• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4376 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد

كتابخانه

عرفان شيعيان اوليه

«راهنماي رباني در تشيع نخستين» پژوهشي است كه نشان مي‌دهد آنچه را كه «جهان‌بيني» آغازين اماميه خوانده‌اند، مي‌توان به عنوان «مركز فيض» دانست كه با آن اعماق تاريك اين عقيده مركب روشن‌تر و هدف و معناي آن بهتر درك مي‌شود. محور اصلي و حقيقي كه اين جهان‌بيني گرد آن مي‌چرخد، شخص راهنماي رباني كامل (امام) است؛ هم در بعد وجودي و هم در بعد تاريخي خود. اين دو بعد به طور جدايي‌ناپذيري به يكديگر متصلند. كيهان‌شناسي- كيهان زادي اماميه، انسان‌شناسي، مهدويت‌شناسي و معادشناسي اماميه همه با نيروي جاذبه امام‌شناسي جذب مي‌شوند. اين حوزه‌ها در اين پژوهش بررسي و تحليل شده‌اند. به همين دليل است كه بخش عمده روش‌شناختي آن شامل تفكيك تمام تعريف‌ها و توصيفات امام وجودي(كيهاني) است كه خود امامان تاريخي در مجموعه‌هاي بزرگ احاديث‌شان ارايه كرده‌اند. اين سرزمين كشف نشده‌اي است؛ فقط چنين تعريفي است كه مي‌تواند ما را به درك روشني از ساختار اعتقادي اماميه نخستين برساند. تاريخ اعتقادي اماميه نخستين، هنوز بايد نوشته شود... .

«راهنماي رباني در تشيع نخستين» نوشته محمدعلي اميرمعزي است كه با ترجمه نورالدين‌‌الله ديني توسط نشر نامك منتشر شده است.

از جمله مهم‌ترين مباحث مطرح شده در اين كتاب مي‌توان به باطن‌گرايي و عقل‌گرايي، وجود پيشيني امام، جهان‌هاي قبل از جهان، انسانيت آدم، حاملگي و تولد، روئيت با قلب، وجود كيهاني امام، علم قدس، قدرت الهي، وجود ماوراي فيزيكي امام، بازگشت و قيامت و... اشاره كرد.

 

مساله عاشورا

«حقيقت عاشورا» عهده‌دار بررسي نهضت امام حسين(ع) است. از حماسه آن حضرت تا كوشش او براي جلوگيري از جنگ؛ از ستم‌ستيز بودن امام حسين(ع) تا عقلاني بودنش و پرهيزش از افراط‌گرايي؛ از درس‌هايي كه از امام حسين(ع) مي‌توان آموخت تا عبرت‌هايي كه از مخالفانش بايد فراگرفت؛ از اينكه امام‌حسين(ع) چه مي‌گفت تا اينكه مخالفانش چه مي‌گفتند؟ و در نهايت اينكه «عاشورا» را نزاع با چه بود؟ نهضت عاشورا دو ويژگي برجسته داشت؛ نخست اينكه حماسه‌اي ظلم‌ستيزانه بود و دوم اينكه عقلاني بود؛ يعني همان دو ويژگي‌اي كه عده‌اي در جمع آنها توفيق نمي‌يابند. در ادامه كتاب به تحريفاتي درباره حادثه عاشورا مي‌پردازد.از جمله سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به حماسه عاشورا، حماسه يا مصيبت؟ نزاع دين با حكومتِ به نام دين، مشروعيت نهضت امام حسين(ع)، خطرپذيري امام حسين(ع)، امر به معروف و نهي از منكر يا جهاد امام حسين؟، كوشش امام حسين(ع) براي جلوگيري از جنگ، امام حسين(ع) قرباني افراط‌گرايي، پنجاه سال پس از پيامبر و... اشاره كرد. «حقيقت عاشورا؛ از عاشوراي حسين(ع) تا تحريفات عاشورا» نوشته محمد اسفندياري توسط نشر ني منتشر شده است. پيش‌تر اين نويسنده كتابي با عنوان «عاشورا‌شناسي» تاليف كرده بود و نشر ني آن را منتشر كرده بود.

دين و مردم

اديان جهان زبان‌هاي فرهنگي هستند و هر چه جهان كوچك‌تر شود و هر چه جوامعي كه به لحاظ تاريخي مجزا بوده‌اند بيشتر با هم درآميزند، فهميدن چگونگي ترجمه يكي به ديگري بيش از پيش اهميت مي‌يابد. ايده‌ها و سازمان‌هاي ديني در جامعه متكثر بشري در كنار بسياري از نهادهاي ديگر قرار دارند. براي ارزيابي تاثير دين بر زندگي مردم يا بر جامعه به طور كلي نمي‌توانيم صرفا به خود ايده‌هاي ديني نگاه كنيم. پس بايد دين را هم سطح با ديگر سنت‌ها و سازمان‌هايي بررسي كرد كه از اهميت مشابهي برخوردارند.

«مردم‌شناسي اديان شرق» نوشته موري جي. ليف توسط به‌يان رفيعي به فارسي برگردانده شده و انتشارات علمي و فرهنگي آن را به چاپ رسانده است.

ازجمله سرفصل‌هاي جذاب اين كتاب مي‌توان به وداها ودانته، سنت‌هاي چيني و بودايي، سنت‌هاي هندو، سنت‌هاي ديني ژاپن و... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون