• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4389 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد

ائمه جمعه در نماز جمعه اين هفته به موضوع حضور نخست‌وزير امريكا و مساله حجاب پرداختند

احمد خاتمي: مذاكره با ايران را به گور خواهند برد

هفته‌اي نيست كه خبري در اين كشور داغ نشود و انعكاس آن را در تريبون‌هاي نماز جمعه شاهد نباشيم. هفته‌ پيش هم از اين قاعده مستثني نبود و چند خبر از حضور نخست‌وزير ژاپن گرفته تا ماجراي اسنپ و حواشي ايجاد شده درباره موضوع حجاب همه از مسائلي بود كه ائمه جمعه نيم ‌نگاهي به آن داشتند.

 

مذاكره با امريكا و پيغام آبه

«شخص ترامپ را شايسته مبادله هيچ پيامي نمي‌دانم»؛ اين مهم‌ترين جمله‌اي بود كه رهبري آن را در ديدار با آبه شينزو مطرح كرد. موضوعي كه علاوه بر بازتاب جهاني در داخل هم مورد توجه قرار گرفت. در همين راستا احمد خاتمي خطيب موقت نماز جمعه تهران درباره اين ديدار و آنچه در جلسه رهبري و نخست‌وزير ژاپن گذشته است، مي‌گويد: «هفته‌اي كه پشت سر گذاشتيم، ترافيك سياست خارجي بود و وزيرخارجه آلمان و نخست‌وزير ژاپن آمدند و ملاقات نخست‌وزير ژاپن با رهبري بسيار مورد توجه قرار گرفت كه اظهارات رهبري در اين ديدار اظهارات يك رهبر خردورز، ظريف، زيرك و هوشيار بود و در حاشيه اين ديدار بايد به رسم و ادب مهمان‌نوازي اشاره كرد.» او ادامه مي‌دهد: «رسم و ادب مهمان‌نوازي را رهبر رعايت كرد و فرمودند ما ژاپن را كشوري دوست مي‌دانيم و گرچه گلايه‌هايي وجود دارد و اين نهايت ادب و مهمان‌نوازي است. آبه مي‌خواست پيام ترامپ را برساند و رهبري فرمودند من شخص ترامپ را شايسته مبادله هيچ پيامي نمي‌دانم و هيچ پاسخي به او ندارم و نخواهم داد. اين سبك پيامبر است كه متكبرين را بايد تحقير كرد و اين حق ترامپ بود كه تحقير شود.»

او گفت: «آبه از قول ترامپ گفت كه قصد تغيير رژيم را ندارد، اما رهبري فرمودند ترامپ هم مثل ساير رييس‌جمهور‌هاي پيشين امريكا قصد براندازي دارد، اما نمي‌تواند و اين موضع ايشان زيربناي قرآني دارد و در سوره بقره آمده است. آبه گفت ترامپ مي‌خواهد مذاكره مجدد در مساله هسته‌اي داشته باشيم، رهبري فرمودند پنج سال در حال مذكره بوديم و به نتيجه رسيديم، ولي ترامپ زير آن زد و ما ديگر اشتباه را تكرار نخواهيم كرد.»

خاتمي گفت: «ترامپ صداقت ندارد و دروغگويي ترامپ از بديهيات سياست اوست و در يك روزنامه امريكايي گفته شده كه او روزي ۱۲ دروغ مي‌گويد. مثلث ترامپ، پمپئو و بولتن محور شرارت است و صداقت ندارند. ترامپ آخر امسال در انتخابات راي مي‌خواهد و راي او به اين گره خورده است كه ايران را پاي ميز مذاكره مجدد ببرد، اما اين آرزو را به گور خواهد برد.» خطيب نماز جمعه تهران بعد از اين سخن دوباره به بيان جزييات جلسه آبه و رهبري مي‌پردازد و مي‌گويد: «نخست‌وزير ژاپن گفت امريكا عازم است كه جلوي ساخت سلاح هسته‌اي را بگيرد. مقام معظم رهبري فرمودند ما شرعا ساختن سلاح‌هاي كشتار جمعي را جايز نمي‌دانيم اين فرمايش آقا يك مبناي فكري دارد، امريكا بداند اگر ما قصد داشتيم بسازيم او نمي‌تواند مانع ما شود. شما كي هستيد، شما در انبارهاي‌تان چند هزار كلاهك اتمي داريد، رطب خورده كي كند منع رطب را. آقا فرمودند با مذاكره مسائل حل نخواهد شد، ‌ملت آزاد زير بار فشار مذاكره نخواهد رفت.»

در ميان خطيبان نماز جمعه تنها احمد خاتمي نبود كه به شمارش دروغ‌هاي ترامپ پرداخت. امام جمعه كرج نيز در اين رابطه گفت: « اگر ايران بپذيرد كه مذاكره كند، خطاي راهبردي مرتكب مي‌شود، امريكا در حال عمليات فريب است.» او همچنين خطاب به حاميان مذاكره گفت: «پيام رهبري را درك كنيد، امريكا شايسته مذاكره دوباره نيست، رييس‌جمهور امريكا طبق اظهارنظر صاحب‌نظران طي دو سال گذشته ۱۱ هزار دروغ گفته است. امريكا كدخدا نيست و پيش‌شرط رهبري براي تقويت روابط ايران و ژاپن بسيار دقيق بود كه فرمودند؛ نبايد گوش ‌به ‌فرمان امريكا باشيم.»

 

مذاكره پيروزي بدون خونريزي نيست

آيت‌الله علم‌الهدي خطيب نماز جمعه مشهد نيز به موضوع امريكا و مذاكره اشاره مي‌كند و‌ مي‌گويد: «اين جريان اروپا و امريكا با معامله و مذاكره به پيروزي رسيده‌اند. فكر نكنيد مذاكره پيروزي بدون خونريزي است و اگر پيروزي باشد نيز اين پيروزي به نفع آنهاست و بعد كه مسلط شوند بيشترين خونريزي را به راه مي‌اندازند. از كجا معلوم اين مذاكره‌هاي امروز به نتيجه برسد و حرم امام رضا(ع) بقيع نشود. آن روز دشمن از اسلام سيلي نخورده بود. امروز كه سيلي خورده چه خواهد كرد.» او ادامه مي‌دهد: «يك مقدار توجه كنيد به اين زمزمه‌هاي دشمن كه براي حل مشكلات اقتصادي ما نيست و اين راه ميان‌بر دشمن بر كشور ماست. آنها در برجام مانور دادند كه جلوي فعاليت هسته‌اي ايران را گرفتند. با مذاكره سانتريفيوژ‌هاي ما به حلب بدل شد. اگر قرار است به برجام عمل شود، تحريم‌ها برداشته شود، ايران رشد مي‌كند و رشد ايران يعني قدرت مقاومت و غلبه يمن بر آل‌سعود كه آنها مي‌خواهند جلوي رشد ايران را بگيرند.» او مي‌‌گويد: «روزي كه امريكا از برجام خارج شد، زماني بود كه اروپايي‌ها به امريكا ضمانت دادند كه ايران را در برجام نگه دارند و نگذارند ايران به فعاليت هسته‌اي برگردد. حالا ۱۷ ماه ديگر مساله انتخابات امريكاست و عملكرد ترامپ و سياستش از بين بردن فناوري هسته‌اي ايران است. برحسب اين مساله اينها راي مي‌آورند و اين برنامه را شوراي عالي امنيت ملي با كمال اقتدار تصويب كرد. در اين دوماهه بايد مشكلات اقتصادي را حل كنند و اين مساله اروپا و امريكا را بيچاره كرده است. وزير امورخارجه آلمان براي همين سراسيمه به ايران آمد. امريكا هم بيچاره است چون مردم جهان مي‌گويند امريكا از ايران شكست خورد. اينكه مدام ميانجي مي‌فرستند براي همين است كه ما در برجام باقي بمانيم.» علم‌الهدي مي‌گويد: «اگر ما هم‌چنين رهبري نداشتيم چه مي‌شد و اگر رهبري مانند رهبر ما در مدينه بود قبور ائمه بقيع تخريب نمي‌شد. وحشت ما از افراد سست عنصر است كه نكند گول بخورند. اين اعلام رييس‌جمهور كه اگر خواسته‌هاي ما عملي نشد به فناوري هسته‌اي برمي‌گرديم را پيگيري كنيد. اگر كسي در مقابل اين جريان بايستد وثوق‌الدوله اين دوره است و نامش در تاريخ ثبت خواهد شد. شما مرد و زن چهل سال ايستاديد الان هم بايستيد تا حرم امام رضا(ع) ويران نشود و اسلام سقوط نكند. آنچه مسلم است وعده خدا راست است؛ خدا به ما وعده داده كفاري كه مي‌خواهند با شما توطئه كنند به توطئه خود مبتلا خواهند شد.»

 

از فضاي مجازي تا عادي نبودن شل حجابي

كمتر جمعه‌اي بوده است كه در ميان خطبه‌هاي نماز جمعه صحبتي از فضاي مجازي يا مساله حجاب مطرح نشده باشد. از آنجا كه اين هفته نيز ماجراي راننده اسنپ و اعتراض او به مسافر زن بر سر مساله حجاب حاشيه‌ساز شده بود، احمد خاتمي در ميان خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران به اين موضوع و مساله فضاي مجازي اشاره كرد. او گفت: «امروز رسانه جزو و متن زندگي بوده، اين حقيقتي است و امروز با گسترش رسانه‌ها به ويژه فضاي مجازي اهميت بيشتري پيدا كرده است و آن وضعيتي كه امروز در عرصه رسانه شاهدش هستيم، قبلا قطعا چنين نبوده است. در اين عرصه چگونه زندگي كنيم؟ اين آيه شريفه بخشي از زندگي در اين عرصه را بيان مي‌كند كه با فضاي اينچنيني چگونه زندگي كنيد. صاحبان رسانه‌ها (مكتوب، ‌شنيداري، ديداري، فضاي مجازي، شبكه‌هاي ماهواره‌اي و...) خدا را در نظر داشته باشند. در عرصه به خصوص اخبار هر چه به دست‌شان رسيد، ‌فكر نكنند ثبت كردني و گستردني است.» او ادامه مي‌دهد: «صاحبان رسانه دقت كنند آنچه در رسانه مي‌آورند، كاربران بي‌تحقيق حرفي را نپذيرند، ببينند كدام حرف راست و كدام فاسق است. مراقب باشيم در ليست دروغگوها قرار نگيريم.» او مي‌گويد: «ادبيات فحش، هتاكي، اهانت، ادبيات يك جامعه اسلامي نيست. فضاي مجازي از سوي برخي كاربران به كانون بدزباني و هتاكي تبديل شده است كه مرزي هم ندارد. يعني اصلا گويا خوراك بعضي‌ها در فضاي مجازي بدزباني و هتاكي و اهانت است.» او مي‌گويد: «فحاشي اختلاف و كدورت مي‌آورد، به كجا مي‌روند كساني كه پلاس فضاي مجازي هستند، فكر مي‌كنند حضورشان يعني فحش؛ بله نقد بايد باشد اما چقدر فاصله است بين نقد و هتاكي. بايد در عرصه رسانه دينداري را نشان دهيم.»

او ادامه مي‌دهد: «حضرت علي (ع) مي‌فرمايند ايمان نشانه‌هايي دارد كه يكي از آنها اين است كه وقتي اسم ديگران مطرح مي‌شود، تقوا داشته باشيد و بستري براي بدگويي و غيبت و تهمت نبينيد و در حالات بزرگان ديروز و امروز اين است كه تا اسم افراد مطرح مي‌شود بسيار مراقبند كه غيبت نكنند. سبك زندگي اين است كه گناه ديگران را به دوش نكشيد و اين با تقوا سازگار نيست.»

احمد خاتمي در بخش ديگري از سخنانش مشخصا به مساله حجاب و حواشي اسنپ اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «حجاب و عفاف موعظه و نصيحت نيست، قانون است. رييس محترم نيروي انتظامي گفت كشف حجاب جرم است. حجاب تامين كننده امنيت اخلاقي و رواني جامعه است. بي‌حجابي‌ها، بدحجابي‌ها و شل‌حجابي‌ها عادي نيست. همه توجه كنند؛ قطعا برنامه‌ريزي از سوي دشمن است. نمي‌گويم هر بي‌حجابي از طرف دشمن است. اما دلسوزانه مي‌گويم در زمين دشمن بازي نكنيد. برخوردها هم با بي‌حجابي‌ها قانوني ‌باشد. امر به معروف و نهي از منكر از ناحيه مردم باشد. مثل رفتاري كه مردم در حمايت از راننده اسنپ داشتند.»

او ادامه مي‌دهد: «در دو، سه موردي كه هنجارشكني شده دستگاه قضايي خوب وارد شده است. از همين تريبون از دستگاه قضايي مازندران هم تشكر مي‌كنم. از دستگاه قضايي براي مبارزه با مفسدان اقتصادي و برخورد قاطع با هنجارشكنان تشكر مي‌كنم. قانون ابلاغ و اجرايي رسيدگي به اموال مسوولان بسيار خوب است از جمله راه‌هاي موثر جلوگيري از مفاسد و نظارت مردم بر رفتار و اموال مسوولان است.»

امام جمعه تهران سپس با بيان اينكه بي‌حجابي جرم است، گفت: «نيروي انتظامي بايد با افراد قانون‌گريز برخورد كند. امر به معروف و نهي از منكر بايد سرلوحه كارها باشد تا فتنه‌اي كه در جامعه در خصوص بي‌حجابي رواج يافته ريشه‌كن شود و مردم هم از نيروي انتظامي در مقابله با بي‌حجابي‌ها حمايت كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون