• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4370 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ ارديبهشت

مروري بر دستاوردهاي مديريت شهري تبريز در 16ماه اخير؛

تبريز در مدار توسعه

از ساماندهي حاشيه شهر تا تحقق آرزوهاي ديرين

بهنام عبداللهي| سال 96 و 97 براي شهرداري تبريز سال‌هاي پركاري به شمار مي‌آيد. در اين دوسال با پروژه‌هاي زيرساختي از جمله مترو، ارتقاي سرانه فضاي سبز، افتتاح كارخانه آسفالت و برگزاري رويداد بين‌المللي «تبريز2018» شهرداري تبريز توانست روند توسعه تبريز را سرعت بخشد.

ايرج شهين باهر، شهردار تبريز هم از زمان آغاز به كار خود با اقدامات جهادي و تصميم‌هاي شجاعانه‌اي كه در حوزه‌هاي مختلف شهري اتخاذ كرده است، توانسته در اين مدت كوتاه عناويني از جمله چهره سال راه و ساختمان، نشان عالي اتاق بازرگاني، نمايندگي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور را كسب كند.

در ادامه اين مطلب مهم‌ترين تحولات مديريت شهري تبريز را در دوسال اخير معرفي كرده‌ايم.

 

12آذر96؛ كليد عمارت شهرداري تبريز در دست جوان‌ترين شهردار كلان‌شهرهاي كشور

12آذرماه سال 96، ايرج شهين باهر 45ساله، با حكم وزير كشور، به عنوان پنجاه و ششمين شهردار تبريز معرفي شد. شهين باهر دوم مهرماه سال 96، با راي اعضاي پنجمين شوراي شهر تبريز به عنوان شهردار تبريز انتخاب شده بود. او علاوه بر اينكه در زمان انتخاب خود به عنوان شهردار تبريز، «جوان‌ترين شهردار كلان‌شهرهاي كشور» بود، به خاطر تحصيلات عالي‌اش در حوزه برنامه‌ريزي شهري، در بسياري از محافل از او به عنوان «متخصص‌ترين شهردار كلان‌شهرها» ياد شد.

رياست سازمان نظام مهندسي آذربايجان شرقي و عضويت در چهارمين دوره شوراي شهر تبريز از مهم‌ترين فعاليت‌هاي اجرايي شهين باهر به شمار مي‌رود.

 

29آذر 96؛ براي اولين‌بار در كشور، قرارداد نيروگاه زباله‌سوز تبريز نهايي شد

پس از پيگيري‌هاي فراوان شهردار تبريز و با انتشار فراخوان بين‌المللي براي احداث نيروگاه زباله سوز در تبريز، يك شركت فرانسوي در مناقصه برنده شده و لايحه اين قرارداد در شوراي شهر مصوب و در فرمانداري تبريز مورد تاييد قرار گرفته است.

مشابه اين نيروگاه در مركز شهر وين، در شهر موناكو و ديگر شهرهاي مهم اروپايي ايجاد شده است و فاقد هر گونه آلايندگي زيست محيطي است. وزارت كشور نيز با ارسال نامه‌اي از مديركل هماهنگي عمراني و خدمات شهري سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها، ضمن تاييد احداث نيروگاه زباله سوز در تبريز مجوز عقد قرارداد بين شهرداري تبريز و شركت فرانسوي را صادر كرد.

 

26دي 96؛ نشان عالي اتاق بازرگاني تبريز به شهردار تبريز اعطا شد

در جلسه‌اي كه با حضور شهردار تبريز، رييس و تعدادي از اعضاي شوراي شهر، اعضاي هئيت رييسه اتاق بازرگاني، تعدادي از تجار، بازرگانان و صاحبان صنايع و فعالان اقتصادي در محل اتاق بازرگاني تبريز تشكيل شده بود اين نشان به ايرج شهين باهر اعطا شد.

تبريز يكي از صنعتي‌ترين شهرهاي ايران به حساب مي‌آيد و شهردار تبريز از زمان آغاز به كار خود پاي ثابت جلسات شوراي گفت‌وگوي بخشي خصوصي با دولت بوده است. اين نشان به پاس تعامل سازنده مديريت شهري با صاحبان سرمايه و بخش خصوصي به شهين باهر اعطا شد.

 

27دي 96؛ تبريز، رتبه اول احياي بافت حاشيه نشين كشور/ تخصيص بودجه ملي براي بافت حاشيه تبريز

بر اساس گزارشي كه وزارت مسكن و شهرسازي ارايه داده است، در كل كشور فقط در تبريز براي رفع مشكل حاشيه نشيني اقدام عملي صورت گرفته. شهرداري تبريز براي ساماندهي سكونتگاه‌هاي غيررسمي در سال 97 شروع به احداث 1هزار واحد مسكوني در شهرك ‌هاي انديشه و ارم براي جابه‌جايي ساكنين سكونتگاه‌هاي غيررسمي كرد. همچنين با توجه به اينكه بعد از تهران، كلان‌شهر تبريز بيشترين بافت فرسوده و حاشيه نشين كشور را در خود جاي داده است، پس از چند ماه تلاش مستمر شهردار تبريز، براي نخستين‌بار اين رديف اعتباري ملي براي اين كلان‌شهر تخصيص يافت.

 

19بهمن 96؛ تحقق يك آرزوي ديرين

موضوع انتقال پادگان لشكر 21 حمزه سيدالشهداي ارتش جمهوري اسلامي در تبريز كه از سال‌ها قبل مطرح و تا مدت‌ها مسكوت مانده بود، همزمان با هشتمين روز از دهه فجر انقلاب اسلامي، عملياتي شد تا آرزوي مردم اين شهر محقق شود.

با انتقال كامل پادگان ارتش، 25 اسفندماه سال 97 خيابان شهداي ارتش در محل پادگان احداث شد كه نمونه از يك خيابان استاندارد به شمار مي‌آيد.

 

17اسفند 96؛ انتخاب شهردار تبريز به عنوان چهره برتر راه و ساختمان كشور در سال 96

با برگزاري جشن سال راه و ساختمان كشور، تنديس ويژه شهردار چهره برتر سال ۹۶ در حوزه راه و ساختمان، به ايرج شهين‌باهر، شهردار تبريز اهدا شد.

جشنواره چهره سال راه و ساختمان در سال جاري با استقبال چشمگير مردم مواجه شد، با اين تفاوت كه در سال جاري مخاطبان بر مبناي انتخاب 10 كانديدا كه برگزيده كميته‌هاي نظام مهندسي، راه و شهرسازي و پروژه‌هاي عمراني بودند نفرات برتر را برگزيدند و در دسته شهرداري‌ها نيز دو دسته كلان‌شهرها و شهرهاي بالاي 250 هزار نفر ملاك ارزيابي قرار گرفت.

 

5ارديبهشت 97؛ ورودي باشكوه به پايتخت گردشگري جهان اسلام همگام با رييس‌جمهوري

مراسم افتتاحيه رويداد بين‌المللي «تبريز2018» 5ارديبهشت ماه سال 97 با حضور رييس‌جمهوري ايران و نماينده كشورهاي مختلف اسلامي در سالن همايش‌هاي بين‌المللي خاوران تبريز برگزار شد.

با ميزباني، هماهنگي و تداركات گسترده شهرداري تبريز در مركز همايش‌هاي بين‌المللي خاوران، رييس‌جمهوري كشورمان شخصا در اين مراسم حضور يافت. وجود مناطق نمونه گردشگري تبريز از جمله وجود دو اثر جهاني، همچنين وجود مجتمع‌هاي خدمات گردشگري، وجود موزه‌هاي مهم، چشم‌انداز و تنوع تاريخي و آداب اين شهر و در نهايت جهان شهر بودن تبريز، از عواملي بود كه باعث شد اين شهر به عنوان پايتخت گردشگري كشورهاي اسلامي براي سال 2018 انتخاب، معرفي و در نهايت در مجمع بين‌المللي گردشگري برگزيده شود. فرصت انتخاب به عنوان پايتخت گردشگري جهان اسلام پس از 57 سال ديگر دوباره براي يكي از شهرهاي ايران دست خواهد داد.

 

5ارديبهشت 97؛ تبريز، شهر هميشه تميز

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني، در جريان سفر خود به استان آذربايجان شرقي و تبريز در ارديبهشت ماه سال 97، اين شهر را شهر هميشه تميز ايران دانست. او گفت: اينكه تبريز هميشه تميز است و تكدي‌گر در خيابان ندارد، ويژگي‌هاي مثبتي هستند كه بايد حفظ شوند. سرلشكر صفوي، دستيار عالي فرمانده كل قوا نيز در مراسمي در دانشگاه تبريز، گفته بود: شهري به تميزي و پاكيزگي تبريز نديده‌ام.

گرچه تميزي يكي از اصول شخصي تبريزي‌ها به شمار مي‌آيد، اما بيش از 2هزار پاكبان در سطح شهر تبريز براي حفظ نظافت اين شهر به صورت شبانه‌روزي مشغول به فعاليت هستند.

 

5ارديبهشت 97؛ بزرگ‌ترين مركز همايش‌هاي بين‌المللي شمال غرب كشور در تبريز افتتاح شد

مركز همايش‌هاي بين‌المللي تبريز يا خاوران با ۲۴ هزار مترمربع مساحت و ۶۰۰ ميليارد ريال هزينه روز چهارشنبه، 5ارديبهشت طي آييني با حضور رييس‌جمهوري افتتاح شد. اين پروژه كه به عنوان بزرگ‌ترين زيرساخت فرهنگي شمالغرب كشور مطرح است با جديت شهرداري كلان‌شهر تبريز در مدت ۳۲ ماه به دست رييس‌جمهوري رسماً به بهره‌برداري رسيد. اين مركز شامل يك سالن ۱۵۰۰ نفري، ۲ سالن كنفرانس و آمفي تئاتر ۱۲۰ و ۸۰ نفري و ۲ كلاس آموزشي است كه با فعاليت آن، نياز مبرم تبريز به وجود چنين مركزي، به بهترين وجه تامين مي‌گردد.

 

11تير 97؛ جدال همزمان 2018شطرنج باز در تبريز

به مناسبت رويداد بين‌المللي «تبريز2018»، مسابقه بزرگ شطرنج سيمولتانه با حضور 2018 نفر شطرنج‌باز از سراسر كشور در محوطه استخر پارك بزرگ ائل‌گلي برگزار شد. در اين مسابقه كه به همت شهرداري تبريز برگزار شد، آناتولي كارپوف روسي، استاد بزرگ شطرنج جهان و رامبد جوان به عنوان ميهمانان ويژه حضور يافتند. سيمولتانه كه مسابقه همزمان استاد بزرگ‌هاي اين رشته با چندين نفر به صورت همزمان است، ميزبان 8 استاد بزرگ از ايران، جمهوري آذربايجان و گرجستان حضور داشتند و اين بزرگ‌ترين مسابقه همگاني ايران در زمينه شطرنج به حساب مي‌آيد.

 

14شهريور 97؛ كارخانه آسفالت تمام اتوماتيك شهرداري تبريز به بهره‌برداري رسيد

14شهريورماه 97، شهرداري كلان‌شهر تبريز براي بهبود كيفيت آسفالت و جلوگيري از آلودگي هوا، كارخانه آسفالت 160 تني و 120تني مجهز به سوخت گاز طبيعي را بهره‌برداري كرد.

براي جلوگيري از آلودگي هوا كارخانه آسفالت مجهز به گاز طبيعي شده است. استفاده از گاز طبيعي در توليد آسفالت علاوه بر اينكه كيفيت آسفالت را بالا مي‌برد مانع از آلودگي هوا نيز مي‌شود.

همچنين با دستور شهردار تبريز از ابتداي سال 97، نهضت آسفالت در تبريز آغاز شد. سازمان عمران شهرداري تبريز اعلام كرده است كه در طول سال 97، بالغ بر 150تن آسفالت در سطح شهر تبريز توزيع شده است. نهضت آسفالت در سال 98 هم ادامه دارد.

 

18مهر 97؛ براي اولين‌بار شهردار تبريز نماينده شهرداران كشور در سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور شد

ششمين دوره انتخابات شهرداران عضو شوراي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور صبح چهارشنبه 18 مهرماه با حضور شهرداران منتخب استان‌ها تشكيل و با راي آنها شهرداران عضو شوراي سازمان انتخاب شدند.

شهين‌باهر اولين شهردار تبريز است كه به عنوان نماينده شهرداران كشور در سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها انتخاب شده است.

 

16آبان 97؛ براي اولين‌بار در ايران، حيوانات زير يك سقف قرار گرفتند

اينكه حيواناتي چون سگ و گربه در تبريز «محترم» شمرده مي‌شوند، واقعيتي است كه هر گردشگر با يك ساعت گردش در سطح شهر تبريز مي‌تواند به آن پي ببرد. پناهگاه حيوانات پرديس يك پناهگاه حيوانات در حومه شهر تبريز است كه در سال ۱۳۹۰ تأسيس شده و وابسته به «انجمن حامي حيوانات تبريز» به عنوان يك سازمان مردم‌نهاد است با همكاري شهرداري تبريز، اقدام به جمع‌آوري و نگهداري حيوانات بلاصاحبِ سطح شهر تبريز به خصوص سگ‌ها مي‌كند. حيوانات ولگرد و خياباني تبريز در اين مركز انگل زدايي و با رعايت اصول بهداشتي، عقيم‌سازي مي‌شوند.

همچنين با تصميم شوراي شهر و شهرداري تبريز براي اولين‌بار در كشور براي ايجاد الفت و مهرباني بيشتر مردم با حيوانات، واحد مديريت حيوانات شهري در تبريز ايجاد شده و شروع به كار كرده است.

 

26آذر 97؛ تبريز پاك‌ترين مركز استان ايران در سال 2018 شد

پايگاه بين‌المللي ديده‌باني آلودگي هوا، مستقر در سوييس كيفيت آسمان بيش از سه هزار شهر در ۷۳ كشور را مورد سنجش قرار داده و فهرستي از شهرها و پايتخت‌هاي پاك و آلوده را منتشر كرده است كه در اين ميان تبريز در بين مراكز استان‌هاي ايران، عنوان پاك‌ترين شهر را به خود اختصاص داده است.

گسترش و استانداردسازي ناوگان حمل و نقل اتوبوسراني، توسعه شبكه قطار شهري، اجراي طرح زوج و فرد و تاسيس كارخانه‌هاي دوستدار محيط زيست از جمله اقدامات شهرداري تبريز براي پاكيزگي آلودگي هواي شهر است. ايرج شهين‌باهر، شهردار تبريز نيز هر هفته سه‌شنبه مسافت منزل تا محل كار خود را با مترو، اتوبوس، تاكسي و دوچرخه مي‌پيمايد و هرهفته به كمپين سه‌شنبه‌هاي پاك يا بدون خودرو مي‌پيوندد. او معتقد است شهروندان با حذف خودروهاي تك‌سرنشين از زندگي خود مي‌توانند بخشي از معضلات شهري را حل كنند.

 

28آذر 97؛ تبريز، رتبه نخست كاهش تصادفات درون شهري

كلان‌شهر تبريز با كاهش 46 درصدي آمار تصادفات درون شهري در شش ماهه نخست سال 97، رتبه اول را در بين شهرهاي كشور كسب كرد.

عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور در همايش روز ملي حمل و نقل با اهداي تنديس و لوح از ايرج شهين‌باهر شهردار تبريز تقدير كرد.

به تازگي نيز اعلام شد شهر تبريز در اوايل سال 98 براي سومين سال متوالي كمترين ميزان تصادفات منجر به فوت را داشته و اين ميزان نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد كاهش يافته است. اتخاذ تدابيري همچون نصب علائم راهنمايي و رانندگي و تجهيزات ترافيكي، خط‌كشي‌هاي عرضي و طولي، نصب اخطار مدارس در مكان مناسب، نصب پيش‌آگهي در محل‌هاي پرتردد، نصب سرعت‌كاه، چراغ‌هاي فرماندهي، شناسايي، ايمن‌سازي و اصلاحات هندسي معابر و خيابان‌ها و ترويج فرهنگ رانندگي بين خطوط از عواملي بوده كه باعث شده تبريز عنوان نخست كشوري را در كاهش ميزان تصادفات داخل شهر كسب كند.

 

7بهمن 97؛ تدوين چشم‌انداز راهبردي شهرداري تبريز براي افق ۱۴۰۹

رييس مركز مطالعات، برنامه‌ريزي و پژوهش شهرداري تبريز از تدوين چشم‌انداز راهبردي شهرداري تبريز براي افق (۱۴۰۹_۱۳۹۸) به عنوان مبناي عمل كليه اقدامات شهرداري خبر داد.

اين برنامه چشم‌انداز طي جلسه‌هاي متعدد توسط كارشناسان مركز پژوهش‌هاي شورا و شهرداري تبريز از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفته است.

اين سند چشم‌انداز راهبردي مبناي عمل كليه اقدامات در حوزه‌هاي كاركردي شهرداري اعم از ايمني و مديريت بحران، اجتماعي و فرهنگي، حمل و نقل و ترافيك، خدمات شهري، شهرسازي و معماري و… است.

 

2اسفند 97؛ براي اولين‌بار در كشور، مجموعه كتاب‌هاي آموزش شهروندي شهرداري تبريز رونمايي شد

مجموعه ۲۶ جلدي كتب آموزش شهروندي كه به همت شهرداري تبريز تدوين و چاپ شده است در نمايشگاه دستاوردهاي مديريت شهري و روستايي در بندرعباس رونمايي شد. اين مجموعه در ۲۶ جلد گردآوري و چاپ شده است كه ۱۳ جلد ويژه دانش‌آموزان و ۱۳ جلد آن ويژه مربيان در محورهاي مختلف شهروندي تدوين و تنظيم شده است. حقوق شهروندي، خدمات شهري و فضاي سبز، توسعه پايدار و محيط زيست، معماري و شهرسازي، حمل و نقل و ترافيك، اوقات فراغت، ورزش، خلاقيت، پدافند غيرعامل و تكنيك‌هاي آموزشي از جمله موضوعات مورد بحث در اين مجموعه است.

همچنين در نهمين جشنواره تجليل از برترين‌ها و فعالان عرصه اوقات فراغت، شهرداري تبريز براي پنجمين سال متوالي به عنوان رتبه برتر طرح غني‌سازي اوقات فراغت شهروندان در بين 29 دستگاه متولي برنامه‌هاي اوقات فراغت استان معرفي و تجليل شد.

 

17فروردين 98؛ معرفي تبريز از قاب تلويزيون

سريال روز‌هاي بي‌قراري ۲ با سفارش و مشاركت شهرداري تبريز توسط صدا و سيماي مركز آذربايجان شرقي‌توليد شده است. هدف از سفارش توليد و مشاركت در ساخت سريال روز‌هاي بي‌قراري ۲ معرفي هرچه بيشتر شهر تبريز است و بسياري از قسمت‌هاي اين سريال در اماكن تاريخي و ديدني و عمومي شهر تبريز تصويربرداري شده است. اين سريال از اواسط فروردين سال جاري از شبكه 2 سيما پخش مي‌شود.

 

فروردين 98؛ سيل امداد از تبريز به مناطق سيل زده

وقوع سيلاب در استان‌هاي گيلان، ايلام، لرستان، خوزستان و... در ابتداي سال 98 خسارات و تلفات فراواني در پي داشت. شهرداري تبريز از اولين ساعات وقوع سيلاب با اعزام نيروهاي امدادي و تجهيزات مورد نياز، به كمك هموطنان آسيب‌ديده شتافت.

تا اين لحظه 5 گروه اعزامي متشكل از نيروهاي آتش نشاني و امدادي شهرداري تبريز با دستور مستقيم شهردار تبريز به نقاط سيل زده از جمله آق قلا، پل دختر، ايلام و... اعزام شده است.

160نفر از نيروهاي امدادي شهرداري تبريز با تجهيزات و ماشين آلات مختلف در مناطق سيل زده حضور يافته و محموله‌هاي امدادي شهرداري تبريز به ارزش 400ميليون تومان را بين هموطنان آسيب ديده توزيع كرده‌اند.

 

پيامك پرداخت حقوق كاركنان شهرداري تبريزهمچنان به‌موقع مي‌رسد

درحالي كه بسياري از شهرداري‌هاي كلان‌شهرهاي كشور در پرداخت حقوق كاركنان‌شان با مشكلاتي مواجه هستند و معمولا حقوق با يك يا دوماه تعويق پرداخت مي‌شود، شهرداري تبريز در اين شرايط سخت اقتصادي حقوق و مزاياي كاركنانش را به موقع‌ مي‌پردازد. شهردار تبريز اعلام كرده است كه ماهانه 60ميليارد تومان به 13هزار نفر نيروهاي شهرداري تبريز حقوق و مزايا پرداخت مي‌شود كه در كنار اجراي ساير پروژه‌ها اين يك افتخار به حساب مي‌آيد.

 

شهرداري خوش‌حساب، اجازه نمي‌دهد مترو متوقف شود

شهرداري تبريز در سال 97، بيش از 200ميليارد تومان به پروژه قطار شهري تبريز پرداخت كرده و اجازه نداده كه پروژه قطار شهري متوقف شود. حالا به‌طور متوسط ماهانه حدود ۳۰۰ هزار مسافر در سال جاري به وسيله خط يك مترو مترو جابه‌جا مي‌شوند. اين آمار نسبت به سال‌هاي گذشته ۳برابر افزايش داشته است. به همت شهرداري تبريز، خط يك و نيمي از خط دو قطار شهري تبريز تا پايان سال 98 به اتمام مي‌رسد.

مترو تبريز از جمله معدود پروژه‌هاي قطار شهري كشور است كه عمليات آن در سه شكل تراموا، روي زمين و زيرزمين اجرا مي‌شود.

پارك صفاري، پلي سبز از باغشهر گذشته به باغشهر آينده

شهرداري تبريز در اقدام ابتكاري ديگري با تملك واحدهاي مسكوني صفاري كه يكي از مجتمع‌هاي مسكوني قديمي تبريز بود، تصميم به تبديل آن به يك باغ سنتي ايراني گرفته است كه مي‌توان از اين اتفاق سبز به عنوان پلي براي وصال باغ‌شهر گذشته به باغ‌شهر آينده ياد كرد. درحالي كه در ساير كلان‌شهرها فضاهاي سبز به واحدهاي مسكوني تبديل مي‌شوند اما اينجا در تبريز از زمين به آسمان مي‌بارد. مجتمع مسكوني صفاري، خانه‌هاي سازماني يكي از ارگان‌هاي دولتي بود كه در سال‌هاي اخير براي خشك‌كردن درختان آن و تبديل باغ به مجتمع مسكوني تلاش‌هاي فراواني شد و همين موضوع اذهان عمومي را مكدر ساخت اما اكنون شهرداري تبريز در اقدامي بديع تصميم به خريد زمين و احيا آن گرفته است.

بعد از يك‌سال پيگيري مستمر، اين محل طي مذاكرات انجام شده توسط شهرداري تبريز به ارزش ۳۲۰ميليارد ريال خريداري شده و عمليات نخاله‌برداري، خاك‌برداري و هرس درختان باغ درآستانه نوروز آغاز شده است.

 

اينجا انسان‌ها اولويت‌دارتر از ماشين‌ها هستند

احداث پياده‌راه ارك و پياده‌راه مغازه‌هاي سنگي در بافت تاريخي تبريز، يكي از اقدامات شهرداري تبريز در حفاظت از معماري تاريخي و گسترش فضاهاي انسان‌محور در سطح شهر محسوب مي‌شود.

پياده راه ارك با هزينه‌اي بالغ بر 70ميليارد ريال در بافت مركزي شهر واقع شده و طي 50روز توسط شهرداري تبريز اجرا شده است كه رعايت تمام استانداردهاي مورد نياز يك پياده راه، باعث شده كه امروزه ارك به يكي از مقاصد پياده روي و استراحت شهروندان تبريزي و حتي مسافران تبديل شود. البته نتيجه مثبتي كه شهرداري تبريز از اجراي پروژه‌هاي انسان محور در سطح شهر گرفته باعث شده است كه در انجام عمليات عمراني همچون احداث خيابان شهداي ارتش نيز مسير ويژه‌تري براي عبور و مرور شهروندان و عابرين پياده در نظر گرفته شود.

 

عينالي، از يك ناهمواري ساده تا قطب گردشگري

عينالي يا همان كوه عون‌ابن‌علي تا چندسال پيش در نقشه كلان‌شهر تبريز، فقط يك ناهمواري بود، مثل ناهمواري‌هاي ديگر اين سرزمين. اما حالا اين كوه پس از پشت سر گذاشتن يك دوره مديريت جهادي و بسيار فعال، به يك قطب گردشگري در سطح كشور تبديل شده است. توسعه ۲۰۰ هكتار جنگل‌كاري، احداث درياچه54هزار متر مكعبي، سنگفرش مسير اصلي تفرجگاه و همچنين اجراي برنامه‌هاي فرهنگي ورزشي نشان از اقدامات مهمي است كه با همكاري سازمان توسعه و عمران عون ابن علي و شهرداري تبريز به ثمر رسيده است. هركس كه بعد از يك مدت وقفه دوباره هوس رفتن به عينالي مي‌كند، به سختي باور مي‌كند اين مجموعه، هماني است كه سال‌ها پيش ديده بود.

 

مديريت شهر در يك اتاق شيشه‌اي

شهرداري تبريز در راستاي ايجاد شفافيت اداري و مالي، قراردادهاي مالي بالاي 100 ميليون تومان را در پورتال رسمي خود براي عموم در دسترس قرار داده است. اقدامي ابتكاري بين شهرداري‌هاي كشور كه ضمن ايجاد شفافيت، گامي مهم در جهت مبارزه با فساد برمي‌دارد. ايرج شهين‌باهر، از زمان آغاز به كار خود در كسوت شهردار كلان‌شهر تبريز، ايجاد شفافيت و مبارزه با فساد را جزو اولويت‌هاي مديريت شهري عنوان كرده بود. طرح شفاف‌سازي قراردادها توسط خود شهرداري به شوراي شهر پيشنهاد شده كه شهرداري تبريز در اين راستا اقدامات موثري انجام داده است. شهردار تبريز با ابلاغ بخشنامه‌اي، به تمام حوزه‌هاي اجرايي شهرداري تبريز دستور داد نسبت به درج قراردادهاي بالاي ۱۰۰ ميليون تومان در پورتال عمومي شهرداري تبريز اقدام كنند.

 

14قدم سبز به سوي باغشهر تبريز با افتتاح 14پارك محله اي

هر چند شهردار تبريز در ابتداي سال ۹۷ از احداث ۱۰ پارك محله‌اي در بودجه سال خبر داده بود ولي با تلاشي مضاعف شاهد احداث و افتتاح ۱4 پارك محله‌اي در سال 97 هستيم. با توجه به ميزان كم سرانه فضاي سبز در تبريز، افزايش فضاهاي سبز محله‌اي در تبريز و ايجاد بوستان‌هاي محلي، همواره يكي از خواسته‌هاي اساسي شهروندان بوده و به همين خاطر به عنوان يكي از اولويت‌هاي اصلي شهردار تبريز قرار گرفته است. باغ توت گلگشت، از مهم‌ترين پارك‌هاي محله‌اي تبريز است كه توسط شهرداري منطقه ۲ تبريز در وسعت ۱۰ هزار مترمربع تملك و احداث شده است.

اين پارك سپس به منظور تعميق روابط خواهرخواندگي دو شهر تبريز و غازان جمهوري تاتارستان، به نام اين شهر نامگذاري شده است.

shahryarnews.ir

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون