• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

خبرخوان

مدت‌زمان انتظار براي خريد خانه به 33 سال رسيد

در حالي كه وزير راه و شهرسازي مدعي است مدت‌زمان خريد مسكن در كشور 3 سال است، كارشناسان مسكن مي‌گويند اين شاخص در كشورمان با مصرف يك‌سوم درآمد خانوار به 33 سال رسيده است. بازار مسكن ركود 4 ساله را با افزايش قيمت بيش از 100 درصدي پشت سر گذاشت و تنها چند ماه رونق با شيب ملايم قيمت‌ها در بازار دوام آورد. در سال 97 هم پس از هجوم تقاضا به بازار و جهش ناگهاني قيمت‌ها، بلافاصله ركود آغاز شد و در حال حاضر هم به گفته كارشناسان اقتصادي با توجه به كاهش قدرت خريد مردم و افزايش قيمت مسكن، بازار وارد دوره ركود تورمي شده است. با افزايش چند برابري نرخ ارز و سقوط ارزش ريال، مردم سرمايه خود را از ريال به كالا و دارايي بادوام تبديل كردند و از آنجايي كه به طور سنتي بازار مسكن يكي از سودده‌ترين بازارهاي سرمايه‌اي محسوب مي‌شود، تقاضاي قابل توجهي به اين بازار سرازير شد كه در شرايط كمبود عرضه افزايش جهشي قيمت‌ها در بازار مسكن رخ داد؛ به طوري كه براساس آماري كه وزارت راه و شهرسازي و دفتر اقتصاد مسكن استخراج كرده و همچنين آمار بانك مركزي، قيمت بازار مسكن افزايش قيمت 104 درصدي را تجربه كرد. اين افزايش قيمت‌ها در بازار هنوز هم ادامه دارد و بدون منطق اقتصادي قيمت مسكن به ويژه در كلان‌شهرها در حال افزايش است. اين در شرايطي است كه قدرت خريد مردم كاهش پيدا كرده و جمعيت قابل توجهي از خانوارها در كشورمان اجاره‌نشين هستند كه به طور قطع با اين شرايط معيشت اين افراد تحت فشار قرار مي‌گيرد. فردين يزداني، كارشناس اقتصاد مسكن با اشاره به وضعيت بازار مسكن گفت: با توجه به افزايش قيمت‌هاي يك سال گذشته در بازار مسكن و عدم افزايش قدرت خريد مردم، در حال حاضر 60 الي 70 درصد جامعه ديگر توان خريد مسكن را ندارد. او ادامه داد: موثرترين راهكار دولت براي خروج بازار مسكن از ركود مي‌تواند افزايش قدرت خريد مردم باشد. بدون افزايش سقف تسهيلات بانكي امكان افزايش قدرت خريد مردم وجود ندارد مگر اينكه قيمت زمين از هزينه خريد ملك حذف شود و اين موضوع هم نياز به حمايت دولت دارد. اين كارشناس اقتصاد مسكن تاكيد كرد: با شرايط فعلي امكان خريد مسكن براي اقشار متوسط رو به بالا هم وجود ندارد مگر اينكه وام ساخت را تبديل به فروش اقساطي بلندمدت كنند. يزداني گفت: متاسفانه در سال‌هاي اخير حجم نقدينگي كنترل و بخشي از اين نقدينگي وارد بخش غيرمبادله‌اي اقتصاد مانند مسكن و مستغلات شد.

 

سقوط آزاد قيمت مرغ در بازار

برومند چهار آيين، عضو هيات‌مديره كانون سراسري مرغداران گوشتي گفت: امروز نرخ هر كيلو مرغ زنده درب مرغداري 6 هزار و 500 و مرغ گرم 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان است. برومند چهار آيين، عضو هيات‌مديره كانون سراسري مرغداران گوشتي در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و كشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، از سقوط آزاد قيمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر كيلو مرغ زنده درب مرغداري 6 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشي‌هاي اغلب نقاط كشور 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان است. او عدم دسترسي عادلانه مرغداران گوشتي به آمار و اطلاعات مورد نياز توليد را دليل اصلي افت قيمت مرغ در بازار اعلام كرد و افزود: مسوولان وزارت جهاد كشاورزي برخلاف ماده 5 قانون انتشار دسترسي آزاد به اطلاعات و ماده 4 آيين‌نامه اجرايي قانون تمركز وظايف بخش كشاورزي، اطلاعات مورد نياز را در اختيار مرغداران قرار نمي‌دهند كه در نهايت اين امر منجر به افزايش توليد و زيان فاحش مرغداران شده است. چهار آيين از كاهش 500 توماني نرخ مرغ از ابتداي هفته در بازار خبر داد و گفت: با توجه به روند كنوني عرضه در برابر تقاضا پيش‌بيني مي‌شود كه اين روند تا پايان هفته در بازار استمرار يابد.

 

فشار امريكا بر غول‌هاي مخابراتي چيني همچنان ادامه دارد

چاينا موبايل كه يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي مخابراتي فعال در چين و جهان به شمار مي‌رود، حالا به نظر مي‌رسد كه هدف بعدي فشارهاي سياسي دولت امريكا بعد از هوآوي است. يكي از جنجال‌برانگيزترين اتفاقاتي كه در سال 2018 ميلادي رخ داد، بدون شك تلاش دولت ايالات متحده امريكا براي تحريم و ممنوعيت استفاده از گوشي‌هاي هوشمند و تجهيزات مخابراتي ساخت شركت چيني هوآوي بود. ماجرا از اوايل سال گذشته ميلادي آغاز شد كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا اعلام كرد كه گوشي‌هاي هوشمند ساخت شركت‌هاي چيني نظير هواوي و زد تي ‌اي از شهروندان و مقامات امريكايي جاسوسي مي‌كنند و اطلاعات شخصي و محرمانه بسياري را تحويل دولت چين مي‌دهند تا عليه ايالات متحده از آنها استفاده كند. با اينكه دولت چين و شركت‌هاي هوآوي و زد‌تي‌اي همگي اين اتهامات را بارها رد و تكذيب كرده‌اند اما به نظر مي‌رسد كه امريكايي‌ها به تلاش براي جلوگيري از فعاليت آنها و قطع همكاري ساير كشورها ادامه مي‌دهند. بعد از آنكه فروش محصولات و گوشي‌هاي هوشمند برندهاي چيني هوآوي و زد ‌تي ‌اي در ايالات متحده امريكا و به تبع آن برخي ديگر از كشورهاي هم‌پيمان آن ممنوع اعلام شد و بسياري از كشورهاي جهان نيز قراردادهاي همكاري خود با اين دو شركت علي‌الخصوص هوآوي را قطع و لغو كردند، حالا به نظر مي‌رسد كه امريكا سراغ ساير اپراتورهاي مخابراتي چيني همچون چاينا موبايل (China Mobile) رفته و سعي دارد با اعمال فشار و محدوديت براي آنها، جلوي رشد و پيشرفت اين شركت‌هاي چيني را بگيرد و از سودآوري و درآمدزايي آنها جلوگيري به عمل بياورد. جو فانگ از دانشگاه نن جينگ در جنوب شرق چين در خصوص تلاش امريكا براي تخريب چهره شركت‌هاي مخابراتي چيني و عدم فعاليت آنها مي‌گويد اقدام امريكا در ممنوع كردن حضور و ورود اپراتور چاينا موبايل در بازار ايالات متحده امريكا نشان‌دهنده ورود دنيا به دوران جنگ سرد مخابراتي و ارتباطاتي است. براساس گزارش بلومبرگ، همزمان با رسانه‌اي شدن اين خبر، گنگ شوانگ، سخنگوي وزارت خارجه چين، گفته بود كه دولت ترامپ بايد از اعمال فشارهاي سياسي و تبعيض عليه شركت‌هاي غيرامريكايي در جهان دست بردارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون