• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4366 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت

من را ببين «آقاي مرجي»

محسن آزموده

فيلسوفي مي‎گويد: «آدميان هستند كه تاريخ خود را مي‌سازند، ولي نه آن‌گونه كه خود مي‌خواهند يا در شرايطي كه خود برگزيده باشند، بلكه در شرايط داده شده‌اي كه بازمانده گذشته است و خود، يك راست با آن درگيرند.»

وقتي 26 سال پيش، براي اولين‌بار كلاه قرمزي با آن هيبت عجيب و غريب روي شيشه تلويزيون‌هاي آكواريومي قديمي ظاهر شد، هيچ‌كس تصور نمي‌كرد كه با يك پديده تلويزيوني و بعدا سينمايي مواجه شده است، چه برسد به اينكه شخصيت اصلي پرفروش‎ترين فيلم تاريخ سينماي ايران و سوژه اصلي يكي از پربيننده‎ترين برنامه‎هاي تلويزيوني در دو دهه بعد باشد. نه فقط آقاي مجري كه هيچ‌كس او را جدي نمي‌گرفت. الان مي‎دانيم كه حضورش كاملا اتفاقي بوده و هيچ برنامه بلندمدتي برايش درنظر گرفته نشده بود. يك بچه شر و شيطان كه موقع صحبت كردن، تمام سروكله مجري را با آب دهانش خيس مي‎كرد، وسط حرف بزرگ‎ترها مي‎دويد، كلمات و جملات را ناقص و به شكلي مبهم بيان مي‎كرد، نمي‎شد فهميد چه مي‎گويد، مثل اكثر بچه‎ها در تلويزيون، لوس و ننر نبود، حتي مي‎شد گفت بي‎تربيت است، كسي را نصيحت نمي‎كرد، خرابكاري مي‎كرد، اما با همه اينها همه مي‎دانستند كه يك بچه است، كودكي كه شرارت‎ها و شيطنت‎هايش نه از سر بدطينتي و سرشت شرورانه آدم بزرگ‎ها كه به دليل طبيعت كودكي است و البته برآمده از شرايط نامساعد جامعه‎ پرتنش آن سال‌ها و سال‌هاي پيش از آن.

كلاه قرمزي تنها نبود، پسرخاله هم بود و البته ديگر شخصيت كودك و نوجوان مطرح آن روزها، مجيد در قصه‎هاي مجيد، شاهكار مشترك هوشنگ مرادي كرماني و كيومرث پوراحمد. آنها كودكاني بودند محصول شرايط سياسي و اجتماعي و فرهنگي سال‌هاي پس از انقلاب، با همه خوب و بدشان، يعني سال‎هاي دهه شصت. آنها قهرمان‌هايي دست‎نيافتني يا موجوداتي معصوم نبودند، خميرهاي كاملا بي‌شكلي نيز نبودند كه هر طور ديگران خواستند، به آنها صورت ببخشند. خودشان در به وجود آمدن شرايط زندگي‌شان نقشي نداشتند، تنها آن وضعيت را بازتاب مي‎دادند، اما به شيوه خودشان نه به آن طريقي كه ديگران مي‎خواستند يا نشان مي‎دادند و مي‎خواستند اين شيوه خاص خودشان ديده شود و مورد توجه قرار بگيرد و ديده شدند و مورد توجه قرار گرفتند. آنها تاريخ خودشان را ساختند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون