• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4389 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد

زمستان گذشته و پيش از تعطيلات نوروز نيز دستفروشان از منطقه تئاتر شهر رانده شده بودند

آزموده را آزمودن خطاست

گروه اجتماعي

 

 

تيراندازي هفته گذشته كه به دنبال درگيري بين دو دستفروش رخ داده بود، بهانه‌اي شد براي اينكه دوباره طرح كهنه و قديمي و خاك‌‌خورده ساماندهي دستفروشان مطرح شود؛ آن هم درحالي كه چندي قبل طرحي در صحن شوراي شهر تهران مطرح شد كه هدفش ساماندهي دستفروشان بود. با اين حال قصه دستفروش‌هاي تئاتر شهر داستان ديگري است. در طول چند سال گذشته بارها در مورد ساماندهي اين مركز فرهنگي پايتخت و حتي كشور تذكر داده شده و حتي طرح‌هايي هم انجام شده بود كه آخرين آنها به بهمن ماه سال گذشته برمي‌گردد. اما وقوع اين حادثه واكنش‌هاي زيادي را هم به دنبال داشت. در همان روزهاي اول وقوع اين حادثه حجت نظري، عضو كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران با انتقاد از وضعيت محوطه اطراف تئاتر شهر گفت: فضاي فرهنگي مجموعه تئاتر شهر متعلق به تمام شهروندان است و نبايد جو حاكم بر آن به گونه‌اي باشد كه امكان حضور تمام اقشار در آن سلب شود.

در همين روزها رييس تئاتر شهر هم در سخناني تند و تيز از بي‌تدبيري مديران شهري براي ساماندهي محوطه تئاتر شهر انتقاد كرد. انتقادي كه حجت نظري درباره آن گفت: دغدغه‌ مديرعامل تئاتر شهر در مورد جو حاكم بر اطراف اين مجموعه كه به نوعي نماد تئاتر و هنرهاي نمايشي در كشور محسوب مي‌شود، دغدغه درستي بود چرا كه هنر و فضاهاي شهري از جمله فضاي تئاتر شهر متعلق به همه شهروندان است و نبايد شرايط طوري باشد كه عده‌اي از افراد انگيزه و تمايل خود را براي حضور در اين فضا از دست بدهند.

ما حتي به دنبال بازگشايي چهارراه وليعصر بوديم چرا كه معتقديم توان‌يابان نيز بايد امكان حضور در اين فضا را داشته باشند.

نظري درباره اينكه مديريت شهري چطور مي‌تواند در اين زمينه كمك كند، گفت: موارد متعددي وجود دارد اما به نظرم يكي از دلايل ازدحام جمعيت و شلوغي بيش از حد محوطه تئاتر شهر ازدحام دستفروشان است. در همين راستا نيز بنده طرح ساماندهي مشاغل سيار و بي‌كانون را به شورا ارايه كردم كه سرانجام به تصويب نيز رسيد و اميدوارم هرچه سريع‌تر معاونت خدمات ‌شهري با محوريت شركت ساماندهي مشاغل جلسات مربوط به آن را برگزار كند تا ساز و كار اجرايي‌اش نيز مشخص شود. اين اتفاق هم به نفع شهر و شهروندان و هم به نفع دستفروشان است.

 

حضور يگان ويژه شهرداري

اما اين پرونده همچنان باز است. در آخرين اظهارنظرها در مورد جمع‌آوري دستفروشان پيرامون تئاتر شهر، فرمانده يگان حفاظت شهرداري تهران از ساماندهي دستفروشان در اين محدوده و چهارراه وليعصر خبر داد و اعلام كرد كه رفته‌رفته طبق مصوبه شوراي شهر براي ساماندهي مشاغل سيار و بي‌كانون اين طرح در سراسر مناطق تهران اجرا خواهد شد.

سردار كريم بيات در گفت‌وگو با ايسنا درباره ساماندهي دستفروشان در محدوده تئاتر شهر و چهارراه وليعصر اظهاركرد: پيش از پايان سال ۹۷ يگان حفاظت شهرداري تهران با تدبير شهردار تهران و همراهي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ طرح ساماندهي دستفروشان در محدوده چهارراه وليعصر را به اجرا درآورد كه در اجراي اين طرح دستفروشاني كه در اطراف خيابان وليعصر از حدفاصل سه راه جمهوري تا ميدان وليعصر و خيابان انقلاب در حد فاصل چهارراه كالج تا خيابان فلسطين بودند ساماندهي شده و محل‌هاي از پيش تعيين‌شده هدايت شدند.

فرمانده يگان حفاظت شهرداري تهران ادامه داد: همچنين ما علاوه بر ساماندهي دستفروشان در آن مقطع زماني تعدادي از افراد اصطلاحا مافيا و قلدراني كه با زور اقدام به تصاحب برخي فضاها و اخذ مبالغي از شهروندان كرده بودند، شناسايي كرده و حدود ۱۵ نفر از آنان را در اين محدوده دستگير و به مقام قضايي معرفي كرديم.

بيات با بيان اينكه دستفروشي در بسياري از كشورهاي دنيا وجود داشته و دارد، اظهاركرد: از هفته آينده طرح ساماندهي مشاغل سيار و بي‌كانون با هدف ساماندهي دستفروشان در محدوده چهارراه وليعصر و تئاتر شهر با مشاركت شهرداري دو منطقه ۱۱ و شش آغاز خواهد شد و پس از آن به ترتيب در ديگر مناطق (از جمله مناطق ۵ و ۱۰ و…) نيز اين طرح اجرايي خواهد شد.

اما چرا بعد از وقوع اين حادثه ديگر خبري از حضور دستفروشان در محوطه تئاتر شهر ديده نمي‌شود؟ سوالي كه فرمانده يگان حفاظت شهرداري تهران در توضيح آن گفت: طرح اصلي براي ساماندهي از اواسط هفته آينده در محدوده چهارراه وليعصر اجرا خواهد شد.

در حال حاضر نيز عوامل يگان حفاظت شهرداري تهران و ماموران پليس در اين محدوده حضور دارند و مانع بساط گستري دستفروشان در اين منطقه مي‌شوند تا طرح اصلي اجرايي شود.

بيات ادامه داد: در حال حاضر از ميان حدود يك هزار دستفروشي كه در چهارراه وليعصر شناسايي كرده‌ايم، بين ۵۰ تا ۶۰ درصدشان دستفروشاني بودند كه ساكن تهران بودند، ديگر دستفروشان از شهرهاي ديگر و به خصوص شهرهاي اقماري تهران براي دستفروشي به اين محل آمده بودند.

يك نگاه همه‌جانبه

يكي از اعضاي شوراي شهر كه سال گذشته تلاش‌هاي زيادي را براي ساماندهي محوطه چهارراه وليعصر داشت، الهام فخاري بود كه پس از حادثه تيراندازي در محوطه تئاتر شهر و در گفت‌وگو با خبرآنلاين گفت: چنين مساله‌اي محدود به تئاتر شهر نيست؛ مساله و مشكلي است كه ممكن است در هر جاي شهر محتمل شود. آنجا البته بايد ساماندهي درستي صورت گيرد. از جمله سد معبري كه به عنوان پديده ثابت و پررنگ اتفاق افتاده است. همچنين مسائل آسيب‌هاي اجتماعي كه در فضاي همگاني پيرامون تئاتر شهر وجود دارد كه البته قديمي است و جديد نيست به هر حال بايد براي آنها تدبير شود. وزارت كشور و شوراي اجتماعي تهران بايد نسبت به آن منطقه حساس‌تر باشد.

فخاري همچنين در واكنش به اتهاماتي كه عليه شهرداري در اين زمينه مطرح مي‌شود نيز گفت: اينكه يك دستگاه را متهم كنيم، كار درستي نيست. به نظر مي‌رسد تبادلات غيررسمي و غيراصولي و غيرقانوني آنجا صورت مي‌گيرد و تلاش ما براي ساماندهي به همين جهت بود. از جمله مصوبه‌اي كه در شورا درباره مشاغل سيار بي‌كانون داشتيم به همين جهت بود تا خصوصا آن محوطه و ساير فضاهاي شهري ضوابط و آيين‌نامه مشخصي داشته باشد و در يك ساز و كار درست، بين سد معبر و دستفروشي و فروشندگي سيار، تفاوت قائل شويم. فروشندگان سيار در يك قالب نظام‌مند، ارتباط با مديريت شهري داشته باشد و مشخص شود چه كسي در كجا چه كالايي را به صورت سيار به فروش مي‌رساند.

اما چه زماني اين عمليات از سوي مديريت شهري پيگري خواهد شد ؟ فخاري در اين زمينه نيز گفت:

ما از سمت مديريت شهري و شورا اين كار را پيگيري كرديم. ديروز هم درباره تئاتر شهر پيگيري‌هايي با نمايندگان مجلس داشتيم. صحبت و هماهنگي كرديم قرار شد هفته آينده با شهردار منطقه و معاونت مربوطه و با حضور نمايندگان شوراي شهر و نمايندگان مجلس نشستي داشته باشيم و مسائلي از جمله آسيب‌ها و دستفروشي و سدمعبر ثابت را بررسي كرده و تصوير واقعي از اطراف تئاتر شهر به دست بياوريم تا بتوانيم در جلسه شوراي اجتماعي شهر تهران، مسائل را با دقت و به صورت كارشناسي مطرح كنيم. درخواست براي تشكيل جلسه فوق‌العاده شوراي اجتماعي شهر تهران را هم پيگيري مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون