• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4373 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ خرداد

كتابخانه

اسلام و سكولاريسم در تاريخ

«نخستين رويارويي‌هاي اسلام و سكولاريسم» نوشته محمدحسن زورق براي بار دوم به چاپ رسيد. نويسنده اين كتاب بعد از انتشار آن در اظهاراتي گفته بود:«در اين كتاب تلاش شده به واقعيت تاريخ بيشتر پرداخته شود. ما بايد به تاريخ اسلام، سواي از اينكه مسلمان هستيم يا نه و اگر مسلمان هستيم، شيعه هستيم يا اهل تسنن، نگاه كنيم كه اين نوع نگاه، زواياي بسياري را مشخص مي‌كند. براي اين شناخت بايد جامعه‌اي كه پيامبر(ص) در آن مبعوث شده را بشناسيم. در اين كتاب سعي كردم آن جامعه را در حد توان تحليل كنم. اتفاقاتي قبل از بعثت رخ داده كه پايه اتفاقات بعدي است و ما در پژوهش تاريخ اسلام از آن غفلت كرده‌ايم. در آن جامعه، دو اقليت و يك اكثريت وجود داشت؛ دو اقليت شامل يك دسته وفادار به ميراث حضرت ابراهيم(ع) و دسته ديگر كاملا دنيا‌گرا، سوداگر و شهوت‌طلب بودند كه مقدرات مكه را دست داشتند و گروه اكثريت نيز در مواقع خطر به سمت اقليت وفادار به ميراث حضرت ابراهيم(ع) و در مواقع تجارت سراغ اقليت دنياگرا مي‌رفتند. بعد از بعثت از انواع حيله‌ها عليه پيامبر(ص) استفاده شد از جمله شكنجه و كشتن مسلمانان، محاصره اقتصادي، جنگ رواني، ترور نافرجام و تحميل جنگ‌هاي بزرگ.» «نخستين رويارويي‌هاي اسلام و سكولاريسم» نوشته محمدحسن زورق به همت انتشارات «هرمس» منتشر شده است. از جمله مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به قريش در بوته تاريخ، محمد(ص) و معاويه، بازي خوردن بزرگان، جنگ جمل، جنگ سرنوشت، برخورد دو جهان‌بيني، شكست شام، تزوير در مقابل شمشير، قرباني بزرگ، غروب خورشيد آزادي و... اشاره كرد.

زندگي و زمانه شيخ مفيد

«مُحمّد بن مُحمّد بن نُعمان» ملقب به شيخ مُفيد و معروف به ابن‌المعلّم، فقيه و متكلم و از علماي برجسته شيعه در قرن چهارم هجري قمري بود. او استاد شيخ طوسي و سيدمرتضي علم‌الهدي بود. وي مورد تحسين و احترام بزرگان اهل تسنن از قبيل ابن حجر عسقلاني، ابن عماد حنبلي و... نيز بوده است. تميمه بيگم دائو، عضو پژوهشگر دپارتمان تاريخ در soas است. او متخصص تاريخ اسلام است و در دانشگاه كمبريج و در soas تجربه تدريس دارد. وي پژوهش‌هاي خود در مورد اين عالم بزرگ شيعي را در كتابي به نگارش درآورده است. «شيخ مفيد» نوشته تميمه بيگم دائو با ترجمه پويا هيبت‌اللهي توسط انتشارات نامك منتشر شده است. از مهم‌ترين مباحث مطرح شده در اين كتاب مي‌توان به شكاف سني و شيعي، موعودباوري شيعي، آموزه آغازين امامت در اماميه، زمانه و زندگاني شيخ، معتزله و ديگر متكلمان، مباحث تاريخي امامت، مباحث عقلاني امامت، اصول فقه امامي، فقه اخباري امامي و... اشاره كرد.

تاريخ شيعيان

حسن بن موسي نوبختي، عالم شيعه سده‌هاي سوم و چهارم هجري قمري بود. كنيه وي ابومحمد و از متكلمان و فيلسوفان بزرگ شيعي خوانده شده است. وي از انديشمندان اماميه بوده و با گروهي از مترجمان كتب فلسفي نيز مجالست داشته است. گروهي از معتزله ابومحمد را از هم مسلكان خود دانسته‌اند؛ اما بسياري اين ادعا را نادرست مي‌دانند. «فرق الشيعه» از كتاب‌هاي اوست كه با ترجمه و تعليقات محمدجواد مشكور به فارسي برگردانده و توسط انتشارات علمي و فرهنگي منتشر شده است.

نياي فرق ضاله

«شيخيه» نام جماعتي از مسلمانان شيعه مذهب است كه به جهت پيروي از شيخ احمد بن زين‌الدين احسايي به اين اسم ناميده شده‌اند. اهميت اين مكتب در تاريخ ايران از آن روست كه به تشكيل فرق بابيت و پس از آن بهاييت منجر شد. «مكتب شيخيه» نوشته سيدمقداد نبوي رضوي توسط انتشارات نگاه معاصر منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون