• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4374 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ خرداد

عدد و رقم

۸۷ درصد

پرداخت سهم پروژه‌هاي عمراني

آنچه در بودجه ۱۳۹۷ گذشته از اين حكايت دارد كه پروژه‌هاي عمراني توانستند ۸۷ درصد سهم بودجه مصوب سالانه خود را دريافت كنند.

بودجه‌هاي عمراني بخشي از مصارف مالي دولت در سال به شمار مي‌روند كه در كنار هزينه‌هاي جاري و همچنين تملك دارايي‌هاي مالي تشكيل ‌دهنده هزينه‌هاي عمومي هستند، اما اغلب به دليل اينكه هزينه‌هاي جاري سهم بالاي از مصارف را در بر مي‌گيرند و عدم پرداخت در اين بخش با توجه اينكه عمده آن حقوق و دستمزد است، تا حدي امكان پذير نيست.

معمولا اين بودجه‌هاي عمراني هستند كه سهم آنها به طور كامل در سال مقرر نمي‌شود و هر گاه دولت‌ها در منابع كم بياورند، عدم تحقق شامل پروژه‌هاي عمراني مي‌شود.

با اين وجود عملكرد سال گذشته نشان مي‌دهد سهم عمراني تا حد بالايي پرداخت شده است؛ به گونه‌اي كه در بودجه ۱۳۹۷ مصوب شده بود كه دولت ۶۲ هزار ميليارد تومان براي بودجه عمراني اختصاص دهد و اين در حالي است كه تازه‌ترين گزارش سازمان برنامه و بودجه از اين حكايت دارد كه ۵۴ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان براي بودجه عمراني پرداخت شده كه از اين رقم حدود ۲۱ هزار و۶۷۳ ميليارد تومان به صورت نقدي و ۱۹ هزار و ۸۰۰ ميليارد ديگر از طريق انتشار اسناد خزانه بوده است.

 

۴۲ هزار مگاوات

بازگشت پيك مصرف برق

با ورود سامانه جديد بارشي و كاهش دما در نقاط مختلف كشور پيك مصرف برق نيز پس از چند روز متوالي افزايش مصرف، روند كاهشي به خود گرفته و وارد كانال ۴۲ هزار مگاوات شد. هر درجه افزايش دما حدود ۱۵۰۰ مگاوات افزايش بار مصرف را به‌همراه دارد؛ همين امر موجب شده است تا با افزايش يك درجه‌اي دماي متوسط كل كشور نسبت به مدت مشابه هفته گذشته پيك مصرف برق نيز طي چند روز اخير از حدود ۴۲ هزار مگاوات هفته گذشته به بيش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد.افزايش دماي نقاط مختلف كشور و در پي آن استفاده هر چه بيشتر از سيستم‌هاي سرمايشي باعث شده بود تا از ابتداي اين هفته اوج مصرف برق همواره بيش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات باشد ولي از روز گذشته با ورود سامانه جديد بارشي و كاهش دما پيك مصرف نيز مجددا روند كاهشي به خود گرفته و وارد كانال ۴۲ هزار مگاوات شد.پيك مصرف برق كشور ساعت 14:49 دقيقه ظهر روز گذشته به ۴۲ هزار و ۷۹۸ مگاوات رسيده بود كه اين رقم در مقايسه با اوج مصرف تمامي روزهاي اين هفته حدود ۸۰۰ مگاوات كاهش يافته است.بنا بر اعلام وزارت نيرو، روز گذشته كل مبادلات برق كشور حدود ۱۷۸۷ مگاوات بوده است كه از اين ميزان ۱۴۵۵ مگاوات مربوط به صادرات و ۳۳۲ مگاوات مربوط به واردات برق بوده است. همچنين در روز گذشته ميزان ذخيره نيروگاه‌ها به ۵۸۸۵ مگاوات و مصرف برق صنايع نيز به ۴۹۳۴ مگاوات رسيده بود.

 

914 ميليون دلار

مصوب سرمايه‌گذاري خارجي در 11 ماهه پارسال

آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت حاكي از اين است كه از آغاز سال 1397 تا پايان بهمن ماه، 914 ميليون و 455 هزار دلار سرمايه‌گذاري براي 65 طرح صنعتي، معدني و تجاري به تصويب رسيد. در مدت مشابه سال 96، تعداد 62 طرح به ارزش 2 ميليارد و 801 ميليون دلار در هيات سرمايه‌گذاري خارجي به تصويب رسيده بود و از اين نظر افت 67.4 درصدي از نظر ارزش نشان مي‌دهد.ايجاد فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، توليد كولر خودرو، توليد پوشك كامل بچه، افزايش سرمايه‌گذاري براي توليد خودروي سواري، توليد محصولات ساختماني، ارايه خدمات حمل و نقل شهري، توليد ورق آلومينيومي كامپوزيتي، توليد لنت ترمز خودروهاي سواري، توليد آهن خام و فولاد، توليد پنل‌هاي تك كريستالي و سلول خورشيدي فتوولتاييك، ساخت واحد توليد غذاي مسافر، توليد كنسانتره آهن، توليد پودر مس و توليد تجهيزات آرايشي و بهداشتي از جمله طرح‌هايي بودند كه سرمايه‌گذاري خارجي آنها در اين مدت به تصويب رسيد.در اين مدت بيشترين سرمايه‌گذاري خارجي با 230 ميليون دلار براي افزايش سرمايه‌گذاري توليد خودروي سواري در استان كرمان و كمترين آن براي افزايش سرمايه‌گذاري توليد پكيج گازي با 221 هزار دلار در استان قزوين تصويب شد.

 

۸۰۰ هزار تن

شكر در راه ايران است

دبير انجمن صنفي صنايع قند و شكر از آغاز واردات ۸۰۰ هزار تن شكر ثبت سفارش شده و روند ارزاني اين محصول در آينده نزديك خبر داد.

در ماه‌هاي گذشته روند افزايش قيمت شكر برخلاف آنچه ستاد تنظيم بازار مصوب كرده بود، بازار را با مشكلاتي مواجه كرد و در اين ميان در مقاطعي شايعاتي نيز مبني بر كمبود اين محصول در بازار شنيده شد. البته در اين باره مسوولان دولتي و بخش خصوصي شفاف‌سازي و اعلام كردند كه هيچ كمبودي از نظر موجودي شكر در بازار و همچنين ذخاير استراتژيك اين محصول وجود ندارد.

در همين رابطه درباره جديدترين وضعيت قيمت‌ها و ذخاير شكر بهمن دانايي، دبير انجمن صنفي صنايع قند و شكر گفت: نه تنها هيچ كمبودي در زمينه شكر نداريم، بلكه بخش خصوصي اسفند ماه سال گذشته ۸۰۰ هزار تن شكر ثبت سفارش كرده بود كه واردات آن آغاز شده است.او ادامه داد: اولين محموله اين شكرها ديروز به كشور وارد شد و از اين به بعد نيز به صورت هفتگي دو تا سه كشتي حاوي حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن شكر به كشور وارد مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون