• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4375 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد

موحدي‌كرماني در نماز جمعه مطرح كرد

كي و كجا عقده‌هاي مردم بايد از دل آنان بيرون بيايد؟

روز گذشته نماز جمعه مصادف شد با سالگرد سوم خرداد و روز آزادسازي خرمشهر؛ از همين منظر بود كه بسياري از صحبت‌هاي خطيبان نماز جمعه حول محور 8 سال دفاع مقدس بود. البته گله‌گذاري‌ها از وضعيت اقتصادي و فرهنگ هم همچنان جاي خودش را باز كرده بود و مانند گذشته به اين موضوعات هم پرداخته شد.

 

فرش قرمز براي دشمنان فرهنگ پهن كرده‌ايم

آيت‌الله موحدي‌كرماني در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران كه در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به ويژگي‌هاي حكومت اميرالمومنين(ع) خطاب به مسوولين كشور مي‌گويد: نسبت به مردم مهربان باشيد و بار سنگين روي دوش آنها نگذاريد. مسوولين كشور مشكل گراني را حل كنند و به داد مردم برسند.

او با بيان اينكه مقام معظم رهبري هم چندين سال است كه به مساله توليد و اقتصاد عنايت ويژه‌اي دارند، مي‌گويد: متاسفانه در جامعه ما مساله اسراف مغفول مانده است و در بسياري از مراسم به ويژه جشن‌هاي عروسي غذاهاي زيادي حيف و ميل مي‌شود.

آيت‌الله موحدي‌كرماني با اشاره به بخشي ديگري از بيانات حضرت علي(ع) مبني بر اينكه «مالك تو بايد با دشمنان مردم بجنگي» گفت: در اينجا سوالي پيش مي‌آيد كه چقدر نظام ما جهاد فرهنگي دارد؟ جهاد فرهنگي زيربناست و بايد به آن توجه زيادي شود اما به واقع چقدر ما با آنها كه بدخواه فرهنگ و دينمان هستند، مي‌جنگيم؟ متاسفانه نه‌ تنها با دشمنان فرهنگي نمي‌جنگيم بلكه جلوي پاي آنان فرش قرمز هم پهن مي‌كنيم كه تشريف بياوريد و فرهنگ اسلام را از اين مملكت بگيريد و جوانان ما را لامذهب كنيد. بنده كه به فضاي مجازي نگاه نمي‌كنم اما آنها كه مي‌بينند، چيزهاي عجيب و غريبي درباره فضاي مجازي و ترويج جنگ فرهنگي دشمن عليه كشورمان مي‌گويند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بيان اينكه همه مردم يكي نيستند و برخي از آنان موافق و برخي مخالف حكومت هستند، مي‌گويد: كي و كجا عقده‌هاي مردم بايد از دل آنان بيرون بيايد؟ مردم چگونه بايد با مسوولان و وزرا ديدار كنند؟ چرا در جامعه ما چنين بستري وجود ندارد. برخي از مردم به ما مي‌گويند به مسوولان نامه مي‌نويسند اما پاسخي دريافت نمي‌كنند، اين رويه غلط است و ما بايد از درد دل مردم باخبر باشيم و بدانيم مشكلات آنان چيست.

موحدي‌كرماني توصيه‌اي هم به ابراهيم رييسي مي‌كند و مي‌گويد: كساني كه اقتصاد كشور را بر هم ريخته‌اند و اوضاع كشور را دچار مشكلات اقتصادي كرده‌اند، چه كساني هستند؟ لازم است قوه قضاييه اين مساله را پيگيري كند. زمين‌خواران، رانت‌خواران، عوامل توليد و توزيع مواد مخدر، غارتگران جنگل‌ها، محيط زيست و آب‌هاي زيرزميني و عوامل قاچاق كالا به داخل كشور به ويژه مشروبات الكلي كه غارتگران مال، حيثيت، دين و شرف انسان‌ها هستند بايد هر چه سريع‌تر مشخص و با آنان برخورد قاطع و انقلابي شود.

 

نشاط جوان با رقص‌هاي يك مشت دختر

هر جايي محقق نمي‌شود

آيت‌الله علم‌الهدي نيز در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه مشهد به سال‌هاي جنگ اشاره كرد و گفت: خداي رزمندگان ما خداي بعثي‌ها نيز بود؛ اراده آنها نيز دست خدا بود اما رزمندگان ما با اعتماد به خدا اراده كردند و خدا در دل بعثي‌ها غفلتي انداخت كه آنها غافلگير شدند زيرا در زمان فتح شاهد بودند برخي بعثي‌ها در سنگرهاي خرمشهر خوابيده‌اند، خدا اينها را غافلگير كرد و غفلت را بر آنها مسلط كرد؛ ۵۰ هزار آدم اسلحه به دستي كه براي جنگ آمده بودند و مجهز به تمام تسليحات بودند، دست روي سر تسليم رزمندگان اسلام شدند. خدا در دل طرف مقابل دو كار كرد؛ ابتدا غفلت سپس ايجاد رعب از قدرت اسلام در دل آنها انداخته شد و با اين كيفيت، خرمشهر فتح شد.

او گفت: خداي سال ۶1 خداي سال ۹۸ نيز هست؛ خداي جنگ نظامي، خداي جنگ نرم امروز دشمن نيز است؛ مقام معظم رهبري فرمودند اين جنگ، جنگ اراده‌هاست و ما پيروز هستيم زيرا دشمن تكيه‌اش بر منافع و تجهيزات و سلطه اقتصادي‌اش است اما ما كه ايستاده‌ايم، تكيه ما بر خدا و توكل بر خداست.

علم‌الهدي مي‌گويد: دشمن مولا ندارد و تكيه‌اش بر خودش است اما ما مولا داريم و بايد اراده كنيم تا كمك پروردگار به نفع ما قرار گيرد؛ تمام گير ما در همين اراده است؛ امروز مردم اراده كرده‌اند، مقاومت كنند و در سختي‌ها و تنگناها در مقابل دشمن ايستاده‌اند اما اين عزيزاني كه مي‌خواهند اين جامعه و كشور را اداره كنند اينها نيز اراده كرده و با تمام قدرت بيايند و تنگناي معيشتي را از سر راه بردارند و مشكلات گراني را حل كنند و اراده كنند.

علم‌الهدي كه همواره درباره مسائل فرهنگي اظهار نظرهاي مختلفي دارد و حتي ممنوعيت برگزاري كنسرت موسيقي را در مشهد مطرح كرده اين‌ بار مي‌گويد:«نشاط جوان با تار و با رقص‌هاي نامشروع يك مشت دختر هر جايي و با اجراهاي بي‌بندوبار محقق نمي‌شود؛ مثل امشبي كه بعد از فتح خرمشهر بود، جوانان نشاط داشتند و امروز آن نشاط را چگونه مي‌توان ايجاد كرد؟ آن نشاط اين بود آن جوان كه جنگ نظامي كرد، نشاط داشت و نشاط امروز اين است كه جوان، اميدآفرين و با اميد به گذشته در عرصه جنگ اقتصادي قدم بردارد و فضا را براي جوان آماده كردن به معناي نشاط جوان است نه بي‌بندوباري و ولنگاري.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون