بيانيه اظهار كرد: چنين اقدامات غيرمسوولانه‌اي منجر به افزايش تنش و درگيري در منطقه شده و منافع ملت‌ها را در معرض خطر جدي قرار مي‌دهد. اتحاديه عرب نيز عمليات خرابكارانه عليه كشتي‌هاي امارات را محكوم كرد.

يارانه‌هاي جهاني سوخت از مرز ۵ تريليون دلار گذشت

طبق گزارش جديد صندوق بين‌المللي پول، جهان در سال ۲۰۱۵ به ميزان ۴.۷ تريليون دلار و در سال ۲۰۱۷ به ميزان ۵.۲ تريليون دلار روي يارانه‌هاي سوخت فسيلي هزينه كرد.

اين به معناي آن است كه در سال ۲۰۱۷ معادل ۶.۵ درصد از توليد ناخالص جهاني در جهان براي يارانه مصرف سوخت‌هاي فسيلي هزينه شد. چين در سال ۲۰۱۵ با اختصاص ۱.۴ تريليون دلار بزرگ‌ترين يارانه‌دهنده بود و پس از آن امريكا با ۶۴۹ ميليارد دلار در رتبه دوم قرار گرفت به عبارت ديگر امريكا در سال ۲۰۱۵ روي يارانه‌هاي سوخت فسيلي بيشتر از بودجه پنتاگون كه ۵۹۹ ميليارد دلار بود، هزينه كرد. روسيه ۵۵۱ ميليارد دلار، اتحاديه اروپا ۲۸۹ ميليارد دلار و هند ۲۰۹ ميليارد دلار هزينه كرد. بازارهاي نوظهور در آسيا ۴۰ درصد از كل اين يارانه‌ها را به خود اختصاص دادند، در حالي كه سهم جهان صنعتي ۲۷ درصد بود و درصد كوچك‌تري مربوط به مناطق ديگر بود.

صندوق بين‌المللي پول براي برآورد يارانه به ارزيابي حمايت‌هاي مختلف براي سوخت‌هاي فسيلي شامل عدم حساب آلودگي هواي داخلي، هزينه‌هاي تغييرات جوي و محيط زيست و همچنين هزينه كمتر براي ماليات مصرف‌كننده و هزينه‌هاي عرضه پرداخته است.

در ميان سوخت‌ها زغال سنگ بزرگ‌ترين دريافت‌كننده اين يارانه‌ها بود و ۴۴ درصد از كل يارانه‌هاي جهان براي سوخت‌هاي فسيلي را به خود اختصاص داد. نفت با ۴۱ درصد در رتبه دوم قرار گرفت و گاز طبيعي ۱۰ درصد و برق 4 درصد سهم داشت. فهرست طولاني از دلايلي وجود دارد كه چرا كاهش يارانه‌هاي سوخت فسيلي نه تنها ايده خوبي است، بلكه بسيار ضروري محسوب مي‌شوند. بحران جوي وخيم‌تر شده است پرداخت پول براي مصارف بيهوده دولت‌هاي دچار كمبود نقدينگي را از منابع مورد نياز براي نيازهاي ديگر محروم ساخته است. آلودگي هواي داخلي نيز تاثير منفي روي سلامت انسان برجاي مي‌گذارد و در برخي موارد به سطوح حادي مي‌رسد. طبق گزارش صندوق بين‌المللي پول با در نظر گرفتن اينكه حدود سه چهارم مزاياي اصلاح قيمت‌گذاري انرژي داخلي هستند بنابراين اين اقدام به نفع كشورها است. اگر قيمت‌هاي سوخت در سال ۲۰۱۵ در سطوح كاملا مناسب تعيين مي‌شدند، انتشار جهاني دي اكسيد كربن ۲۸ درصد كمتر مي‌شد و مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا ۴۶ درصد كمتر بود. همچنين درآمدهاي مالياتي معادل ۳.۸ درصد از توليد ناخالص داخلي جهاني بالاتر بود. مشكل اين است كه دولتي كه از سوخت‌هاي فسيلي حمايت مي‌كند اغلب محبوب‌تر است. همه گاز ارزان يا برق ارزان را دوست دارند و اين مساله حذف حمايت را در بسياري از كشورها دشوار و از نظر سياسي خطرناك مي‌كند. در سال‌هاي اخير كه قيمت‌هاي نفت در سال ۲۰۱۴ ريزش كرد و نفت ارزان‌تر شد و پنجره‌اي براي دولت‌ها به منظور كاهش يارانه‌ها بدون به خطر انداختن اعتراضات عمومي ايجاد شد، تغييرات اساسي وجود داشته است. فشار جهت كاهش هزينه‌ها براي صادركنندگان نفت كه شاهد كمبود بودجه به دليل ريزش قيمت‌هاي نفت بوده‌اند، جدي‌تر بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون