• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4377 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۷ خرداد

خبر

انحلال كنست

در حالي كه فقط دو روز از فرصت شش هفته‌اي «بنيامين نتانياهو» براي تشكيل كابينه ائتلافي رژيم صهيونيستي باقي ‌مانده اما به دليل شانس پايين وي براي اين كار، تاريخ انتخابات سراسري مجدد در فلسطين اشغالي مشخص شد. به گزارش فارس و به نقل از عروتص شوع اگر مذاكرات نتانياهو با احزاب پيروز در انتخابات بيستم فروردين شكست خورده و به نتيجه نرسد، نمايندگان بيست‌ويكمين دوره پارلمان رژيم صهيونيستي «كنست»(knesset) راي به انحلال خواهند داد و انتخابات زودهنگام مجدد در تاريخ سوم سپتامبر (دوازدهم شهريور) برگزار خواهد شد. حزب ليكود روز دوشنبه لايحه ارايه شده از سوي «ميكي زهر» نماينده پارلماني خود مبني بر انحلال كنست بيست‌ويكم و برگزاري انتخابات جديد در زماني كمتر از پنج ماه بعد از انتخابات قبلي را تاييد كرد. در صورتي كه نتانياهو نتواند تا روز چهارشنبه كابينه ائتلافي خود را تشكيل دهد، انتخابات مجدد در تاريخ سوم سپتامبر براي گزينش نمايندگان بيست‌ودومين دوره كنست و هموار شدن راه براي تشكيل كابينه جديد برگزار مي‌شود. اين در حالي است كه «آويگدور ليبرمن» رهبر حزب «اسراييل بيتونا» ضمن اعلام حمايت از انحلال كنست و برگزاري انتخابات جديد گفته شايد در انتخابات بعدي با حزب «حق جديد» به رهبري «آيلت شاكد» ائتلاف كند. در حالي كه تمام احزاب شركت‌كننده در ائتلاف دولت پيشين، نتانياهو را براي تشكيل كابينه و نخست‌وزيري بعدي به «رووين ريولين» رييس رژيم صهيونيستي معرفي كردند اما انتظارات و شروط متوقعانه برخي سران اين احزاب، روند تشكيل كابينه را با كندي مواجه كرده است. اگر نتانياهو نتواند در فرصت باقيمانده، كابينه ائتلافي را تشكيل دهد، دو راه پيش‌رو دارد: يا به ريولين بگويد كه شخص ديگري را مامور كند يا از او درخواست برگزاري انتخابات سراسري جديد در فلسطين اشغالي داشته باشد. تا زمان تنظيم اين خبر برخي منابع اعلام كردند نتانياهو لايحه انحلال كنست را امضا كرده است.

انصارالله مستقل عمل مي‌كند

يكي از رهبران جنبش انصارالله يمن اعلام كرد: انصارالله حملات هوايي خود با پهپادها را در عمق خاك عربستان از ابتداي ماه جاري ميلادي از سر گرفته و آن در پاسخ به بي‌اعتنايي ائتلاف متجاوز عربي به «طرح‌هاي صلح» ارايه شده از سوي جنبش است. به گزارش ايسنا، محمدعلي الحوثي، رييس شوراي كميته انقلابي عالي يمن وابسته به انصارالله اتهامات سعودي مبني بر اينكه اين حملات به دستور ايران انجام مي‌شوند را رد كرد و گفت: ما در تصميمات‌مان مستقل هستيم و از هيچ طرفي تبعيت نمي‌كنيم.بر اساس گزارش رويترز، الحوثي افزود: انصارالله با توقف حملات در سال گذشته ميلادي موافقت كرد و آماده برداشتن گام‌هاي بيشتر بود. وي تصريح كرد: متاسفانه كشورهاي عضو ائتلاف عربي در مقابل اين گام‌ها تحليل‌هاي اشتباه داشتند و به طرح‌هاي ما با بي‌توجهي و بي‌اعتنايي برخورد كردند. رييس كميته انقلابي عالي يمن تاكيد كرد: انصارالله به‌طور يك‌جانبه از سه بندر در درياي سرخ عقب‌نشيني كرد در حالي كه ائتلاف هيچ اقدام مشابهي نكرد. رياض تاكنون به بيانيه حوثي‌ها پاسخي نداده و به خروج انصارالله از بنادر شهر الحديده نيز اذعان نكرده است.

آمادگي روسيه براي ميانجيگري در ونزوئلا

وزارت امور خارجه روسيه روز دوشنبه اعلام كرد: مسكو آماده ايفاي نقش در مذاكرات ميان دولت ونزوئلا و مخالفان در شهر اسلوي نروژ است. به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، نروژ روز شنبه اعلام كرد: نمايندگان دولت و مخالفان ونزوئلا قرار است بعد از دور اوليه مذاكرات‌شان درباره رسيدگي به بحران سياسي اين كشور مجددا به اسلو برگردند. وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اي تصريح كرد؛ از اين مساله كه اين مذاكرات قرار است ادامه يابد، استقبال مي‌كند. با اين حال اين وزارتخانه نسبت به هر گونه اقدام قدرت‌هاي خارجي براي تحميل كردن اولتيماتوم به رهبران ونزوئلا هشدار داد. از سوي ديگر «خوان گوايدو» رييس‌جمهور خودخوانده و رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، روز يكشنبه با كوچك شمردن نتايج مذاكره با دولت قانوني «كاراكاس» در نروژ اعلام كرد تا استعفاي دولت اعتراضات ادامه خواهد داشت. به نوشته «رويترز»، گوايدو در جمع معترضان در يكي از شهرهاي ونزوئلا با بيان اينكه «اين مذاكره نيست، اين گفت‌وگو نيست»، افزود كه تيم او فقط به پيشنهاد دولت نروژ براي ميانجيگري پاسخ خواهد داد. او تاكيد كرد: هر راه‌حلي براي خروج ونزوئلا از بحران شامل كنار كشيدن «نيكلاس مادورو» رييس‌جمهور اين كشور و دادن اجازه به دولت انتقالي براي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري است.

موافقت تل‌آويو در گفت‌وگو با لبنان درباره وضعيت مرزها

رژيم صهيونيستي روز گذشته اعلام كرد كه موافق گفت‌وگو با لبنان با وساطت امريكا براي حل منازعه ترسيم مرز دريايي است. تعيين مرز لبنان و فلسطين اشغالي در عمليات‌هاي حفاري و كشف ميادين نفتي و گازي در شرق دريايي مديترانه مهم است. رويترز گزارش كرد كه «دفتر يووال اشتاينيتز وزير انرژي اسراييل در بيانيه‌اي از ديدار با ديويد سترفيلد فرستاده دولت امريكا خبر داد و گفت: اين گفت‌وگوها مي‌تواند براي دو طرف مفيد باشد.» پس از اكتشاف چاه‌هاي نفت و گاز در شرق درياي مديترانه به ويژه در مناطق مرزي ميان لبنان و فلسطين اشغالي، اختلافات دو طرف بر سر اين منابع بيشتر شده است. سال 2018 بود كه اختلافات لبنان و رژيم صهيونيستي بر سر بلوك نفتي شماره 9 تشديد شد و در پي ميانجيگري برخي طرف‌ها از جمله امريكا، اين تنش‌ها كاهش يافت. هفته گذشته نبيه بري رييس پارلمان لبنان در ديدار هياتي امريكايي به رياست «اليوت انگل» (Eliot Engel) رييس كميته امور خارجي مجلس نمايندگان امريكا درباره مساله ترسيم مرزهاي دريايي و زميني جنوب لبنان (مرز با فلسطين اشغالي) بحث و تبادل‌نظر و اعلام كرد: لبنان تمايلي به جنگ ندارد اما از حاكميت، حقوق و ثروت‌هايش در خشكي و دريا نخواهد گذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون