• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4366 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت

خبر جهان

هشدار سازمان ملل درباره خطرات فروپاشي آتش‌بس غزه

فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورميانه در سخناني نسبت به خطرات فروپاشي توافق آتش‌بس ميان گروه‌هاي مقاومت فلسطين و رژيم صهيونيستي هشدار داد.

به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌اي القدس‌العربي، نيكولاي ملادينوف، فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورميانه در كنفرانس مطبوعاتي در غزه عنوان داشت: تمامي طرف‌ها بايد براي تثبيت آتش‌بس و بهبود اوضاع زندگي ملت فلسطين همكاري كنند تا اين افراد اميد به آينده‌اي بهتر داشته باشند.

وي پس از افتتاح يك طرح برق در يك بيمارستان محلي گفت: اميدواريم كه تمامي طرف‌ها به نقش و وظايف خود عمل كنند تا آتش‌بس در غزه فرو نپاشد و به سمت اجراي طرح‌هاي انساني پيش برويم. ملادينوف، پيش‌تر نيز نسبت به وقوع جنگ چهارم در غزه هشدار داده و اوضاع غزه را «بحراني» توصيف كرده بود.

فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورميانه ادامه داد: سازمان ملل از طريق طرح‌هاي انساني و تمركز بر ايجاد فرصت‌هاي شغلي موقت با همكاري بانك جهاني براي ايجاد جهشي در پرونده محاصره غزه تلاش مي‌كند. از سوي ديگر، كميته قطري بازسازي غزه به رياست محمد العمادي روز گذشته تقسيم كمك‌هاي مالي اين كشور ميان ۱۰۸ خانواده فقير فلسطيني در نوار غزه را آغاز كرد. طبق اين گزارش، اين كميته به هر يك از خانواده‌هاي مذكور ۱۰۰ دلار امريكايي اختصاص داده است.

ترامپ سفير منصوب اوباما را بركنار كرد

رسانه‌هاي امريكايي مي‌گويند: دولت اين كشور «ماري يووانوويچ» سفير امريكا در اوكراين را دو ماه پيش از موعد كنار گذاشته است. به گزارش فارس و به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست، بركناري سفير امريكا در اوكراين اندكي پس از آن صورت مي‌گيرد كه «دونالد ترامپ جونيور» فرزند ارشد رييس‌جمهور امريكا و ديگر متحدان محافظه‌كار كاخ سفيد يووانوويچ را به مخالفت با سياست‌هاي واشنگتن متهم كرده و مدعي شدند كه او در دولت پيشين امريكا به اين سمت منصوب شده، طرفدار «باراك اوباما» رييس‌جمهور سابق و «هيلاري كلينتون» نامزد دموكرات‌ها در انتخابات پيشين رياست‌جمهوري است.

دولت «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا از چندي پيش در تلاش براي اثبات حمايت كشورهاي خارجي از كلينتون در انتخابات پيشين، تحقيقاتي را در مورد روابط مقام‌هاي اوكرايني با ستاد انتخاباتي كلينتون آغاز كرده، اما به ادعاي ترامپ جونيور و متحدان ترامپ، يووانوويچ در تلاش براي محافظت از كلينتون، از پيشرفت اين تحقيقات جلوگيري كرده است.

دو هفته پيش «جان سولومون» از متحدان سرسخت ترامپ مصاحبه‌اي با «يوري لوتسنكو» دادستان كل اوكراين منتشر كرد كه اين مقام اوكرايني در آن مدعي شد كه يووانوويچ با هدف جلوگيري از پيشرفت تحقيقات، فهرستي از افرادي كه «نبايد تحت پيگرد قرار گيرند» را در اختيار او قرار داده است. لوتسنكو همچنين اعلام كرده پرونده‌اي را درباره حمايت دولت سابق اوكراين از ستاد انتخاباتي كلينتون از طريق ارايه اطلاعات مربوط به روابط ناسالم مالي «پال مانافورت» رييس ستاد انتخاباتي اوكراين با رييس‌جمهور وقت اوكراين گشوده است.

چهار روز بعد از انتشار اين مصاحبه، فرزند ترامپ يووانوويچ را «دلقك» توصيف كرد و بركناري وي را خواستار شد. اين در حالي است كه وزارت خارجه اوكراين همان زمان با صدور بيانيه‌اي ادعاي لوتسنكو را رد كرده و مدعي شد كه اظهارات وي «كاملا ساختگي» است. تحقيقات دولت ترامپ درباره ارتباط دموكرات‌ها با ثروتمندان در اوكراين، «جو بايدن» يكي از رقباي بالقوه ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ را هم هدف قرار داده است. به نوشته روزنامه «نيويورك‌تايمز»، «رودي جولياني» وكيل شخصي ترامپ چند بار به اوكراين سفر كرده و در حال پيگيري پرونده‌اي در مورد عضويت «هانتر بايدن» فرزند بايدن در هيات مديره شركت «بريسما» اوكراين است. اين شركت از ماه‌ها پيش به فساد مالي متهم شده است.

واشنگتن‌پست در پايان در مورد اين تحولات نوشته است: «اين تلاش‌هاي روشن و هماهنگ براي بدنام كردن يك سفير مستقر ايالات متحده، اكنون به كنار رفتن زودهنگام او بعد از ۳۳ سال خدمت در دولت‌هايي از هر دو حزب منجر شده است. اما اين تازه اول تلاش گسترده‌تر تيم ترامپ و متحدانش براي سرهم كردن ادعاهاي ساختگي و برجسته كردن اوكراين با هدف حمله به بايدن، كمك به مانافورت و مرافعه بر سر انتخابات سال ۲۰۱۶ است.»

بازگشايي سفارت عمان در بغداد پس از ۲۹ سال

عمان از بازگشايي سفارت خود در بغداد پس از گذشت حدود سه دهه خبر داد. به گزارش ايسنا، خبرگزاري رسمي عمان اعلام كرد كه پادشاهي اين كشور تصميم به بازگشايي سفارت خود در بغداد گرفته است. در همين راستا، وزارت خارجه عمان با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه بازگشايي سفارت عمان در بغداد در گسترش روابط ميان دو كشور در زمينه‌هاي مختلف نقش خواهد داشت.

در اين بيانيه آمده است كه اين اقدام در سايه روابط برادرانه و تاريخي ميان دو كشور عراق و عمان صورت مي‌گيرد. محمد علي الحكيم، وزير خارجه عراق جمعه گذشته اعلام كرد كه پيامي را از يوسف بن علوي، همتاي عماني خود مبني بر تمايل اين كشور جهت بازگشايي سفارت خود در بغداد دريافت كرده است. سفارت عمان در سال ۱۹۹۰ به دنبال ورود ارتش عراق به كويت و متشنج شدن روابط دوجانبه بسته شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون