• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4369 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ ارديبهشت

عدد و رقم

۲۷۰۰

خودرو در آستانه ورود به بازار

بررسي‌ها نشان مي‌دهد، از حدود ۲۷۰۰ خودرو پروانه شده در ۴ماه گذشته تعداد قابل توجهي خودرو از گمركات مختلف ترخيص شده است.

از زمان مصوبه خودرويي هيات دولت در نيمه بهمن سال گذشته وضعيت بازار خودروي كشور بسيار نامتعادل بوده و حتي ترخيص خودروهاي در گمرك مانده نيز نتوانسته در اين بازار اثر گذار باشد. هرچند به نظر مي‌رسد ترخيص اين دست خودروها و همچنين احياي تزريق خودروهاي واردشده بدون ثبت سفارش نوعي رانت قيمتي براي صاحبان آنها ايجاد مي‌كند اما به هر حال دولت بايدبراي بازار متشنج خودروهاي داخلي و خارجي تدبير مشخصي داشته باشد.از نيمه بهمن ماه سال قبل تا اواخر ارديبهشت ماه سال جاري بيش از 2700 خودرو در گمركات پروانه گمركي صادر شده است.

بر اين اساس در 15 گمرك مختلف از جمله سلفچگان، باهنر، رجايي، غرب تهران، لنگه، خرمشهر، بوشهر و...پروانه ترخيص خودرو صادر شده است.

بر مبناي اعلام مسوولان از 2700 خودروي داراي پروانه حدود 1600 دستگاه خودرو از گمركات مذكور ترخيص شده‌اند.اين گزارش حاكي از اين است كه گمرك سلفچگان با صدور 895 پروانه در صدر فهرست مذكور قرار گرفته است. نكته جالب توجه اينكه براساس گزارش تا 20 ارديبهشت تنها 39 دستگاه خودرو از اين گمرك خارج شده است؛ به عبارت ديگر بيشتر تعداد خودروي ترخيص شده به گمرك باهنر مربوط مي‌شود. بر اين اساس با وجود اينكه 646 پروانه در گمرك شهيد باهنر براي خودروهاي وارداتي صادر شده است نزديك به 330 دستگاه خودرو از گمرك مذكور خارج شده است.

۳۵۰ هزار ميليارد تومان

جمع پرداخت يارانه نقدي

حساب يارانه‌بگيران از ۴.۵ ميليون رد شد با واريز نودونهمين مرحله از پرداخت يارانه‌هاي نقدي حساب هر يارانه‌بگير از ۴.۵ ميليون تومان گذشت. در مجموع در طول سال‌هايي كه قانون هدفمندي يارانه‌ها اجرايي شده بيش از ۳۵۰ هزار ميليارد تومان بابت پرداخت‌هاي نقدي ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني در هر ماه هزينه شده كه رقمي به اندازه منابع عمومي دولت در بودجه سالانه آن به شمار مي‌رود.

با وجود الزام چند ساله قانون براي غربالگري يارانه‌بگيران و حذف افراد پردرآمد همچنان روال قبلي پرداخت ادامه داشته و در هر ماه حدود ۷۸ ميليون نفر يارانه نقدي ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني دريافت مي‌كنند.

از سال ۱۳۸۹ كه قانون هدفمندي يارانه‌ها به مرحله اجرا درآمده تاكنون هر يارانه‌بگير حدود چهار ميليون و ۵۰۰ هزار تومان يارانه نقدي دريافت كرده است هرچند كه اين رقم در طول حدود هشت سال گذشته و با تغييرات تورم به مرور ارزش خود را از دست داده اما به هر حال در هر ماه حداقل ۳۴۰۰ ميليارد تومان بابت يارانه‌هاي نقدي به دولت هزينه تحميل مي‌شود كه اين رقم در سال به ۴۲ هزار ميليارد تومان مي‌رسد.با اينكه همواره نقدهاي بسياري نسبت به شيوه پرداخت‌هاي نقدي وجود داشته و در قانون بودجه دولت ملزم به حذف پردرآمدها بوده است، ولي تاكنون اين اتفاق به‌طور برنامه‌ريزي شده و مشخص نيفتاده است به‌طوري كه براي سال جاري نيز منابع حدود ۴۲ هزار ميلياردي براي پرداخت‌هاي نقدي و غيرنقدي در بودجه ۱۳۹۸ پيش‌بيني شد و در كنار آن تاكيد بر حذف سه دهك بالاي درآمدي بود با اين حال نه‌تنها دولت برنامه‌اي براي غربالگري اعلام نكرده، بلكه شواهد از اين حكايت دارد كه سال جاري نيز ادامه روند پرداخت‌هاي نقدي در سال‌هاي گذشته خواهد بود.

۲۵۰۰ ميليارد تومان

اختصاص وام قرض‌الحسنه براي سيل‌زدگان

رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: ۲۵۰۰ ميليارد تومان وام قرض‌الحسنه براي ساخت و تعمير مسكن سيل‌زدگان از سوي بانك مركزي اختصاص داده شد.

عليرضا تابش در بازديد از مناطق سيل‌زده استان با اشاره به اينكه براي تمامي افراد سيل‌زده‌اي كه در چادر هستند تشكيل پرونده داده‌ايم و مبلغي تصويب كرده‌ايم، شش ميليون در روستا و ۱۲ ميليون در شهر پرداخت مي‌كنيم و كرده‌ايم، اظهار كرد: فرمانداري هم مسوول شد كه افراد ساكن در اين چادرها را هدايت كند به نقاطي كه يا اجاره كرده بودند يا در مسكن مهر استقرار يافتند.

وي با بيان اينكه خوشبختانه در اين مصوبه اخير هيات دولت كه ۲۳ ارديبهشت ماه تصويب و ابلاغ شد، ۲۵۰۰ ميليارد وام قرض الحسنه براي امر مسكن سيل‌زدگان از سوي بانك مركزي اختصاص داده شد، تصريح كرد: در اين شرايطي كه اعتبار به سادگي تأمين نمي‌شود رقم خوب و قابل توجهي است.رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: اين اعتبار براي ۳۰ هزار واحد احداثي شامل ۴۰۰۰ واحد شهري و ۲۶ هزار واحد روستايي، ۴۰ هزار واحد تعميري و ۴۲ هزار واحد معيشتي كافي است.

تابش با تاكيد بر اينكه سقف تسهيلات براي احداث مسكن در شهرها ۵۰ ميليون تومان و در روستا ۴۰ ميليون تومان است، افزود: اعتبار اختصاص يافته را در ۲۱ استان، ۲۶۰ شهر و ۵ هزار روستا تقسيم كرده‌ايم و اولويت را براي مناطق مركز سيل گذاشته‌ايم و در لرستان و خوزستان تمام اين واحدهاي آسيب ديده را تحت پوشش قرار مي‌دهيم.

وي با اشاره به اينكه در هر استاني اولويت را گذاشته‌ايم روي واحدهاي تعميري مغازه‌ها و تعمير خانه‌هاي مردم، ادامه داد: تا آخر تير ماه يا اوايل مرداد ماه اميدواريم بتوانيم كار واحدهاي تعميراتي را تمام كنيم.رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي افزود: اگر كسي هم خانه خود را تعمير كرد و استقرار يافت او را از وام‌ها و كمك‌هاي بلاعوضي كه بايد پرداخت كنيم، محروم نمي‌كنيم، چون ما را امين خود دانسته و بدون دريافت اعتبار كار خود را شروع كرده است.وي يادآورشد: اعتبار و وام آنها تأمين شده و در حساب است و هيچ نيازي به تشريفات ديگري ندارد. وجوه نقد و در اختيار بنياد مسكن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون