• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4389 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد

خبر

سوييس، حافظ منافع ايران در كانادا

چهارمين دور گفت‌وگوهاي جامع سياسي جمهوري اسلامي ايران و سوييس به رياست سيد عباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه كشورمان و «پاسكال بريسويل» قائم‌مقام وزير امور خارجه سوييس روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ در برن پايتخت سوييس برگزار شد.

مقامات دو كشور از دستاوردهاي حاصل از همكاري‌هاي به عمل آمده طي سه سال گذشته در چارچوب نقشه راه كه در سال ۱۳۹۵ توسط دو كشور به تصويب رسيد، ابراز رضايت كرده و بر ضرورت تسريع در فرآيند اجراي كامل نقشه راه تاكيد كردند. در اين دور از گفت‌وگوها، پيرامون موضوعات گسترده در دستوركار همكاري‌هاي دوجانبه بين دو كشور شامل علوم، بهداشت و درمان، مديريت منابع آب، حقوق مالكيت فكري، كشاورزي، دارويي، گردشگري و مديريت بلاياي طبيعي بحث و گفت‌وگو به عمل آمد. در همين چارچوب، مبادله تجربيات و اطلاعات در زمينه مسائل حقوق بشري و نظام حقوقي، ميان هيات‌هاي قضايي دو كشور صورت گرفت. هيات ايراني خاطرنشان كرد كه تحريم‌هاي زورمدارانه يكجانبه اقتصادي نقض آشكار حقوق بشر است.دو هيات آخرين تحولات مربوط به برجام را مورد بررسي قرار داده و بر ضرورت اجراي كامل تعهدات توسط تمامي طرف‌ها تاكيد كردند. دو هيات همچنين به تبادل نظر در خصوص موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي پرداخته و علاقه‌مندي خود را نسبت به ادامه گفت‌وگوهاي دوجانبه با هدف تقويت صلح و امنيت فراگير و همه‌جانبه ابراز داشتند. همچنين در اين ديدار سوييس پذيرفت حافظ منافع ايران در كانادا باشد.

كناره‌گيري سخنگوي كاخ سفيد

سارا سندرز كه به عنوان سخنگوي كاخ سفيد فعاليت دارد و يكي از وفاداران جدي رييس‌جمهوري امريكا به شمار مي‌رود، قرار است در پايان ماه جاري ميلادي سمتش را ترك كند. به گزارش ايسنا، به نقل از رويترز، سارا سندرز در حالي سمت خود به عنوان سخنگوي كاخ سفيد را ترك مي‌گويد كه احتمال دارد به دنبال يك آينده سياسي در آركانزاس، ايالت زادگاهش باشد.

سندرز كه از روزهاي نخست روي كار آمدن دونالد ترامپ با وي در كاخ سفيد بوده، به يك شخصيت و چهره ملي بدل شده و جديدترين فرد در ميان مشاوران و مقام‌هاي ارشد امريكايي به شمار مي‌رود كه كاخ سفيد را ترك مي‌كند. سندرز ۳۶ ساله كه اغلب رفتارهاي رسانه‌ها را به سه فرزندش تشبيه مي‌كند، رويكرد ترامپ در مواجهه با رسانه‌هاي خبري را مورد حمايت قرار داده و آنها را «دشمن مردم» مي‌خواند.او همچنين شغلش در سمت سخنگوي كاخ سفيد را افتخار مادام‌العمري خواند اما گفت، تمايل دارد زمانش را با فرزندانش بگذراند. ترامپ روز پنجشنبه با اعلام خبر كناره‌گيري سندرز از سمتش در توييتر گفت: او يك مبارز است. ما زمان‌هاي سختي را كنار هم گذرانديم و او خشن اما خوب است.سندرز به خبرنگاران گفت كه به ترامپ درباره تصميمش روز پنجشنبه اطلاع داده و ادامه داد: كسي جز ترامپ خوب‌تر، حامي‌تر، باهوش‌تر و مشوق‌تر نمي‌تواند باشد.

جانسون، يك قدم تا نخست‌وزيري

بوريس جانسون، وزير امور خارجه پيشين و كانديد تصاحب پست نخست‌وزيري بريتانيا، توانست با اختلاف زيادي پيروز دور اول راي‌گيري در پارلمان شود. به گزارش فارس به نقل از اسكاي‌نيوز، در دور اول راي‌گيري روز پنجشنبه بين قانونگذاران حزب محافظه‌كار بريتانيا جهت انتخاب نخست‌وزير آينده اين كشور، جانسون توانست با اختلاف زيادي، بيشترين تعداد راي را به دست آورد. از ميان ۱۱ نفري كه براي جانشيني «ترزا مي» نخست‌وزير مستعفي بريتانيا اعلام آمادگي كردند، جانسون توانست با كسب ۱۱۴ راي از مجموع ۳۱۳ راي اين قانونگذاران، پيشتاز اين رقابت شود.پس از او «جرمي هانت» وزير امور خارجه بريتانيا ۴۳ راي، «مايكل گوو» وزير محيط‌زيست ۳۷ راي، «دومينيك راب» وزير سابق برگزيت ۲۷ راي و «ساجد جاويد» وزير كشور ۲۳ راي كسب كردند.آندريا ليدسام رهبر سابق محافظه‌كاران مجلس عوام، «مارك هارپر» و «استر مك‌وي» با دريافت كمترين تعداد آرا، از شركت در دور بعدي رقابت بر سر نخست‌وزيري بريتانيا باز ماندند. دور دوم راي‌گيري
۱۸ ماه جاري ميلادي برگزار خواهد شد و آنقدر تكرار مي‌شود تا در نهايت يك نفر برنده نهايي رقابت شده و رهبري حزب محافظه‌كار بريتانيا را در دست گيرد. جانسون در حالي توانست به‌راحتي در دور اول اين رقابت پيروز شود كه معتقد است كشورش با توافق يا بي‌توافق بايد در تاريخ ۳۱ اكتبر سال جاري ميلادي از اتحاديه اروپا خارج شود. او به مناسبت پيروزي امروز خود در حساب شخصي توييترش نوشت: «از دوستان و همكاران در حزب محافظه‌كار و حمايت‌شان تشكر مي‌كنم. از برد در اولين راي‌گيري خوشحالم اما راهي طولاني در پيش داريم.»

ادعاي كودتا در سودان

شوراي نظامي انتقالي سودان از ناكام گذاشتن چند تلاش براي كودتا عليه خود خبر داد. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه اسكاي نيوز عربي، شوراي نظامي انتقالي سودان اعلام كرد كه چندين تلاش براي كودتا عليه خود را ناكام گذاشته است. در همين راستا، شمس‌الدين كباشي، سخنگوي شوراي نظامي انتقالي سودان اظهار كرد: در حال حاضر دو گروه در اين زمينه بازداشت شده‌اند كه يك گروه متشكل از پنج فرد و گروه ديگر شامل دست‌كم ۱۳ شخص است. او همچنين اذعان كرد: اين شوراي نظامي بود كه اخيرا تصميم بر متفرق كردن تحصن‌كنندگان گرفت و براي آن برنامه‌ريزي كرد.هاشم احمد بابكر، رييس جديد ستاد مشترك ارتش سودان نيز در اين باره تاكيد كرد: اين تلاش‌ها به كودتا منجر نشده و در نطفه خفه شدند. اقدامات قانوني در اين زمينه انجام شده و تحقيقات در حال جريان است.

او افزود: پيچيدگي داخلي اوضاع سياسي كشور و پيامدهاي منطقه‌اي و بين‌المللي آن باعث مي‌شود تا چنين تلاش‌هايي صورت بگيرد. دوره كودتاي نظامي گذشته است و اتفاقي كه رخ داد در حد تلاش براي كودتا نيز نبود و گروهي كه در اين زمينه بازداشت شده‌اند يك گروه بسيار محدود هستند و آن‌گونه كه در رسانه‌ها مطرح شده نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون