• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4272 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۲ دي

عدد و رقم

يك‌سوم

حجم معاملات مسكن نسبت به پارسال

واسطه‌هاي ملكي از رسيدن حجم معاملات به حدود يك‌سوم زمان مشابه سال قبل خبر مي‌دهند اما مي‌گويند كه انتظار دارند در ماه‌هاي پيش رو با ايجاد ثبات قيمت‌هاي مسكن، متقاضيان به تدريج اقدام به خريد كنند.

از ابتداي سال ۱۳۹۶ در اثر افت ارزش واقعي قيمت ملك نسبت به تورم و رسيدن قيمت مسكن به كف، معاملات نيز مقدار اندكي بالا رفت و در آذرماه ۱۳۹۶ به اوج خود طي پنج سال قبل از آن رسيد. در آذرماه سال گذشته ۱۷ هزار و ۸۰۰ مورد خريد و فروش مسكن در شهر تهران انجام شد كه رشد ۵۰ درصدي را نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن نشان مي‌داد. اما با رشد تدريجي قيمت‌ها مجددا خريد و فروش پايين آمد تا اينكه در آذرماه امسال به ۶۸۰۰ فقره يعني كمي بيش از يك‌سوم مدت مشابه سال قبل رسيد.

يك كارشناس دفاتر مشاور املاك واقع در منطقه يك تهران با بيان اينكه معاملات در اين منطقه به حدود يك‌سوم سال قبل رسيده است، گفت: فروشندگان به طور دايم قيمت‌هاي پيشنهادي را بالا مي‌برند. از طرف ديگر حجم زيادي از آپارتمان‌هاي كليدنخورده كه بين يك تا پنج سال از عمر آنها مي‌گذرد در منطقه يك قرار دارد. با اين حال قيمت‌هاي منطقه نسبت به آبان ماه تكان خورد و بين يك تا چهار ميليون تومان در هر متر مربع بالا رفت اما خريدار چنداني وجود ندارد. اين موضوع به كار ما لطمه مي‌زند. به نظر من تا شب عيد قيمت‌ها ثابت مي‌شود و خريد و فروش مقداري انجام خواهد شد. در حال حاضر به جز معدود سرمايه‌داراني كه ملك را به قصد حفظ سرمايه خريداري مي‌كنند، مشتري ديگري در بازار وجود ندارد.

قيمت مسكن شهر تهران تحت تاثير احتياط طرف عرضه، رشد تقاضا در منطقه ۱ و ورود سرمايه‌هاي بازار ارز به بخش مسكن، برخلاف پيش‌بيني‌ها در آذرماه رشد ۴.۱ درصد ماهيانه را تجربه كرد كه رقم بالايي محسوب مي‌شود؛ هرچند سرعت رشد ماهيانه آن نسبت به شهريورماه، مهرماه و آبان ماه ۱۳۹۷ كه به ترتيب ۹.۴، ۶.۴ و ۶.۶ درصد بود كاهش يافته و يك كارشناس اقتصاد مسكن از احتمال صفر شدن سرعت افزايش قيمت مسكن شهر تهران تا پايان امسال خبر مي‌دهد.

چهار برابر

بودجه سلامت نسبت به سال ۹۱

رييس امور سلامت سازمان برنامه گفت: اعتبارات بودجه عمومي سلامت در قوانين بودجه كشور از رقم 16 هزار ميليارد تومان در سال ۱۳۹۱ به رقم 75 هزار و 900 ميليارد تومان در سال ۹۸رسيده كه بيش از ۴برابر رشد دارد. به گزارش سازمان برنامه و بودجه، حميد پوراصغري در واكنش به اظهارات مطرح‌شده از سوي مجري برنامه تلويزيوني حالا خورشيد، اعلام كرد: اعتبارات بودجه عمومي سلامت در قوانين بودجه كشور از رقم 16 هزار ميليارد تومان در سال ۱۳۹۱ به رقم 75 هزار و 900 ميليارد تومان در سال ۱۳۹۸ رسيده است كه بيش از ۴ برابر رشد داشته است كه اين موضوع نشان‌دهنده اهميت ويژه دولت تدبير و اميد به مقوله سلامت است. وي ادامه داد: در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸، اعتبارات وزارت بهداشت و درمان ۱۲ درصد رشد دارد؛ در حالي كه رشد بودجه عمومي كشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۸ درصد است. وي افزود: در لايحه مذكور، اعتبارات منابع عمومي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي بالغ‌ بر ۲۱ درصد رشد داشته‌ است. رييس امور سلامت و رفاه اجتماعي سازمان برنامه و بودجه كشور همچنين با اشاره به اهميت تامين هزينه‌هاي مربوط به بيماران خاص و صعب‌العلاج تاكيد كرد: اعتبار در نظر گرفته شده براي اين منظور با حدود ۷۰ درصد رشد به رقم ۳۶۶۰ ميليارد ريال در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون