• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4372 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۱ ارديبهشت

عدد و رقم

۵۵۰ ميليارد تومان

تخصيص اعتبار از ذخاير ارزي به حوزه دانش‌بنيان

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور طي نامه‌اي به وي، با اشاره به عملكرد صندوق توسعه ملي در تامين منابع مالي موردنياز اجراي طرح‌هاي نوآورانه و تخصيص مبلغ ۵۵۰ ميليارد تومان در اين زمينه، ابراز اميدواري كرد كه تامين مالي حوزه اقتصاد دانش‌بنيان بيش از پيش موجب شكوفايي در اين بخش شود. در سال‌هاي اخير تخصيص منابعي از صندوق توسعه ملي براي توسعه اقتصاد دانش‌بنيان يكي از برنامه‌هاي در دستور كار صندوق بوده كه از منابع ريالي و از طريق بانك‌هاي عامل تامين شده است.

اين در حالي است كه اخيرا ستاري -معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور- طي نامه‌اي به حسن روحاني با اشاره به وضعيت اقتصاد دانش‌بنيان به‌عنوان يكي از محورهاي اصلي سياست‌هاي دولت اعلام كرده كه وجود بيش از ۴۳۰۰ شركت دانش‌بنيان، بيش از ۳۰۰ هزار شغل و با جذب ۱۲۰۰ نفر از نخبگان ايراني خارج از كشور در حوزه نوآورانه و دانش‌بنيان مانند اقتصاد ديجيتال، زيست فناوري و نانوفناوري و... نشان از حركت در اين مسير است. او در نامه خود با اشاره به عملكرد صندوق توسعه ملي در حمايت مالي از حوزه دانش‌بنيان آن را مثبت ارزيابي كرده و گفته كه در اين مدت حدود ۵۵۰ ميليارد تومان از طريق بانك‌هاي عامل تخصيص پيدا كرده كه خود از مسيرهاي اصلي تامين مالي شركت‌ها و موسسات دانش‌بنيان بوده است.

25 درصد

افزايش سهم اشتغال روستايي

معاون وزير كار با اشاره به افزايش ۲۵درصدي سهم اشتغال روستايي از كل فرصت‌هاي شغلي ايجاد شده در سال گذشته، از دستور وزير براي مقابله با انحرافات منابع اشتغال خبر داد. عيسي منصوري در نشست خبري با موضوع انتشار ليست دريافت‌كنندگان تسهيلات اشتغال پايدار روستايي كه اخيرا با دستور محمد شريعتمداري وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي منتشر و اعلام عمومي شد، اظهار داشت: معمولا در درون دولت‌ها، دستگاه‌هاي اثربخش داراي يكسري ويژگي‌هايي هستند كه سه مشخصه كارآمد بودن، شفافيت و پاسخگويي را دارند و اين سه مشخصه، در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند؛ يعني اگر جايي شفافيت نباشد، امكان پاسخگويي نيز وجود ندارد. معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزير كار گفت: عملكرد اجراي برنامه اشتغال روستايي ظرف حدود يك ماه آينده گزارش‌گيري مي‌شود و در صورت موفقيت طرح، پيشنهاد داديم سالانه ۵۰۰ميليون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملي براي تداوم برنامه اشتغال روستايي اختصاص داده شود. منصوري با اشاره به انحرافات صورت‌گرفته در فرآيند بررسي برنامه اشتغال روستايي تاكيد كرد: در بخش تعهد اشتغال نسبت به آنچه متقاضيان در زمان ارايه طرح خود كرده‌اند، ۱۲درصد انحراف وجود دارد؛ همچنين در بخش پرداخت تسهيلات به متقاضيان نسبت به آنچه بانك‌ها به ما گزارش دادند و ميزان تسهيلاتي كه به متقاضي پرداخت شده حدود ۶درصد مغايرت مشاهده شد كه به بانك‌ها اعلام كرديم و اين مغايرت‌ها اصلاح شد. معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزير كار، درباره برنامه اشتغال كل كشور در سال ۹۸، گفت: براي امسال دو سناريو دغدغه اشتغالزايي، هدف‌گذاري شده است كه يك سناريو مبتني بر هدف‌گذاري برنامه ششم توسعه و اشتغال سالانه يك ميليون نفري است و يك سناريو نيز مبتني بر واقعيات و دوران ركود يا رونق اقتصادي است كه البته سناريوي دوم خيلي وابسته به منابع حجيم نيست و بيشتر وابسته به سياست‌گذاري و مداخلات توسعه‌اي است.

۳۲ هزار تن

ترخيص انواع كاغذ از گمركات استان هرمزگان

سرپرست حوزه نظارت گمركات استان هرمزگان، از ترخيص ۳۲ هزار تن انواع كاغذ از گمركات اين استان طي سال‌ جاري خبر داد. به گزارش گمرك ايران، حسين سعيدي با اشاره به اينكه بايد كالا به گمرك اظهار شود تا تشريفات گمركي آن انجام شود، اظهار داشت: از ابتداي سال ۹۸ كل تعداد كاغذهاي اظهار شده به گمرك، ۳۷هزار تن بوده كه ۳۲ هزار تن آن ترخيص و ۵ هزار تن آن نيز، در جريان ترخيص قرار دارد. سرپرست گمركات استان هرمزگان افزود: بيشتر اين كالاها در مسير زرد و بدون ارزيابي كالا ترخيص مي‌شوند و اسنادي كه در جريان ترخيص هستند، ممكن است نياز به مجوزهاي خاص يا با مشكل اسنادي و ارزي مواجه شوند يا اين امكان وجود دارد كه صاحب كالا بعد از اظهار مشكل مالي در پرداخت حقوق ورودي داشته و نتواند به‌موقع كالاي كاغذ را ترخيص كند.

او گفت: كالاهايي كه براي تعيين ماهيت نياز به تاييد آزمايشگاه دارند، جهت واحدهاي توليدي و مسير زرد سوابق قبلي نيز براي گمرك قابل پذيرش بوده و تشريفات ترخيص بسيار سريع انجام مي‌شود.

86 درصد

كاهش واردات موبايل

واردات گوشي موبايل در فروردين امسال نسبت به همين ماه در سال گذشته حدود ۸۶درصد كاهش داشته است.

بررسي آمار واردات ايران در ماه ابتدايي امسال از اين حكايت دارد كه در اين مدت حدود 6ميليون و ۱۰۰ هزار دلار واردات گوشي موبايل به ايران انجام شده كه نشانگر كاهش ۸۶درصدي نسبت به فروردين سال گذشته است.

طي نخستين ماه سال قبل حدود ۴۳ ميليون و ۹۷۵ هزار دلار گوشي موبايل به ايران وارد شده بود.

همچنين طبق اطلاعات گمرك واردات موبايل در فروردين ۱۳۹۷ از سه كشور چين، امارات‌متحده‌عربي و كره‌جنوبي بوده، در صورتي كه در فروردين امسال واردات گوشي به ايران از امارات‌متحده‌عربي و چين انجام شده است.

آخرين آمار واردات مربوط به ۱۱ ماهه سال گذشته و حاكي از واردات ۳۱۹ ميليون دلاري گوشي موبايل در اين مدت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون