• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4385 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد

خبر

آتش‌سوزي در 218 هكتار از مناطق حفاظت‌شده

سرهنگ جمشيد محبت‌خاني، فرمانده يگان حفاظت محيط زيست كشور گفت: در دو ماه گذشته ۲۱۸ هكتار از مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست در آتش سوخته است.

به گزارش ايسنا، محبت‌خاني با اشاره به اينكه در دو ماه گذشته، ۵۶ مورد آتش‌سوزي در مناطق تحت مديريت محيط زيست به ميزان ۲۱۸ هكتار رخ داده است، افزود: اين آتش‌سوزي‌ها در ۱۲ استان خوزستان، قزوين، فارس، كرمانشاه، مازندران، هرمزگان، كهگيلويه‌ و بويراحمد، آذربايجان شرقي، اصفهان، بوشهر، تهران و خراسان جنوبي اتفاق افتاده است. به گفته او در دو ماه اخير بيشتر آتش‌سوزي‌ها در استان تهران و در مناطق خجير و سرخه‌حصار بوده است كه طي ۱۵ مورد آتش‌سوزي، ۷۰ هكتار از مناطق دچار حريق شد. فرمانده يگان حفاظت محيط زيست كشور درباره عوامل وقوع حريق در مناطق تحت مديريت محيط زيست هم گفت: هفت مورد آتش‌سوزي‌ها بر اثر رعد و برق و ۱۸ مورد ناشي از عامل انساني بوده است كه در اين زمينه از شهروندان خواهش مي‌كنم در طبيعت از روشن كردن آتش خودداري كنند و در صورتي كه مجبور به برافروختن آتش هستند هنگام ترك محل از خاموش شدن قطعي آن اطمينان حاصل كنند. محبت‌خاني با اشاره به اينكه در دو ماه گذشته از مجموع رخداد حريق در مناطق حفاظت‌شده، دو مورد انساني و عمدي بوده است، گفت: ۲۵ مورد آتش‌سوزي‌ها علت طبيعي داشته است كه به دليل وجود شيشه‌خورده‌ها، بطري‌هاي شيشه‌اي و ظروف يك‌بار مصرف كه در اثر تابش نور خورشيد مثل ذره‌بين عمل مي‌كنند، رخ داده‌اند. دليل چهار مورد حريق در مناطق تحت مديريت محيط زيست هم در حال بررسي است. با توجه به آتش‌سوزي روزهاي گذشته در منطقه حفاظت‌شده خاييز، فرمانده يگان حفاظت محيط زيست كشور گفت: آتش‌سوزي در منطقه خاييز اطفا شده و برآوردهاي اوليه نشان مي‌دهد كه ۱۰۰ هكتار از اين منطقه دچار آتش‌سوزي شده است.

پرداخت ديه كودك ۱۲ ساله جانباخته از حمله پلنگ در ايرانشهر

وحيد پورمردان، مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان گفت: ديه كامل يك مرد به خانواده كودك ۱۲ ساله جانباخته از حمله پلنگ در محدوده شهرستان ايرانشهر پرداخت شد. به گزارش ايرنا، وحيد پورمردان روز يكشنبه با تشريح جريان اين پرونده اظهار داشت: پيرو حمله يك قلاده پلنگ در شهريور ۹۷ به نوجوان ايرانشهري و جانباختن وي، از همان روز نخست بررسي‌ها و آسيب‌شناسي دلايل حمله پلنگ در دستور كار اين اداره كل قرار گرفت و تمامي اقدامات لازم براي احقاق حق و حقوق قانوني خانواده متوفي پيگيري شد.

او گفت: با توجه به پيگيري‌هاي انجام شده توسط اداره حقوقي اداره كل حفاظت محيط زيست استان در چند روز اخير و در كمتر از ۱۰ ماه از زمان حادثه، مسوول حقوقي اداره كل و رييس اداره حفاظت محيط زيست ايرانشهر ضمن حضور در منزل كودك متوفي و دلجويي و ابراز همدردي با خانواده آن مرحوم، ديه كامل يك مرد در ماه حرام را به پدر و مادرش پرداخت كردند. مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان افزود: اين روزها در سراسر كشور شاهد افزايش تعارضات انسان و حيات وحش به دليل تخريب زيستگاه، ورود انسان‌ها به زيستگاه‌هاي حيات وحش، خشكسالي و كمبود منابع غذايي هستيم و اين حادثه در زيستگاه پلنگ و در فصل جفت‌گيري آن رخ داده و پلنگ، طبق غريزه خود براي دفاع از قلمرو يا تامين طعمه اقدام به حمله كرده و لازم به ذكر است كه حيات وحش براي حفظ قلمرو خود در فصل جفت‌گيري بسيار حساس و تهاجمي است. او از مردم سيستان و بلوچستان به ويژه عشاير و جوامع محلي كه در نزديكي زيستگاه‌هاي طبيعي گونه‌هاي نادر و حمايت‌شده استان نظير تمساح، خرس سياه، پلنگ و غيره زندگي مي‌كنند درخواست كرد از تردد و رفت و آمد غيرضروري در زيستگاه‌هاي حيات وحش خودداري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون