• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4385 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد

در پايان ديدارهاي آغازين جام جهاني فوتبال زنان

مدعيان پيروز شدند

علي ولي‌اللهي

 

 

جام جهاني فوتبال زنان با پيروزي مدعيان آغاز شده است. در شب افتتاحيه، فرانسه ميزبان در يك بازي برتر موفق شد كره جنوبي را با نتيجه پرگل چهار بر صفر شكست دهد. براي ميزبان در اين ديدار، سامر در دقيقه 9، رنارد 35 و 47، هنري در دقيقه 85 موفق به گلزني شدند. فرانسوي‌ها كه در اين ديدار با سيستم 2-4-4 وارد زمين شده بودند، كاملا بر جريان بازي مسلط بودند و با حمايت هواداران‌شان در پارك‌دو‌پرنس اجازه نفس كشيدن به كره‌اي‌ها را ندادند. شاگردان كورين دياكره در اين بازي 21 بار خلق موقعيت كردند و به حريف تنها اجازه 4 حمله را دادند. فرانسه با اين نتيجه نشان داد امسال براي رسيدن به مراحل بالاي جام برنامه‌ريزي كرده و مي‌خواهد هر طور شده از امتياز ميزباني نهايت استفاده را ببرد. بعد از بازي خانم دياكره در مورد بازي گفت: من فكر مي‌كنم بازي را خوب شروع كرديم و همه‌چيز را در مسير درست قرار داديم. ما با زدن گل زودهنگام كارمان را براي ادامه بازي آسان كرديم و پس از آن به سمت اهداف بعدي و زدن گل‌هاي بيشتر حركت كرديم.» وندي ريكارد كه دو گل براي تيمش در ديدار افتتاحيه به ثمر رسانده بود، در پايان عنوان woman of the match را تصاحب كرد.

ديگر ديدار گروه دوم بين تيم‌هاي نروژ و نيجريه برگزار شد. نروژ به عنوان تيمي كه سابقه قهرماني در اين مسابقات در سال 1995 را در كارنامه دارد و جزو مدعيان به حساب مي‌آيد مقابل نيجريه كار سختي نداشت و توانست در نهايت با 3 گل حريف آفريقايي‌اش را شكست دهد. هر سه گل نروژي‌ها در نيمه اول به ثمر رسيد. گل‌هاي نروژ را گورو رايتن در دقيقه 17، كارلسنگ در دقيقه 34 و بازيكن حريف كه به اشتباه در دقيقه 37 دروازه خودشان را باز كرد، به ثمر رساندند. با اين حال تيم نيجريه نشان داد كه اصلا حريف دست و پا بسته‌اي نيست و براي تعيين عيار اين تيم نبايد فقط به نتيجه بازي نگاه كرد. شاگردان دنربي در مقابل نروژ ده بار و دقيقا هم‌اندازه حريف اروپايي خودشان خلق موقعيت كردند اما در امر گلزني ناكام ماندند. بعد از بازي مارتين سيوگرن، سرمربي سوئدي تيم نروژ در مورد بازي حساس بعدي تيمش با فرانسه گفت: «سبك بازي ما با فرانسه كاملا متفاوت است. آنها خيلي بيشتر از ما حمله مي‌كنند ولي ما سعي داريم با انجام بازي گروهي جلوي آنها را بگيريم. ما تمركزمان روي ضد حملات خواهد بود. ما برنامه روشني براي بازي با آنها داريم. مي‌دانيم كه كار بسيار سختي پيش رو داريم، ولي ما تيم بسيار خوبي داريم.» در پايان بازي گورو رايتن كه گل اول تيمش را به ثمر رسانده بود، عنوان بهترين بازيكن زمين را از آن خود كرد.

بعد از برگزاري دو بازي از گروه نخست مسابقات، فرانسه و نروژ با دو برد و به دليل تفاضل گل در رده‌هاي اول و دوم قرار دارند و تيم‌هاي نيجريه و كره در رده‌هاي سوم و چهارم قرار گرفتند. بسياري از كارشناسان تيم‌هاي فرانسه و نروژ را شانس اصلي صعود از گروه يك مي‌دانند و بازي رو در روي دو تيم مشخص خواهد كرد كه كدام تيم صدرنشين خواهد بود.

بازي‌هاي گروه دوم مسابقات با ديدار تيم‌هاي آلمان و چين آغاز شد. جدال آلمان به عنوان قهرمان دو دوره رقابت‌ها در سال‌هاي 2003 و 2007 و چين به عنوان تيمي كه دو بار سابقه حضور در جمع چهار تيم پاياني اين رقابت‌ها را دارد يك فينال زودرس در اين گروه محسوب مي‌شد. طبق انتظارها بازي دو تيم نيز بسيار پاياپاي پيش رفت. با اينكه آلماني‌ها بيشتر صاحب توپ و ميدان بودند اما نمي‌توانستند دروازه شيمنگ را باز كنند. با اين حال تلاش ژرمن‌ها در نيمه دوم جواب داد و آنها موفق شدند توسط جوليا گوين، هافبك 20 ساله تيم فرايبورگ به گل برتري دست پيدا كنند. بازي در نهايت با همين نتيجه يك بر صفر به پايان رسيد تا آلمان سخت‌ترين بازي خود در مرحله گروهي را با موفقيت پشت سر بگذارد. بعد از بازي خانم مارتينا ووس سرمربي تيم ملي آلمان با تمجيد از عملكرد هافبك جوان تيمش‌ گفت: «اين فوق‌العاده است كه جوليا هر بازي بهتر و بهتر كار مي‌كند. بسيار مهم است كه بازيكنان جوان تيم توانستند عملكرد قابل قبولي از خودشان به نمايش بگذارند چرا كه آنها بازي سختي را تجربه كردند. گلزني جوليا به او اعتماد به نفس زيادي خواهد داد و به او نشان مي‌دهد كه اين بازيكن چه چيزي را مي‌تواند انجام دهد.» در پايان بازي جوليا گوين عنوان بهترين بازيكن زمين را به دست آورد.

در ديگر ديدار اين گروه تيم‌هاي اسپانيا و آفريقاي جنوبي به مصاف هم رفتند. در اين ديدار بر خلاف انتظار اين آفريقاي جنوبي بود كه بازي را بهتر از حريف اروپايي‌اش آغاز كرد. اين تيم در دقيقه 25 مزد بازي برترش را نيز گرفت و توسط تمبي گاتلانا دروازه ماتادورها را گشود. آفريقاي جنوبي حتي موفق شد در پايان نيمه نخست پيروز از زمين بازي خارج شود. با اينكه بازي كاملا در اختيار اسپانيا بود و آنها بازي مالكانه خود را به حريف ديكته كرده بودند، بازي تا دقيقه 70 با برتري آفريقاي جنوبي ادامه پيدا كرد. اما در اين دقيقه از بازي جنين وان ويك در محوطه جريمه خودي با خطاي هندي كه انجام داد يك ضربه پنالتي به حريف هديه كرد تا اسپانيا توسط جنيفر هرموسو به گل تساوي دست پيدا كند. اين گل روند بازي را تغيير داد و اسپانيا موفق شد از زير بار فشار خارج شود. در دقيقه 83 نوتاندو ويلاكازي باز مرتكب خطاي پنالتي شد تا علاوه بر تقديم يك گل ديگر به حريف با دريافت كارت زرد دوم از زمين بازي اخراج شود و تيمش را ده‌نفره كند. هرموسو اين پنالتي را هم به راحتي تبديل به گل كرد تا اسپانيا كامبك زده باشد. تيم از هم پاشيده آفريقاي جنوبي در دقيقه 89 گل سوم را نيز توسط لوسيا گارسيا دريافت كرد تا تمام اميدهاي هواداران آفريقاي جنوبي در عرض كمتر از 20 دقيقه به فنا رفته باشد. جورج ويلدا سرمربي اسپانيا بعد از پيروزي سخت تيمش برابر آفريقاي جنوبي گفت: «چيزهايي هست كه بايد بهبود پيدا كند. من فكر مي‌كنم بازيكنانم فشار جام جهاني و تلاش براي به دست آوردن سه امتياز را كاملا احساس كردند. ما برخي تغييرات تاكتيكي را ايجاد كرديم كه تفاوت را ايجاد كرد و ذهنيت بازيكنان را تغيير داد. اين كليد برد امروز ما بود.» زننده تك گل آفريقاي جنوبي كه از اين شكست بسيار ناراحت بود نيز گفت: «اين يك بازي دشوار براي ما بود. ما مي‌دانستيم اسپانيا به سختي فشار خواهد آورد. با اين حال ما نيمه نخست خوبي داشتيم اما به تدريج بازيكنان‌مان تحليل رفتند ولي حريف توانست از نيروهاي تازه‌نفس كمك بگيرد. با اين حال من افتخار مي‌كنم كه تا آخرين لحظه مبارزه كرديم.» در پايان بازي جنيفر هرموسو كه موفق شد دبل كند، عنوان بهترين بازيكن زمين را دريافت كرد.

با نتايج ديدارهاي نخست گروه دوم، تيم‌هاي اسپانيا و آلمان صدرنشين شدند. جنگ صعود از اين گروه بين تيم‌هاي چين و اسپانيا و آلمان خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون