• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4368 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت

خبر

صادرات چين به ايران نصف شد

افت ۴۳ درصدي تجارت دو كشور

صادرات چين به ايران در 3 ماهه نخست سال جاري ميلادي به حدود ۱.۸ ميليارد دلار رسيد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل تقريبا نصف شده است.

گمرك چين اعلام كرد مبادلات تجاري ايران و چين در 3 ماه نخست سال جاري ميلادي با افت 43 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

مبادلات تجاري ايران و چين كه در ژانويه تا مارس 2018 بالغ بر 9.98 ميليارد دلار اعلام شده بود در ژانويه تا مارس سال جاري به 5.672 ميليارد دلار كاهش يافته است. صادرات چين به ايران و واردات از ايران در اين دوره كاهش داشته است.

صادرات چين به ايران در ژانويه تا مارس 2019 با كاهش 56 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 1.844 ميليارد دلار رسيده است. چين در ژانويه تا مارس سال 2018 بالغ بر 4.32 ميليارد دلار كالا به ايران صادر كرده بود.

ارزش واردات چين از ايران نيز افت زيادي داشته است. چين در ژانويه تا مارس 2018 بالغ بر 5.66 ميليارد دلار كالا از ايران وارد كرده بود كه اين رقم با كاهش
32 درصدي در ژانويه تا مارس امسال به 3.828 ميليارد دلار رسيده است. نفت كالاي عمده وارداتي چين از ايران است.

 

بانك مركزي طرح الزام رمزهاي يكبار مصرف را به تعويق انداخت

درحالي بنا بود از اول خرداد مشتريان بانكي براي عمليات خريد و ... از رمزهاي يكبار مصرف استفاده كنند كه بانك مركزي به دليل آماده نشدن زيرساخت‌هاي لازم اجراي اين طرح را به تعويق انداخت. استفاده از رمزهاي يكبار مصرف در عمليات خريد خبري بود كه طبق بخشنامه بانك مركزي به بانك‌ها رسانه‌اي شد و واكنش‌هاي مختلف مردم را به همراه داشت؛ مهم‌ترين نگراني مردم از اجراي طرح رمزهاي يكبار مصرف اين بود كه نتوانند عمليات خريد را تا دريافت رمز يكبار مصرف كامل كنند. اما دليل بانك مركزي براي الزام بانك‌ها به استفاده از رمزهاي يكبار مصرف برقراري امنيت بيشتر در معاملات غيركارتي مردم بود و كماكان هم به اين موضوع تاكيد دارد كه بانك‌ها بايد مشوق‌هايي را براي مشتريان پرريسك خود در نظر بگيرند تا آنها را به استفاده از رمزهاي يكبار مصرف تشويق كند.

آن‌طور كه خبرنگار تسنيم كسب اطلاع كرده، فعلا بانك مركزي الزام استفاده از رمزهاي يكبار مصرف را برداشته است ولي به بانك‌ها تاكيد كرده براي مشتريان پرريسك و افرادي كه تراكنش‌هاي متعدد بالاي 500 هزار تومان را دارند تشويق به استفاده از رمز يكبار مصرف كنند.

بورس هفته آينده ميزبان نفت مي‌شود

نماينده شركت ملي نفت در بورس از عرضه نفت و ميعانات گازي در بورس در هفته آينده خبر داد و گفت: به محض اينكه اطلاعيه تنظيم شود، براساس شيوه‌نامه سال ۱۳۹۸ عرضه نفت در بورس از سر گرفته مي‌شود.

اميرحسين تبيانيان با بيان اينكه براساس قانون بودجه امسال، وزارت نفت مكلف شده حداقل 6 ميليون بشكه در ماه را در رينگ صادراتي بورس انرژي عرضه كند، اظهار كرد: در همين راستا طي چند هفته اخير در وزارت نفت، شيوه‌نامه‌اي تنظيم و از سوي وزير نفت نيز ابلاغ شد.

به گفته او، علت اينكه در هفته جاري عرضه صورت نگرفت، اين بود كه قرار شده از اين پس عرضه براساس شيوه‌نامه جديد صورت بگيرد و با توجه به اينكه عرضه‌هايي كه تاكنون صورت گرفته براساس مجوزهاي سال گذشته بود، اين موضوع متوقف شد.

نماينده شركت ملي نفت در بورس تصريح كرد: بايد در اطلاعيه عرضه متناسب با شيوه‌نامه‌اي كه در سال ۱۳۹۸ تهيه شده، تغييراتي اعمال شود و به محض اعمال در اطلاعيه عرضه، شرايط مانند روال سابق انجام خواهد شد و عرضه به صورت هفتگي از سر گرفته مي‌شود.

تبيانيان درباره ميزان عرضه نفت سبك، سنگين و ميعانات گازي اظهار كرد: حجمي كه در قانون تصويب شده حداقل 6 ميليون بشكه است كه از اين ميزان دو ميليون بشكه نفت خام سبك، دو ميليون بشكه نفت خام سنگين و دو ميليون بشكه ميعانات گازي پارس جنوبي است كه به صورت حداقل در نظر گرفته شده است. او با تاكيد به اين مساله كه شركت ملي نفت نيز اين آمادگي را دارد كه به تناسب تقاضاي بورس عرضه بيشتري را داشته باشد، گفت: تمام تلاش ما اين است كه در هفته آينده عرضه نفت و ميعانات گازي از سر گرفته شود و بتوانيم براساس شيوه‌نامه سال ۱۳۹۸ اين امر را اجرايي كنيم تا وقفه‌اي كه به وجود آمده سريع‌تر برطرف شود.

نماينده شركت ملي نفت در بورس درباره اين موضوع كه آيا نفت در بورس به فروش مي‌رود يا خير، پيش‌بيني كرد: با توجه به تجربه تمام عرضه‌هايي كه طي اين چند ماه صورت گرفته، سعي كرديم در شيوه‌نامه سال ۱۳۹۸ تغييراتي را اعمال و بتوانيم از تمام ظرفيت‌ها استفاده كنيم كه اين مساله موجب شده خريداراني كه متقاضي اين مساله هستند، نسبت به اين قضيه جدي‌تر باشند.

تبيانيان با بيان اينكه تغييرات اعمال شده در شيوه‌نامه قطعا شرايط بهتري را نسبت به سال گذشته رقم خواهد زد، اظهار كرد: انتظار مي‌رود كه وضعيت عرضه در بورس بهبود يابد كه اين موضوع نيز براساس ساز و كارهاي در نظر گرفته شده در سريع‌ترين زمان اجرايي خواهد شد.

بيستم فروردين‌ماه براي نخستين بار در سال ۱۳۹۸ و براي هشتمين بار در تاريخ بورس، نفت خام سبك شركت ملي نفت ايران در رينگ بين‌المللي بورس انرژي عرضه شد اما در نهايت هيچ مشتري در طرف تقاضا سفارشي ثبت نكرد و نفت خام سبك ايران در بورس بي‌مشتري ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون