• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4366 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت

نگاهي به «تاك شو»‌هاي خارجي با اجراي بازيگران

شهرت يا مهارت؟

مرجان شيخي

 

 

حضور سلبريتي‌ها در رسانه‌هاي عمومي دنيا در كسوت مجري با دلايل مختلفي انجام شده است؛ شهرت، جذابيت و توانمندي ازجمله اين ويژگي‌ها بوده است. مثلا برنامه‌اي مثل «پخش زنده شنبه‌شب» در كنار تيم ثابتش، هر قسمت از سلبريتي‌هاي مختلف دعوت مي‌كند تا اجراي بخشي از برنامه را به عهده بگيرند. حضور اين سلبريتي‌ها (تام هنكس، اما استون، بن افلك، ناتالي پورتمن يا حتي بازيگر بازي تاج و تخت كيت هرينگتون) به‌طور حتم آمار بازديد را بالا مي‌برد، حتي براي برنامه‌اي كه هر قسمتش به‌طور معمول تا چهار ميليون بيننده دارد اما در كنار اين برنامه تاك شو‌هاي مختلفي هم هستند كه سلبريتي‌هاي جهاني مجري دايمي آنها شده‌اند. در ادامه نگاهي داريم به چند نمونه موفق از تاك شو‌هاي تلويزيوني كه مجريان آنها پيشينه بازيگري داشته‌اند:

جيمي فالن

كمدين، بازيگر، مجري تلويزيون، خواننده، نويسنده و تهيه‌كننده امريكايي كه پيش از شهرتش در برنامه «آخر شب با جيمي فالن» تجربه حضور در فيلم‌هايي چون «تاكسي»، «تقريبا مشهور» و «چيزي غير از اين» به كارگرداني وودي آلن را دارد.

كريگ فرگوسن

مجري تلويزيون، كمدين، نويسنده و بازيگر اسكاتلندي-امريكايي كه گيم شوي «بازي اسامي مشهور» او دو جايزه امي برنامه‌هاي روز را برد. فرگوسن پيش از برنامه
«The Late Late Show» كه از 2005 تا 2014 روي آنتن بود، سابقه حضور در چندين فيلم كمدي و 6 فصل از طنز تلويزيوني
«The Drew Carey Show» را داشته است. او همچنين دستي هم در فيلنامه‌نويسي («Saving Grace» و «I’ll be There») دارد.

الن دي جنرس

كمدين، مجري، بازيگر، نويسنده و تهيه‌كننده امريكايي كه كارش را در دهه 80 با استندآپ كمدي شروع كرد. در دهه 90 بازيگر سينما و تلويزيون بود (سريال «Ellen» كه در آن نقش يك كتابفروش عصبي را بازي مي‌كرد) تا اينكه با تاك شوي
«The Ellen DeGeneres Show» در سال 2003 به شهرت جهاني دست يافت و 59 جايزه امي برنامه‌هاي روز را برد و حتي ركورد جوايز برنامه اپرا وينفري را نيز شكست. جالب است بدانيد كه صداپيشگي شخصيت دوري در انيميشن
«در جست‌وجوي نمو» هم كار الن بوده كه به خاطرش جايزه ساترن هم برد. او داور برنامه‌هاي استعداديابي و همچنين مجري برنامه‌هاي اسكار، گرمي و پرايم تايم امي هم بوده است.

استيون كلبر

كمدين، نويسنده، بازيگر، تهيه‌كننده، مفسر سياسي و مجري تلويزيون امريكايي. او كه با برنامه آخرشب «The Colbert Report» در سال 2005 به شهرت رسيد و برنامه طنز سياسي
«The Late Show with Stephen Colbert» او از 2015 تاكنون طرفداران زيادي پيدا كرده، كار خودش را با تئاتر بداهه شروع كرد و در چند سريال كمدي هم بازي كرد.

جان استوارت

كمدين، نويسنده، تهيه‌كننده، كارگردان، بازيگر، مجري تلويزيوني و تحليلگر سياسي. استوارت كارش را با استندآپ كمدي شروع كرد و سپس در چند فيلم، چون «باباي بزرگ» (1999) و «مرگ بر اسموچي» (2002)، ظاهر شد. در همان سال‌ها به «Daily Show» پيوست كه در زمان اجراي او، برنده 22 جايزه امي ساعات پربيننده شد.

ويليام شاتنر

بازيگر، نويسنده، كارگردان، تهيه‌كننده و خواننده كانادايي. او كه سابقه‌اي 50 ساله در تلويزيون دارد، با هنرنمايي در سري فيلم‌هاي «پيشتازان فضا» در نقش كاپيتان كرك به شهرت رسيد و بعدها چندين كتاب هم در همين موضوع نوشت. از سال 2008 تا 2011، اجراي برنامه «Shatner’s Raw Nerve» را برعهده داشت كه در آن با افراد مشهور گفت‌وگو مي‌كرد.

اپرا وينفري

هنرپيشه، مجري، تهيه‌كننده و خيرخواه امريكايي كه اسم او براي كمتر كسي ناآشناست. اپرا كه مجري يكي از مشهورترين تاك شو‌ها و ملقب به «ملكه تمام رسانه‌ها» است، كارش را در 19 سالگي با گويندگي اخبار راديو شروع كرد. او در سال ۱۹۸۵ در فيلم «رنگ ارغوان» به كارگرداني استيون اسپيلبرگ بازي كرد و نامزد جايزه اسكار نقش مكمل شد. علاوه بر «رنگ ارغوان»، او در 12 فيلم سينمايي و تلويزيوني بازي كرده است. اما در اين ميان، افرادي هم بوده‌اند كه با وجود موفقيت و حتي شهرتي كه از هنرپيشگي به دست آورده بودند، در زمينه اجرا با شكست رو به رو شدند. شايد بهترين و شناخته‌شده‌ترين اين افراد زك گاليفياناكيس، هنرپيشه سري فيلم‌هاي كمدي «خماري» باشد كه در سال 2002 و تنها پس از
2 ماه، برنامه ويژه‌اش با شكست رو به رو شد. نام افراد ديگري از جمله مارتين شرت، برنده جايزه امي، شوي چيس ستاره SNL‌ و ستاره سريال‌هاي دهه 90 گابريله كارتريس هم در فهرست شكست‌خوردگان حرفه اجرا به چشم مي‌خورد.هنگام مقايسه تاك شو‌هاي ايراني با نمونه‌‌هاي خارجي آن، دو نكته را بايد درنظر گرفت؛ اول اينكه برنامه‌هاي ايراني كه از صدا و سيما پخش مي‌شوند، با بودجه رسانه ساخته مي‌شوند نه بودجه شخصي. در اين حالت اگر برنامه‌اي به دليل محتواي كم‌كيفيت آمار مخاطب‌هايش پايين باشد، باز هم ممكن است ادامه پيدا كند. در حالي كه در فضاي به‌شدت رقابتي خارج از ايران، به‌خصوص در امريكا، ادامه برنامه بستگي به ميزان مخاطب و محبوبيتش دارد و اگر برنامه براي تهيه‌كننده سودآور نباشد، به سرعت تعطيل مي‌شود. در اين حالت، صرف شهرت مجري نمي‌تواند منجي برنامه باشد، بلكه اين توانايي و خلاقيت مجري است كه مي‌تواند حيات برنامه را تضمين كند. نكته دوم اينكه مخاطب برنامه‌هاي خارجي انتخاب‌هاي بي‌شماري دارد و اگر از برنامه‌اي خوشش نيامد، وقتش را تلف نمي‌كند و سريع سراغ برنامه ديگر مي‌رود. در حالي كه مخاطب ايراني چند انتخاب محدود دارد و اگر برنامه‌اي را دوست نداشت، ممكن است نارضايتي‌اش را ابراز كند تا شايد كيفيت برنامه بالا برود‌ يا با برنامه‌اي بهتر جايگزين شود. همان‌طور كه بررسي شد، حضور افراد مشهور يا به اصطلاح «سلبريتي» در جايگاه اجرا در همه جاي دنيا موضوعي جا افتاده است. مهم آن است كه چقدر اين افراد با پشتوانه شهرت يا مهارت‌شان سعي در پيشبرد برنامه تلويزيوني خود دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون