• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4368 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت

خبر كوتاه

مبارزه بيولوژيكي با سفيدبالك‌ها در پايتخت

رييس كميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران از مبارزه بيولوژيكي با سفيدبالك‌ها در پايتخت خبر داد. سيد آرش حسيني‌ميلاني، رييس كميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص برنامه‌هاي مقابله با سفيدبالك‌ها در سطح شهر گفت: مقابله با سفيدبالك‌ها يك برنامه كنترلي است كه در طول سال‌هاي گذشته تا به امروز تداوم داشته است و بر اساس مطالعات موسسه تحقيقات گياه پزشكي، اقدامات در اين زمينه در سطح شهر به خوبي اجرا شد. وي با اشاره به اينكه سال گذشته شاهد همكاري خوبي ميان تمام دستگاه‌ها براي مقابله با سفيدبالك‌ها انجام شد، اظهار كرد: در مناطقي هم كه قبلا دسترسي وجود نداشت، مانند سفارتخانه‌ها و برخي اماكن خصوصي بنا بر همكاري و هماهنگي صورت گرفته نيز مبارزه با سفيدبالك‌ها صورت گرفت. اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه در سال گذشته هرس و پايش‌هاي انجام شده، سبب كنترل سفيدبالك‌ها شد، گفت: هر چه اقليم گرم‌تر باشد، فرآيند بلوغ سفيدبالك‌ها زودتر تكميل شده و شهر بيشتر دچار مشكل مي‌شود. بر اين اساس بايد به موقع بستر زيست سفيدبالك‌ها را در فصل پاييز، هرس و برگ‌هاي آلوده را از شهر خارج كرد. حسيني‌ميلاني با بيان اينكه هر چه درجه حرارت هوا ديرتر به آستانه تكثير سفيدبالك‌ها برسد، طبيعتا به نفع شهر است، عنوان كرد: امسال بارندگي‌هاي خوبي داشتيم و به همين خاطر، اميدواريم با ادامه فعاليت‌ها امسال سفيدبالك‌ها كمتر از سال گذشته باشند. وي در خصوص هزينه‌هاي صرف شده براي از بين بردن سفيدبالك‌ها تصريح كرد: هزينه‌هاي صرف شده به دليل منافعي كه براي شهروندان دارد، كاملا داراي توجيه است به ويژه اينكه در سال‌هاي گذشته، مقابله با سفيدبالك‌ها يكي از مطالبات شهروندان بوده است و در چنين مواردي كه آسايش و آرامش رواني مردم به خطر مي‌افتد، شهرداري موظف به انجام اقدامات اثربخش براي رفع مشكل است. سخنگوي كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري با بيان اينكه با توجه به كنترل‌هاي خوبي كه انجام شده، اميدواريم كه مانند سال گذشته مشكل سفيدبالك كاملا تحت كنترل باشد، خاطرنشان كرد: تاكنون هشت روش معرفي شده كه از جمله آنها، «مبارزه بيولوژيكي» است و روش‌هاي مذكور امسال تست دقيق خواهد شد. حسيني‌ميلاني افزود: همچنين استفاده از سم‌هاي گياهي از برنامه‌هاي جديد است و از سم‌هاي شيميايي ديگر استفاده نمي‌شود. استفاده از سم گياهي هم در شرايط طغيان به صورت موردي انجام مي‌شود، اما روش اصلي هرس است كه خوشبختانه در سال گذشته در فصل سرما اين هرس انجام شد. وي در خصوص هجوم پروانه‌ها در سطح شهر بيان كرد: پروانه جزو زيست‌بوم شهر تهران است، اما بنا بر بارندگي‌هاي بسياري كه داشتيم، پوشش گياهي خارج از پارك‌ها نيز گسترش يافته است كه موجب شده پروانه‌ها تكثير پيدا كنند. ميلاني با بيان اينكه اين پروانه‌ها مشكلي براي شهروندان ايجاد نمي‌كند، عنوان كرد: در واقع پروانه‌ها جزو زيبايي‌هاي شهر محسوب مي‌شوند و مطمئن باشيد كه مشكلي نيز ايجاد نخواهند كرد.

 

10 هزار تاكسي امسال نوسازي مي‌شوند

مديرعامل اتحاديه تاكسيراني شهري گفت: برنامه نوسازي ناوگان تاكسيراني بعد از چند سال توقف، امسال با نوسازي 10 هزار تاكسي بار ديگر آغاز مي‌شود. طرح نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده از بهمن‌ سال 1394 طي يك همكاري مشترك ميان سازمان مديريت و برنامه، بانك‌هاي عامل، وزارت كشور و گمرك آغاز شد. در اين طرح 200 ميليون ريال تسهيلات ارزان‌قيمت به مالكان تاكسي‌هاي فرسوده و 50 ميليون ريال معادل ارزش ريالي گواهي‌هاي اسقاط توسط گمرك به حساب خودروساز پرداخت مي‌شد.

همچنين پنج ميليون ريال نيز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالك تاكسي فرسوده لحاظ مي‌شد و به عبارتي حدود 25 ميليون تومان تسهيلات به آنان داده مي‌شد و باقي وجه را مالك تاكسي فرسوده پرداخت مي‌كرد كه در نهايت به تحويل و جايگزيني خودروي جديد منجر مي‌شد.

اين طرح از زمان اجرا چند مرتبه متوقف شد و دوباره ادامه يافت. اوج توقف اين طرح بهمن سال 1396 بود كه دليل آن طلبكاري 110ميليارد توماني خودروسازان به گمرگ اعلام شد. طرح نوسازي‌ تاكسي‌هاي فرسوده پس از توقف چند ماهه، خرداد سال گذشته با حركتي كند به جريان افتاد.

مديرعامل اتحاديه تاكسيراني‌هاي شهري كشور علت توقف اين طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگي دانست و گفت كه اين موضوع باعث شده است، گمرك معوقات خود را به ايران خودرو نپردازد و در نتيجه شركت خودروساز نيز پيش فاكتور صادر نكند و در حقيقت مي‌توان گفت اعتباري كه هر ساله در قانون بودجه براي اين نوسازي تاكسي‌ها تخصيص داده مي‌شود، پاسخ انباشت فرسودگي را نمي‌دهد. اين توقف تا اوايل سال 97 ادامه داشت تا اينكه در خرداد همان سال زمزمه‌هايي به گوش رسيد كه قرار است، شركت خودروساز صدور پيش‌فاكتور را براي تعويض تاكسي‌هاي فرسوده آغاز كند؛ بنابراين اين طرح در اواسط خرداد دوباره به جريان افتاد، اما روند بسيار كندي را طي كرد. سايه مشكلاتي كه در زمينه تحريم و تغييرات ارزي در چندماهه اخير پيش آمد، بر سر طرح نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده نيز سنگيني كرد و در عمل طرح نوسازي تاكسي‌ها دوباره متوقف شد. گراني قطعات خودرو و گراني قيمت تمام شده خودرو كه هر روز شاهد بالاتر رفتن آن هستم، موجب شده است كه خودروساز در نبود ثبات قيمت و افزايش هر روزه قيمت آن براي تحويل تاكسي‌هاي نو كوتاهي كند و در عمل شاهد زانو زدن و توقف اين طرح باشيم. طرحي كه در حمل و نقل عمومي شهري، نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌كند و با نوسازي ناوگان تاكسيراني به خصوص در كلانشهرها مي‌تواند به كاهش آلودگي هوا كمك كند. مرتضي ضامني، مديرعامل اتحاديه تاكسيراني شهري كشور در اين خصوص به ايرنا گفت: براي نوسازي ناوگان تاكسيراني بانك‌ها، گمرك و شركت خودروساز و همچنين اتحاديه تاكسيراني فرآيند اجرايي را برعهده دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون