• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4373 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ خرداد

كار وزارت ارشاد هم به عزل و نصب شبانه كشيد

رسم برعكس

بابك احمدي

 

 

اين اواخر با روشي‌ نوين در ساعت انتشار اخبار مرتبط با عزل و نصب مديران فرهنگي مواجهيم. رويه‌اي كه علي فروغي در شبكه سوم سيما كليد زد و حالا توجه به عملكرد دو روز گذشته مسوولان وزارت ارشاد نشان مي‌دهد روش مدير تازه رسيده تلويزيون‌ را چون سرمه به چشم كشيده‌اند. فروغي كه حذف پرمخاطب‌ترين برنامه‌ ورزشي تلويزيون و موفق‌ترين مجري دو دهه اخير برنامه‌هاي ورزشي سيما را در سر داشت، خبر حذف برنامه 90 و عادل فردوسي‌پور از شبكه سه را 48 ساعت مانده به تحويل سال منتشر كرد تا با تمسك به اين استراتژي چند هدف بزند. اول، به‌واسطه فرارسيدن تعطيلات نوروز امكان پيگيري جدي و بازتاب ماجرا از سوي رسانه‌ها و خبرنگاران سلب شود. دوم، مشاوران مدير به تحليل محتواي بازخوردها بپردازند و به قولي زمان بخرند تا احيانا، خدايي ناكرده اگر بنا بر ارايه پاسخ‌ و توضيح شد با دست پر ورود كنند. اگر چه شيوه حذف برنامه 90 نشان داد ماجرا از جايي آب خورده كه خيال علي فروغي را پيشاپيش نسبت به عدم لزوم پاسخگويي آسوده كرده است. در مرحله سوم هم جريان شامل مرور زمان شده و تب ماجرا بعد از تعطيلات قطعا با ساعات و روزهاي اوليه انتشار خبر متفاوت است.

خبر غيررسمي استعفاي علي ترابي، مديركل سابق دفتر موسيقي مدتي بين اهالي رسانه مي‌چرخيد و همه چشم انتظار واكنش معاون امور هنري يا سيدعباس صالحي بودند كه طبق روال صداي رسانه‌ها به كوه سكوت برخورد و به خودشان بازگشت. در نهايت هم ضلع سوم پازل غيبت چند ماهه معاون امور هنري و سكوت طولاني مدت وزير ارشاد، دوشنبه كامل شد. شبانه! (درست در ساعت تعطيلي رسانه‌ها) خبر رسيد كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با صدور حكمي محمد ‌اللهياري فومني را به عنوان مديركل جديد دفتر موسيقي منصوب كرده است. اقدامي تامل‌برانگيز از سوي سيدعباس صالحي كه در مدت تكيه بر صندلي وزارت، كمترين تعامل را با رسانه‌ها داشته و اين رويكرد غيرتعاملي را مي‌توان از تعداد اندك و محدود گفت‌وگوهاي شخص وزير با روزنامه‌ها و خبرگزاري‌هاي غيردولتي مشاهده كرد.

خداحافظي غريبانه و البته اعتراضي ترابي از دفتر موسيقي وزارت ارشاد و انتصاب ‌اللهياري از پس آن اتفاق افتاد كه تصويب قانون «اختصاص ۱۰ درصد مبلغ فروش كنسرت‌ها به فعاليت‌هاي فرهنگي» توسط مجلس شوراي اسلامي محافل صنفي موسيقي را به‌شدت نگران كرد. به ويژه كه نام يكي از معاونان وزارتخانه و نقش پررنگ او در تسريع روند تصويب چنين قانوني به گوش مي‌رسيد. كمتر از 24 ساعت بعد از پذيرش استعفاي ترابي، شهرام صارمي مدير اجرايي سي‌وپنجمين جشنواره موسيقي فجر نيز با انتشار نامه‌اي سرگشاده از سمت خود استعفا كرد. پاسخ روابط عمومي وزارت ارشاد، شخص وزير و معاون هنري‌اش به تمام اين مسائل تاكنون هماني بود كه علي فروغي در قبال حذف برنامه 90 در پيش گرفت، حال آنكه مي‌رفت افراد جوان‌ از بزرگ‌ترها كسب تجربه كنند، نه برعكس.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون