• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4373 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ خرداد

رييس‌جمهوري در سفر به ماكو:

مجبورند اعلام كنند كه به دنبال جنگ با ايران نيستند

در شب ولادت باسعادت كريم اهل‌بيت حضرت امام حسن مجتبي عليه‌السلام جمعي از استادان زبان و ادب پارسي و شاعران جوان و پيشكسوت با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كردند. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار، حركت و پيشرفت جريان شعر انقلاب را اميدواركننده دانستند و گفتند: البته جريان‌هاي شعري ديگري نيز وجود دارد اما اين جريان شعر انقلاب است كه از لحاظ مضمون، نوآوري در مضامين و صيقل‌يافتگي الفاظ پيشرفت بسيار چشمگيري داشته است.

رهبر انقلاب اسلامي، بيان و پديده شعر را از معجزات آفرينش خواندند و افزودند: شعر از جنبه جمال و زيبايي برخوردار است و اين امتياز، شعر را به يك رسانه اثرگذار و مسووليت‌آور تبديل مي‌كند كه بايد اين تعهد را در خدمت جريان روشنگري و هدايت قرار داد.

ايشان با اشاره به يك مغالطه ناشيانه كه شعر را به «شعر هنري» و «شعر متعهد» تقسيم مي‌كند و مي‌كوشد با شعار قلمداد كردن شعر متعهد از آن ارزش‌زدايي كند، خاطرنشان كردند: اشعار بزرگان و قله‌هاي شعر فارسي همچون حافظ، سعدي، فردوسي و مولوي آكنده از اخلاق، تعليم، تعهد، حكمت، عرفان، معنويت و اسلام ناب است، بنابراين تفكيك جنبه هنري و زيباشناختي شعر از جنبه رسالت و تعهد آن، مغالطه‌اي واضح و ناشي از غفلت يا كم‌سوادي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي قرار دادن شعر در خدمت معارف توحيدي، فضائل اهل‌بيت عليهم‌السلام، انقلاب و حوادث مهم كشور و مسائل گوناگون دنياي اسلام را موجب اعتلاي شعر دانستند و افزودند: در اشعار خود زيبايي‌هاي رفتاري ملت، همانند حماسه زيبا و پُرشكوه حضور فداكارانه مردم در كمك‌رساني به سيل‌زدگان را به تصوير بكشيد؛ زيرا اين كار، شعر شما را به پرچم هويت ملت تبديل مي‌كند.

ايشان تاكيد كردند: حفظ هويت ملت بسيار مهم است، چرا كه ملتي كه هويت خود را گم كند، در مشت بيگانگان آب مي‌شود و از بين مي‌رود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان‌شان در خصوص زبان فارسي ابراز نگراني كردند و گفتند: من راجع به زبان فارسي حقيقتا نگرانم زيرا در جريان عمومي، زبان فارسي در حال فرسايش است. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: من از صدا و سيما گله‌مندم، به ‌دليل اينكه به جاي ترويج زبان صحيح و معيار و زبان صيقل‌خورده و درست، گاهي زبان بي‌هويت و تعابير غلط و بدتر از همه تعابير خارجي را ترويج مي‌كند. انتشار فلان لغت فرنگي يك مترجم يا نويسنده از تلويزيون، موجب عمومي شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوايد مضر ميشود.

ايشان با تقبيح استفاده فراوان از لغات بيگانه در رسانه‌ها، خطاب به مسوولان تاكيد كردند: نگذاريد زبان فارسي دچار فرسودگي و ويراني شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين از ولنگاري زباني و ساخت لفظي بسيار نازل برخي ترانه‌ها و پخش آنها از صدا و سيما در سريال‌ها نيز انتقاد كردند و گفتند: زبان فارسي قرن‌هاي متمادي است كه عمدتا به‌وسيله شاعران بزرگ حفظ شده و اين گونه سالم و فصيح به دست ما رسيده است، بنابراين ما بايد حرمت زبان را حفظ كنيم و اجازه نداريم با بي‌مبالاتي آن را به دست فلان ترانه‌سراي بي‌هنر بدهيم كه الفاظ را خراب كند و بعد نيز با پول بيت‌المال در صدا و سيما و دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي پخش شود. در اين ديدار ۲۹ تن از شاعران جوان و پيشكسوت، اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامي قرائت كردند. پيش از نماز مغرب و عشاء نيز تعدادي از شاعران از نزديك با رهبر انقلاب اسلامي ديدار و گفت‌وگو و آثار خود را به ايشان تقديم كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون