• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4366 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت

رييس موسسه بين‌المللي فرهنگي اكو خواستار شد

ايجاد اتحاديه كشورهاي مسير راه ابريشم

رييس موسسه بين‌المللي فرهنگي اكو نيز در اين مراسم خواستار ايجاد اتحاديه كشورهاي مسير راه ابريشم شده و گفت: بايد دولت‌هاي مسير جاده ابريشم به دنبال ايجاد اتحاديه كشورهاي حوزه راه ابريشم باشند تا اين منطقه را به يكي از قطب‌هاي فرهنگي اقتصادي جهان تبديل كنند. موسسه بين‌المللي اكو نيز در اين زمينه طرحي را به عنوان راه ابريشم راه صلح پايه‌ريزي كرده است.

وي افزود: تسريع در رفت‌وآمد اتباع و برگزاري رويدادهاي فرهنگي زمينه‌ساز توسعه گردشگري در بين كشورهاي حوزه اين مسير مي‌شود. رويكرد ما نيز صلح و آرامش و امنيت براي همه ملل منطقه است و مي‌توانيم با بهره‌گيري از فضاي صلح‌آميز شاهنامه در راستاي صلح و دوستي گام‌برداريم و از فضاي صلح بهره ببريم.

رييس موسسه بين‌المللي فرهنگي اكو با تاكيد بر اينكه گسترش زبان فارسي به عنوان حامل فرهنگ ايراني مولفه‌هاي راه ابريشم است، اظهار كرد: كاروان دراز آهنگ شعر و داستان از گذرگاه چند هزار ساله زبان مي‌گذرد و گذشته‌ها را به هم پيوند مي‌دهد و پندهاي نيكي براي فرزندان به همراه دارد و پرتوي روشن آن تيرگي را مي‌شكند.

مظاهري بيان كرد: اين فرآيند به برخورد تمدن‌ها مي‌انجامد و به افزايش روابط بين‌الملل مي‌رسد. از بين منطقه اكو حكيم فردوسي در گستره فرهنگ زبان در شمار پرآوازه‌ترين
حماسه‌سرايان، جايگاه ويژه‌اي دارد. وي ادامه داد: شاهنامه هويت ايران را سنديت مي‌بخشد و آداب و روحيات وخلقيات مردم ايران را به تصوير مي‌كشد و حيات فرهنگي ايران را احيا مي‌كند و زبان فارسي را جاني دوباره مي‌بخشد.

رييس موسسه بين‌المللي فرهنگي اكو عنوان كرد: شاهنامه در مدت هزار سال همانند مثنوي مولانا، گلستان سعدي و ديوان حافظ در نوع خود تقليدناپذير و بي‌نظير است. شاهنامه شبه قاره هند، قفقاز، اغلب سرزمين‌هاي ترك‌زبان را روشني مي‌بخشد و در ايجاد پيوند فرهنگي بين ايران و آسياي مركزي و اقوام منطقه موثر عمل مي‌كند.

مظاهري خاطرنشان كرد: شاهنامه از منابع مهم براي درك روابط ايران باستان و چين است. وي هزار سال پيش از پارچه زربافتي سخن مي‌گويد كه از روم آمده و در چين توليد شده بود. در واقع زبان جاده ابريشم زبان فارسي است و نمادي از گفت‌وگوي درون تمدني و جزو ميراث فرهنگ ما است كه با ثبت جهاني به عنوان ميراث مشترك بشريت مي‌توان براي توسعه گردشگري، احياي مواريث تمدني و گفت‌وگوي فرهنگي بهره گرفت.

 

شاهنامه مدلي فاخر براي الهام بخشي

در گفت‌وگوهاي بين فرهنگي

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: تلاش براي معرفي شاهنامه، تلاش براي معرفي عظمت فرهنگ ايراني اسلامي است. ما امروز نيازمند گفت‌وگوي ميان مذهبي، گفت‌وگوي اديان و گفت‌وگوي بينافرهنگي هستيم و شاهنامه مدلي فاخر براي الهام‌بخشي براي اين گفت‌وگو‌ها است. گفت‌وگوهايي كه از عزت آغاز مي‌شودو به خرد و حكمت مي‌رسد.

وي با بيان اينكه شاهنامه كتابي است كه حلقه اتصال بين كشورهاي فارسي‌زبان است، افزود: هرآن‌كس كه به ادبيات علاقه‌مند مي‌شود شاهنامه را متن پژوهش خود قرار مي‌دهد. كتابي جامع كه هر آنچه بايد، در خود دارد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي با تاكيد بر اينكه شاهنامه صرفا منظومه حماسي و افسانه‌اي نيست، بيان كرد: شاهنامه دايره‌المعارف جامع ايراني است. در اين كتاب از پهلوان‌پروري تا سبك زندگي ايراني اسلامي و از جشنواره‌ها تا سوگواره‌ها و مراثي مطالب متنوعي مطرح شده است.

مرواريد خاطرنشان كرد: ذكر وقايع و اتفاقات قابل تامل در جاده ابريشم در شاهنامه به خوبي پرداخته شده است. شاهنامه به جغرافيايي كنوني متعلق نيست بلكه به جامعه آريايي برمي‌گردد.

وي تاكيد كرد: ديپلماسي فرهنگي را با شاهنامه مي‌توانيم به اوج برسانيم و انتخاب نام اين همايش دليلي است كه شاهنامه را از مرز مليت ايراني به مرزهاي جهاني توسعه دهيم.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي با اشاره به اينكه در طول تاريخ بشر حماسه‌هاي گوناگوني داريم، گفت: اما شاهنامه علاوه بر شكل حماسي محتوايي فاخر دارد كه به تجارب ايرانيان اشاره دارد و مفاهيم توحيدي، اخلاقي و سياسي را ارايه مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون