• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4373 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ خرداد

تحركات جريان‌هاي سياسي براي سكوي هيات رييسه شدت گرفت

نبرد فراكسيون‌ها

5 خرداد قرار است، دوباره سه فراكسيون سياسي مجلس به روي رينگ بروند و براي به دست آوردن سهم بيشتري از 12 كرسي هيات رييسه به رقابت بپردازند. تقريبا از يك‌ هفته پيش بود كه تحركات اميدي‌ها، مستقلين و اصولگرايان ولايي براي آخرين راند انتخابات هيات رييسه مجلس آغاز شد. سوداي رياست‌ هم كه يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي هر دوره است و اينكه چه كسي در راس قوه مقننه قرار بگيرد هر بار به يكي از پربحث‌ترين بخش اين رقابت تبديل مي‌شود. اما در اين مدت باقيمانده تا انتخابات زمزمه‌هاي متفاوتي از لابي مجلس به گوش مي‌رسد. يكي از ائتلاف مي‌گويد و ديگري از ليست مستقل و البته گروهي هم علنا خط قرمزهايش را اعلام مي‌كند.

 

سه سناريوي اميد

كميته هيات رييسه تشكيل شد و اميدي‌ها يا همان اصلاح‌طلبان مجلس رياست اين كميته را به عبدالكريم حسين‌زاده سپردند تا جوانب نوع حضور در انتخابات هيات رييسه را بررسي كنند و در نهايت در مجمع عمومي فراكسيون به يك جمع‌بندي نهايي برسند. آن‌طور كه قاسم ميرزايي‌نيكو به «اعتماد» مي‌گويد: «تا اين لحظه سه سناريو در دستور كار فراكسيون اميد قرار گرفته كه يكي مربوط به حضور مستقل و تمام قد در انتخابات است. دومي ارايه ليست مستقل منهاي رييس است و سناريوي سوم هم مربوط مي‌شود به قصه ائتلاف با يك فراكسيون ديگر.» ميرزايي‌نيكو مي‌گويد: «در جلساتي كه اعضاي فراكسيون داشته‌اند تا اينجا تنها سناريويي كه به تصويب رسيده است حضور كاملا مستقل و معرفي گزينه براي رياست است.» عارف تنها گزينه‌اي است كه از اولين دوره انتخابات هيات رييسه از سوي اصلاح‌طلبان مطرح شده اما پشت درهاي بسته فراكسيون گاهي هم از حضور مسعود پزشكيان سخن‌ به ميان آمده است. با وجود اما و اگر‌هايي كه تا امروز به گوش رسيده است به نظر مي‌رسد يكشنبه آينده بار ديگر بايد شاهد رقابت عارف و لاريجاني باشيم.

 

چه كسي گفته حاجي‌بابايي مي‌خواهد
رييس شود؟!

فراكسيون ولايي هم كه سال گذشته با حضور مستقل در انتخابات هيات رييسه و معرفي حاجي‌بابايي به عنوان گزينه‌اي براي رياست توانست يكي از شگفتي‌هاي چند دوره اخير را رقم بزند و براي اولين‌بار علي لاريجاني در مرحله اول نتوانست اكثريت آرا را به دست بياورد، حالا در آخرين سال مجلس دهم اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا قرار است بار ديگر حميدرضا حاجي‌بابايي رييس فراكسيون اصولگرايان ولايي وارد گود رقابت آن هم بر سر كرسي رياست شود يا دوباره اين ائتلاف ولايي‌ها و مستقلين است كه حرف آخر را مي‌زند؟!

سيد حسين نقوي‌حسيني سخنگوي فراكسيون ولايي در اين رابطه به «اعتماد» مي‌گويد: «فراكسيون نمايندگان ولايي تا اين دوره براي معرفي نامزدهاي هيات رييسه با هيچ فراكسيوني ائتلاف نكرده، در اين دوره هم ائتلافي نمي‌كند و فهرست مستقل خود را اعلام خواهد كرد.» او ادامه مي‌دهد: «مجمع عمومي فراكسيون ولايي در مورد هيچ يك از نامزدها براي جايگاه‌هاي هيات رييسه تصميم‌گيري نكرده است.»

نقوي‌حسيني ادامه داد: اگر اعضاي فراكسيون ولايي در اين‌باره مصاحبه‌اي داشته‌اند، تنها نظر شخصي خود را اعلام كرده‌اند، فراكسيون ولايي بعد از آخرين جلسه مجمع عمومي رسما نامزدهاي خود را براي جايگاه‌هاي هيات رييسه آن هم به صورت مستقل اعلام مي‌كند كه قطعا اين فهرست ائتلافي نيست.» نقوي‌حسيني در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است حاجي‌بابايي دوباره به سود لاريجاني كناره‌گيري كند، پرسيد: «من گفته‌ام قرار است حاجي‌بابايي براي رياست معرفي شود؟! من چنين چيزي نگفته‌ام.» البته هر چند نقوي‌حسيني اشاره مستقيمي نكرد اما آن‌طور كه سعيدي نماينده تبريز به فارس گفته است، مشخص مي‌شود فراكسيون اصولگرايان براي بالا بردن قدرت چانه‌زني درباره ديگر كرسي‌هاي هيات رييسه از كرسي نواب گرفته تا دبيران و ناظرين هنوز به‌طور قطعي اعلام نكرده‌اند كه حاجي‌بابايي مانند سال قبل پا به انتخابات مي‌گذارد يا خير. سعيدي مي‌گويد: «نامزدي حميدرضا حاجي‌بابايي براي رياست مجلس در اجلاسيه چهارم دوره دهم هنوز قطعي نشده و تاكنون نامزدي علي لاريجاني و محمدرضا عارف براي اين منظور قطعي شده است. هنوز فراكسيون نمايندگان ولايي در خصوص انتخابات رييس و هيات رييسه مجلس در اجلاسيه چهارم به جمع‌بندي نرسيده و زمان جلسه بعدي فراكسيون براي اين منظور امروز بعدازظهر به اعضاي فراكسيون اعلام مي‌شود. صحبت‌هايي در خصوص كانديداتوري افراد مختلف براي هيات‌رييسه مطرح مي‌شود اما هنوز جمع‌بندي و قطعيتي در اين زمينه وجود ندارد.»

 

مستقلين و خط قرمزش

هر سال فراكسيون مستقلين تنها يك خط قرمز دارد و آن حفظ كرسي رياست است؛ آنها براي آنكه اين كرسي را از دست ندهند گاهي پاي ميز مذاكره با اصلاح‌طلبان مي‌نشينند و گاهي هم با اصولگرايان وارد رايزني مي‌شوند. هرچند بهروز نعمتي از پاسخ به «اعتماد» درباره برنامه اين فراكسيون براي انتخابات هيات رييسه طفره مي‌رود و مي‌گويد هنوز براي اين موضوع زود است اما مهرداد بائوج‌لاهوتي از اعضاي شوراي مركزي فراكسيون مستقلين در نطق ديروز خود به نمايندگان پيشنهاد مي‌كند كه ائتلاف كنند تا همين هيات رييسه باقي بماند. او مي‌گويد: ما سه سال با هم كار كرديم، هيات‌رييسه در حد بضاعت خود تلاش‌هايي كرده است. شهادت مي‌دهم كه كم و كاستي از جانب هيات‌رييسه وجود نداشته، پيشنهاد مي‌كنم كه هر سه فراكسيون ائتلافي كنيم تا يك سال باقيمانده نيز استمرار خدمت هيات‌رييسه مجلس را داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون