• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4375 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد

كتابخانه

«راه محمد» كتابي است كه زندگي پيامبر بزرگ اسلام، حضرت محمد(ص) را با اصول تحليلي شرح مي‌دهد. جهان در چه ظلمت عميق و متراكمي سرگردان بود و چگونه به ظهور رهبري نياز داشت و چگونه به ظهور ايشان توانستند با تمام صفات ضروري رهبري جهان، طالع شد و دنياي توفان‌زده و تيره را آرام و روشن ساخت؟

«راه محمد» نوشته عباس محمود العقاد با ترجمه اسدالله مبشري توسط انتشارات علمي و فرهنگي منتشر شده است. از جمله سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به مولود، امت، قبيله، فصاحت، زيبايي و جلب اطمينان، ايمان و غيرت، كمال سياسي، زن از منظر اسلام و... اشاره كرد.

 

اسلام و مساله آزادي

سيد مهدي آل مهدي مترجم نام‌آشناي آثار انديشمندان عرب كه نامش با ترجمه آثار محمد عابد الجابري گره خورده است، اين بار در يك هجرت معرفتي و دروني به سراغ يك انديشمند مغربي ديگري مي‌رود كه در نقطه مقابل انديشه‌هاي جابري است. عبدالله العُروي كه دانش‌آموخته دانشگاه سوربن فرانسه است داراي پنج اثر خاص در حوزه مفاهيم است؛ گرچه مهم‌ترين آثار اين هوادار به نام مدرنيته و گسست با سنت، سه كتاب «ايدئولوژي عرب معاصر، بحران روشنفكران عرب و عرب و انديشه تاريخي» اوست اما همانطور كه خود مي‌نويسد: «معتقديم ساده‌ترين راه ورود به جانِ جامعه، شناخت شعارهاي آن است.»

«مفهوم آزادي» در واقع اثري است كه ضمن بررسي متون ديگر به بررسي متون اسلامي در خصوص «مفهوم آزادي كه از بارزترين مفاهيم مدرنيته» - كه اولين ركن دمكراسي است - مي‌پردازد و خواننده را با بررسي لغوي اين مفهوم در چهار حوزه: اخلاقي، قانوني، حقوقي و تصوف همراهي مي‌كند. بنا به گفته عبدالله العُروي: «هركدام از ما آزادي را با حقوقي كه از آن بهره‌مند است مي‌سنجد و از آزادي، كاهشِ شمار ممنوعيت‌ها و افزايش شمار مجازها را مي‌فهمد... بنابراين، آزادي شعار و مفهوم و تجربه است... بايد ميان تجربه و تعبيرِ از آن تمايز قائل شد.»

«مفهوم آزادي» نوشته عبدالله عروي با ترجمه سيد محمد آل‌مهدي توسط انتشارات «اختران» ترجمه شده است.

از جمله سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به آزادي به منزله آرمان، دعوت به آزادي، آزادي ليبرالي، نظريه آزادي و جامعه‌شناسي آزادي اشاره كرد.

 

ابن عربي به روايت چيتيك

ويليام چيتيك فيلسوف، اسلام‌شناس و عرفان پژوه امريكايي است. وي دكتراي ادبيات فارسي خود را در دانشگاه تهران زيرنظر سيدحسين نصر دريافت كرد سپس در دانشگاه صنعتي شريف(آريامهر سابق) علوم ديني تدريس كرد. او نخستين كسي است كه صحيفه سجاديه را به زبان انگليسي ترجمه كرده است.

«ابن عربي وارث انبيا» از آثار چيتيك است كه با ترجمه قاسم كوهدار توسط انتشارات علمي و فرهنگي منتشر شده است. ابن عربي، عارف اندلسي و يكي از جامع‌ترين نويسندگان تاريخ اسلام است. او در زمينه تفسير قرآن، فقه، كلام، كيهان‌شناسي و عرفان نظري آثار مهمي عرضه كرد و شاعر تغزلي بزرگي نيز بود. او با نخستين سخنگوي «توحيد هستي» قلمداد مي‌شود، تمركز اصلي‌اش بر جلوه‌هاي گوناگون تكامل انساني است. او در عرفان از احكام عملي در التيام دل و گزين گويه‌هايي در اسرار الهي به تاكيدي مشابه بر مسائل نظري ديرين در فلسفه و كلام گذر مي‌كند.

از مهم‌ترين بخش‌هاي كتاب «ابن عربي وارث انبيا» مي‌توان به ميراث محمدي، محب خدا، كيهان‌شناسي ذكر، دانايي و تحقيق، تجلي صورت برزخي، عبوديت ذاتي و... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون