• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4378 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ خرداد

كتابخانه

اديان هند به روايت شايگان

«اديان و مكتب‌هاي فلسفي هند» اثري دو جلدي درباره جريان‌هاي فكري و ديني هند از دوره ودايي تا عصر حاضر است كه از سوي «داريوش شايگان» تحرير شده است.

اين كتاب را كه جريان‌هاي فكري و ديني هند در آن با دقت و تفصيل بررسي كرده، مهم‌ترين و مفصل‌ترين اثر فارسي درباره تاريخ اديان و مكتب‌ها و نحله‌هاي فلسفي آن سرزمين مي‌توان شمرد.

«اديان و مكتب‌‌هاي فلسفي هند» نوشته فيلسوف معاصر كشورمان داريوش شايگان است. اين اثر در دو مجلد توسط انتشارات فرزان‌روز منتشر شده است. از جمله مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به دوران بزرگ فلسفه هند، اوپانيشادها، دين جين، مكاتب فلسفي بودايي، طبيعيات، مبدا پيدايش يوگا، اصالت صوت، ودانت و ... اشاره كرد.

مروري بر جنگ‌هاي صليبي

 

جنگ‌هاي صليبي كه در قرون 11 و 13 ميلادي از سوي مسيحيان براي گرفتن بيت‌المقدس از مسلمانان در گرفت، هر چند كه به هدفي كه پاپ‌ها در نظر داشتند، نرسيد اما از لحاظ تاثيري كه در تمدن مغرب‌زمين بر جاي گذاشت و مردم آن زمان اروپا را با تمدن و جلال و شكوه شرق آشنا كرد، پديده‌اي با اهميت در زمينه‌هاي تاريخي و جغرافيايي و فرهنگي به شمار مي‌رود.

رنه گروسه در «تاريخ جنگ‌هاي صليبي» كه از نويسندگان و مورخان بنام اروپا است، تاريخ جنگ‌هاي صليبي را همراه با تشريح استادانه مراحل و آثار آن را بررسي مي‌كند.

«تاريخ جنگ‌هاي صليبي» نوشته رنه‌گروسه با ترجمه ولي‌الله شادان تاكنون پنج بار توسط انتشارات «فرزان‌روز» به چاپ رسيده كه همچنان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

ماني كه بود و مانويت چيست؟

ماني و مانويت؛ اين دو كلمه هرگز نتوانسته‌اند از ملعنتي كه آغاز بر آنها بار شده رهايي يابند. با وجود كارهاي چند تن از نادر كارشناساني كه كوشيده‌اند واقعيت تاريخي را روشن كنند، هرگز يك دادرسي عمومي براي اعاده حيثيت به اين انسان‌ها و آيين‌شان صورت نگرفته است.

«ماني و سنت مانوي» پژوهشي است ممتاز از يك استاد و محقق برجسته فرانسوي كه چشم دل را به تمامي بر اسطوره ماني بر مي‌گشايد و اين آيين ايران باستان و گردش و گسترش آن را در ديارهاي ديگر آن طور كه بايد و شايد معرفي مي‌كند.«ماني و سنت مانوي» نوشته فرانسوا دكره با ترجمه عباس باقري توسط انتشارات «فرزان روز» براي بار سوم منتشر شده است. از جمله مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به طرح بزرگ ساسانيان، زندگاني ماني، گنوس مانوي، بيداري و رستگاري، صليب روشني، سنت مانوي، مانويت در ايران و خراسان، ماجراي بزرگ كاتارها و ... اشاره كرد.

 

شرح شعر خواجه

ساختار غزل‌هاي حافظ، وصف عشق و شراب و سمتي و بيزاري از ريا و دورويي و سالوس مسلكي، به شعر وي رنگ خاصي بخشيده است. در واقع اشعار خواجه سراسر پوشيده از مفاهيم فلسفي و عرفاني اسلامي است و از رندي و آزادانديشي چاشني گرفته است.

«برگزيده و شرح اشعار حافظ» كتابي است كه به كوشش بهاءالدين خرمشاهي و مهرداد نيكنام توسط انتشارات «فرزان روز» در چهار نوبت به چاپ رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون