• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4389 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد

امريكا در نبود شواهد عيني ايران را مقصر حملات در درياي عمان خواند

خيمه ‌شب بازي

ظريف درباره توطئه جديد « تيم بي» هشدار داد

سارا معصومي

 

 

بازي با دم شير. منطقه پيراموني ايران روزهاي پرماجرايي را پشت سر مي‌گذارد. در حالي كه رفت و آمدهاي ديپلماتيك به منطقه تنوع و تعدد بسيار پيدا كرده و بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي بسياري براي كاستن از سطح تنش تلاش مي‌كنند اما مجموعه حوادثي كه به طور ميانگين هر 10 روز يك ‌بار منطقه را ناآرام مي‌كند، پيش‌بيني آينده معادله‌هاي منطقه‌اي را سخت كرده است. تهران به ايستگاهي براي رفت و آمدهاي ديپلماتيك تبديل شده و همزمان سفرهاي حسن روحاني، رييس‌جمهور و محمدجواد ظريف، وزير خارجه در امتداد سياست ديپلماسي پويا و فعال دولت در روزهاي تشديد فشارهاي سياسي، اقتصادي و امنيتي امريكا ادامه دارد. در يك سوي اين ميدان ايراني ايستاده كه همچنان به تعهدات خود در توافق هسته‌اي مصوب جولاي 2015 پايبند است و همزمان بيشترين فشارهاي اقتصادي را تحمل مي‌كند و در سوي ديگر ميدان امريكا در كنار متحدان منطقه‌اي(امارات، امريكا و رژيم اسراييل) كه سياست فشار حداكثري به اميد تسليم شدن ايران را پيگيري مي‌كنند. ايران و امريكا روزهاي پرتنش اما تهي از برخورد نظامي را تجربه مي‌كنند و به نظر مي‌رسد كه برخي سرسختانه تلاش مي‌كنند اين تنش سياسي و جنگ اقتصادي را به وادي تنش نظامي بكشانند.

ديپلماسي در خشكي، سناريوسازي در دريا

سناريو جديد عليه ايران و تلاش براي امنيتي‌سازي پرونده تهران در شوراي امنيت صبح روز پنجشنبه همزمان با ديدار آبه شينزو، نخست‌وزير ژاپن با مقام معظم رهبري در تهران كليد خورد. صبح پنجشنبه در حالي كه رسانه‌هاي بين‌المللي مشغول تحليل سفر آبه شينزو به تهران و ديدار او با حسن روحاني، رييس‌جمهور و پيش‌بيني نتيجه رايزني‌هاي او با رهبر انقلاب بودند، منابع خبري از وقوع دو انفجار مهيب در درياي عمان خبر دادند. براساس اطلاعات اوليه، اين دو انفجار به صورت پياپي رخ داده و دو نفتكش بزرگ حامل نفت خام هدف حمله قرار گرفتند. نفتكش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرجم جزاير مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول» بارگيري كرده و «كوكوكا كوريجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبيل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگيري كرده بود. ساعتي پس از اين حادثه بود كه منابع ژاپني اعلام كردند اين كشتي‌ها حامل «محموله‌هاي مرتبط با ژاپن» بوده‌اند. اين حادثه در درياي عمان به دومين حادثه براي نفتكش‌ها در اين محدوده آبي در يك ماه گذشته تبديل شد. در نخستين حادثه كه روز ۱۲ ماه مه در نزديكي بندر فجيره (متعلق به امارات) رخ داد نيز 4 نفتكش‌ آسيب ديدند.

تحقيقات خلق‌الساعه

تنها ساعتي پس از انفجارها در درياي عمان بود كه امريكايي‌ها ماهيگيري از آب گل‌آلود را آغاز كرده و انگشت اتهام را به سمت تهران نشانه گرفتند. سناريوسازي تكراري در دو سال گذشته كه امريكايي‌ها و دوستان آنها در رياض، ابوظبي و تل‌آويو هر بار بهانه جديدي براي پيشبرد آن پيدا مي‌كنند. يك ‌بار فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، بار ديگر ادعاي ارتباط تسليحاتي ميان ايران و حوثي‌ها در يمن، يك ‌بار بهانه‌تراشي درباره آزمايش موشك‌هاي ايران و اين اواخر هم متهم كردن تهران به حملات هدفمند به نفتكش‌ها در الفجيره امارات يا درياي عمان. اين‌ بار امريكايي‌ها بساط متهم‌كردن تهران را زودتر از هميشه چيدند به گونه‌اي كه برخي از كارشناسان مسائل نظامي اين سوال را در فضاي مجازي يا اظهارنظرهاي خود با رسانه‌هاي بين‌المللي مطرح كردند كه واشنگتن چگونه در كمترين بازه زماني تحقيق در خصوص عامل انفجارها در درياي عمان را انجام و به نتيجه رسيد كه كار، كار ايران بوده است؟ خبرگزاري‌هاي امريكايي همصدا با مقام‌هاي كاخ سفيد در ساعات اوليه به نقل از منابع آگاه ادعا كردند كه عامل حمله به دو نفتكش، ايران بوده ‌است. در اين خبرسازي اين واقعيت كه ايران به كمك خدمه دو نفتكش رفته، محو و نيروهاي امريكايي مسوول عمليات امدادرساني اعلام شدند. برآورد اوليه امريكايي‌ها اين بود كه حمله به دو كشتي توسط مين‌هاي كارگذاري شده يا اژدرها صورت گرفته است. ادعايي كه ساعتي بعد توسط ژاپني‌ها تكذيب شد. تعجيل امريكا و به تبع آن حمايت برخي كشورها نظير انگليس و عربستان سعودي از مقصر شناختن ايران با واكنش كشورهايي چون روسيه روبه‌رو شد و كرملين هشدار داد كه بايد از قضاوت‌هاي شتابزده درباره اين حادثه خودداري كرد.

ظريف و پيش‌بيني تلاش براي تخريب ديپلماسي

محمدجواد ظريف، وزير خارجه به سنت هميشه نخستين چهره ايراني بود كه در توييتر پاسخ سناريوسازي‌ها براي مقصر جلوه دادن ايران در حادثه درياي عمان را داد. «مشكوك» عبارتي بود كه رييس‌ دستگاه ديپلماسي براي اين حملات به كار برد و در ادامه نوشت: حملات گزارش شده به تانكرهاي مرتبط با ژاپن زماني اتفاق افتاد كه نخست‌وزير آبه شينزو براي گفت‌وگوهايي گسترده و دوستانه در حال ديدار با آيت‌الله خامنه‌اي بود. مشكوك بودن براي توصيف آنچه احتمالا امروز صبح اتفاق افتاده كفايت نمي‌كند. مجمع گفت‌وگوي منطقه‌اي پيشنهادي ايران، ضروري است.

توييت دوم محمدجواد ظريف در رد ادعاهاي مطرح شده پيرامون دست‌ داشتن ايران در انفجارهاي درياي عمان به فاصله چند ساعت پس از توييت اول منتشر شد. اين‌ بار وزيرخارجه صراحتا به عاملان اين سناريوسازي‌ها اشاره كرده و نوشت:«اينكه ايالات متحده فورا و بدون ذره‌اي شواهد عيني يا هر اماره‌اي به اتهام‌پراكني عليه ايران دست مي‌زند، تنها اين را كاملا آشكار مي‌كند كه تيم بي در حال حركت به سوي يك نقشه جايگزين است: خرابكاري در ديپلماسي (از جمله در اقدامات آبه شينزو) و سرپوش گذاشتن بر تروريسم اقتصادي عليه ايران. من چند ماه پيش دقيقا درباره همين سناريو هشدار دادم؛ نه به اين دليل كه من يك پيشگو باشم بلكه به اين دليل كه من ذات «تيم بي» را مي‌شناسم.»

ادعاي پمپئو: اين كار فقط از ايران برمي‌آيد

تكرار يك نمايش تكراري. مايك پمپئو ساعتي پس از آنكه رسانه‌هاي متفاوت به نقل از منابع آگاه در دولت امريكا، ايران را مقصر حوادث صبح پنجشنبه در درياي عمان معرفي كردند، پشت تريبون قرار گرفت و رسما تهران را مسوول حمله به دو نفتكش در درياي عمان معرفي كرد. براساس ترجمه خبرگزاري فارس از اظهارات وزيرخارجه امريكا، او گفت: ارزيابي دولت امريكا اين است كه جمهوري اسلامي ايران مسوول حملاتي است كه امروز(پنجشنبه) در درياي عمان اتفاق افتاد. اين ارزيابي مبتني بر داده‌هاي اطلاعاتي، سلاح‌هاي مورد استفاده، سطح تخصص مورد نياز براي انجام اين عمليات، حملات اخير ايران به كشتي‌ها و اين واقعيت است كه هيچ گروه نيابتي از منابع و مهارت كافي براي انجام عملياتي با اين سطح از پيچيدگي نيست. ايران روز 12 آوريل به دنيا قول داد، انتقال نفت از طريق تنگه هرمز را متوقف خواهد كرد و اكنون در حال اقدام براي عملي كردن اين وعده است. پمپئو در ادامه پس از نقل قول بخشي از توييت «محمدجواد ظريف» در واكنش به حادثه درياي عمان گفت كه دنيا اين ماجرا را همانند ظريف، «با مزه» نمي‌داند. پمپئو گفت:«وزير خارجه ايران امروز به اين حملات واكنش نشان داد. او با لحني طعنه‌آميز گفت «مشكوك بودن براي توصيف آنچه امروز صبح اتفاق افتاده، كفايت نمي‌كند.» وزير خارجه ظريف ممكن است فكر كند اين اتفاق با مزه است اما هيچ‌كس ديگر در دنيا اين طور فكر نمي‌كند. ايران در حال خرابكاري است چون رژيم مي‌خواهد كارزار فشار موفق ما برداشته شود. هيچ نوع تحريم اقتصادي به جمهوري اسلامي مجوز حمله به شهروندان بي‌گناه، ايجاد اخلال در بازارهاي نفتي و اقدام به باج‌گيري هسته‌اي نمي‌دهد. جامعه بين‌المللي حملات ايران به آزادي دريانوردي و نشانه گرفتن غيرنظاميان را محكوم مي‌كند. امروز من به سفيرمان در سازمان ملل متحد دستور داده‌ام، مساله حملات ايران را در شوراي امنيت سازمان ملل متحد مطرح كند. سياست دولت ترامپ كماكان تلاش ديپلماتيك و اقتصادي براي «بازگرداندن ايران به ميز مذاكره» جهت رسيدن به توافقي جامع بر سر طيف كاملي از مسائل محل اختلاف است.پس از مايك پمپئو، پاتريك شاناهان وزير دفاع موقت امريكا در چند پيام توييتري به حادثه رخ داده براي دو نفتكش در درياي عمان واكنش نشان داد و مانند ديگر مقام‌هاي امريكايي بدون ارايه هر گونه سندي به ايران اتهام‌زني كرد.

جنگ ديپلماتيك ايران با اخبار ساختگي

همزمان با تلاش واشنگتن براي فضاسازي رسانه‌اي پيرامون دست داشتن تهران در حوادث درياي عمان، دستگاه ديپلماسي ايران نه تنها در لاك دفاعي فرو نرفت بلكه در گام‌هايي تهاجمي، توپي را كه واشنگتن تلاش مي‌كرد در زمين تهران بيندازد از دروازه دور كرد. از موضع‌گيري‌هاي سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت خارجه در تهران تا تحركات ديپلماتيك حميد بعيدي‌نژاد سفير ايران در لندن و نمايندگي دايم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد. براساس گزارش توييتري حميد بعيدي‌نژاد سفير ايران در لندن، سفارت كشورمان در لندن با ارسال يادداشتي به سازمان بين‌المللي دريانوردي، جزييات عمليات نجات كاركنان كشتي آسيب‌ديده در درياي عمان توسط تيم‌هاي ايران را ارايه كرد. اين عمليات كه به تخليه تمامي خدمه كشتي آسيب‌ديده انجاميد با دريافت درخواست كمك اضطراري در نزديك‌ترين بندر ايران آغاز شد.نمايندگي دايم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در پاسخ به اظهارات نماينده امريكا در شوراي امنيت در بيانيه‌اي اعلام كرد: اظهارات فتنه‌جويانه نماينده امريكا عليه ايران در جلسه 23 خرداد شوراي امنيت سازمان ملل، نماد ديگري از عمليات رواني ايران‌‌هراسانه اين كشور بود. ايران قاطعانه ادعاي بي‌اساس امريكا در ارتباط با حوادث 23 خرداد تانكرهاي نفتكش را رد و آن را با شديدترين لحن ممكن محكوم مي‌كند. فراخواندن ايران به ديپلماسي و بازگشت به ميز مذاكره توسط امريكايي كه خود به صورت غيرقانوني از برجام خارج شده يك طنز است. جنگ و تروريسم اقتصادي امريكا عليه ملت ايران و حضور گسترده نظامي آن كشور در منطقه همواره منشا اصلي ناامني و بي‌ثباتي در منطقه خليج فارس و جدي‌ترين تهديد عليه صلح و امنيت آن به شمار مي‌آيد. نه ارايه اخبار ساختگي و انتشار اطلاعات نادرست مي‌تواند واقعيت را تغيير دهد و نه متهم كردن بي‌‌شرمانه ديگران. امريكا و متحدان منطقه‌اي آن بايد از جنگ‌طلبي دست بردارند و به توطئه‌هاي فتنه‌‌انگيزانه و عمليات‌هاي مخفيانه خود با هدف متهم كردن ديگران در منطقه پايان دهند. ايران با هشدار مجدد نسبت به زورگويي، ارعاب و تهديد و رفتارهاي شريرانه امريكا نگراني خود را درباره حوادث مشكوك امروز تانكرهاي نفتي ابراز مي‌كند. ايران از جامعه بين‌المللي مي‌خواهد تا به مسووليت‌هاي خود در پيشگيري از اينگونه سياست‌ها و اقدامات غيرمسوولانه و خطرناك امريكا و متحدان منطقه‌اي آن در افزايش تنش در منطقه عمل كند.

نماينده ترامپ تنها در صحن شورا

باز هم صحن شوراي امنيت، طرح ادعا عليه ايران و پايان بي‌نتيجه جلسه به دليل نبود مدارك كافي. اين صحنه هر چند ماه يك ‌بار در دو سال گذشته تكرار شده و البته كه امريكا و متحدانش از تكرار اين شكست نه خسته مي‌شوند ونه البته عبرت مي‌گيرند. عصر پنجشنبه اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل عصر روز پنچشنبه به وقت محلي نيويورك در جلسه‌اي پشت درهاي بسته به بررسي اين موضوع پرداختند؛ جلسه‌اي كه بدون حصول نتيجه پايان يافت. در ابتداي اين جلسه جاناتان كوهن، سفير امريكا در سازمان ملل با تكرار اتهام‌هاي وزير خارجه امريكا مدعي شد كه حملات روز پنجشنبه در درياي عمان «نشان مي‌دهد كه ايران تهديدي واضح براي صلح و امنيت بين‌المللي است». كوهن همچنين از شوراي امنيت سازمان ملل خواست كه در روزهاي آينده رايزني‌ها و گفت‌وگوهاي بيشتري درباره اين موضوع و «چگونگي پاسخ به آن» انجام دهند. با وجود تلاش‌هاي امريكا در صحن شورا اما به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديگر اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل اتفاق نظري با موضع واشنگتن نداشته و تاكيد داشته‌اند كه هيچ سند روشني درباره ارتباط ايران با اين حملات وجود ندارد. به عنوان نمونه منصور العطيبي، نماينده كويت در سازمان ملل خواهان تحقيقات بيشتر درباره حادثه روز گذشته در درياي عمان شد و در اين باره گفت:«ما مي‌خواهيم بدانيم چه كسي پشت اين حملات بوده است».

استناد به ويديويي تيره و تار

نكته قابل توجه در اقدام‌هاي زنجيره‌اي امريكا در 48 ساعت گذشته اين بود كه همگي از پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اسنادي كه نشان بدهد انفجارها كار ايران بوده، فرار مي‌كردند. در نهايت زماني كه رسانه‌هاي متفاوت امريكايي، كاخ سفيد و وزارت خارجه را براي ارايه اسنادي مبني بر متهم كردن ايران تحت فشار قرار دادند، سنتكام(ستاد فرماندهي مركزي امريكا) با انتشار ويديويي ادعا كرد كه تصوير يك قايق گشتي ايراني را گرفته كه تلاش مي‌كند، مين‌هاي عمل نكرده را از بدنه نفتكش‌ كوكوكا جدا كند. بعد از انفجار يك مين بر بدنه نفتكش كوكوكا، خدمه كشتي هنگام بازرسي كشتي يك مين 8 اينچي منفجر نشده را بر بدنه شناسايي كرده‌اند. خدمه كشتي بيرنبيج و هواپيماي شناسايي امريكايي نيز وجود اين مين را تاييد كرده‌اند. براساس اين گزارش‌ها كمي بعد همين هواپيماي شناسايي متوجه مي‌شود، خدمه چند قايق كوچك ايراني تلاش مي‌كنند اين مين منفجر نشده را از بدنه كشتي جدا كنند تا به ادعاي آنها مدركي براي ارتباط مستقيم ايران به اين حملات وجود نداشته باشد. به گفته مقام‌هاي امريكايي هواپيماي شناسايي نيروي دريايي امريكا فيلم كاملي از تحركات اين قايق ايراني ضبط كرده است. شبكه خبري سي‌ان‌ان به نقل از يك مقام امريكايي ادعا كرده چندين قايق كوچك ايراني حتي بعد از حضور كشتي برينبيج امريكا در صحنه انفجار به تردد در نزديكي اين محل مشغولند تا جايي كه ستاد فرماندهي مركزي امريكا هشدار داد هيچ دخالتي را در حوزه ماموريت و فرماندهي اين كشتي تحمل نخواهد كرد.انتشار اين ويديو برخلاف پيش‌بيني سنتكام به سود ادعاهاي امريكا مبني بر متهم شناختن ايران در اين حادثه تمام نشد و بسياري از كارشناسان و حتي كاربران در فضاي مجازي، تار بودن فيلم را زير سوال برده و تاكيد كردند كه چنين ويديويي با كيفيت پايين نمي‌تواند گوياي مقصر بودن ايران باشد. هايكو ماس، وزير خارجه آلمان در زمره چهره‌هاي اروپايي بود كه تاكيد كرد اين ويديو براي تشخيص عاملان حمله كافي نيست.

تضاد گزارش ژاپن با ادعاي امريكا

ساعتي پس از آنكه امريكايي‌ها همصدا با دوستان خود در منطقه بازي متهم شناختن ايران را پيش بردند، رييس شركت كشتيراني كه نفكتش آن در درياي عمان دچار سانحه شده است، گفت دو «شي پرنده» در روز پنجشنبه به نفتكش ژاپني در درياي عمان صدمه زدند اما خسارتي به محموله متانول وارد نشده است. خدمه نفتكش به ما گفتند چيزي در حال پرواز به كشتي نزديك شد و آنها متوجه يك سوراخ شدند؛ سپس برخي از خدمه شاهد دومين اصابت بودند. هيچ امكاني براي اصابت اژدر به كشتي حامل 25 هزار تن متانول وجود ندارد.اين سخنان مقام ژاپني ادعاي امريكا مبني بر دست داشتن ايران در مين‌گذاري به بدنه كشتي‌ها را زير سوال برده است.

تاثير يك حادثه بر سطح تنش

حوادث صبح پنجشنبه در درياي عمان بازهم مجموعه‌اي از اما و اگرها درباره ريشه اين قبيل حوادث، تحليل‌ها درباره دخالت عامل سوم در رابطه پرتنش ايران و امريكا به منظور ورود دو طرف به فاز نظامي و رويكرد دولت ترامپ به ايران را بر سر زبان‌ها انداخت. شامگاه پنجشنبه به وقت ايران، اين مساله به خبر يك رسانه‌هاي امريكايي تبديل شده بود. سي‌ان‌ان در پوشش لحظه به لحظه اين حوادث به سراغ تحليل‌ وضعيت هم رفت. اصلي‌ترين سوالي كه اين رسانه امريكايي و ديگر رسانه‌ها از كارشناس‌هاي خود مي‌پرسيدند اين بود كه چرا تهران بايد در حالي كه نخست‌وزير ژاپن پس از 41 سال به ايران سفر كرده دست به عملياتي نظامي در درياي عمان بزند؟ هزينه و فايده اين اقدام براي ايران چيست؟ در سي‌ان‌ان، دو كارشناس حضور يافته ادعا كردند كه پاسخ به اين سوال آسان نيست اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را عامل اين حملات دانستند و البته در سخناني پوچ ادعا كردند كه اين نهاد نظامي در ايران اقدام‌هاي خود را با فردي در دولت يا حاكميت هماهنگ نمي‌كند.با وجود تحليل‌هايي از اين دست اما غالب كارشناسان سياست خارجي ايران تاكيد داشتند كه حضور آبه شينزو در تهران و رايزني‌هاي مهمي كه وي در ساعت وقوع حادثه در درياي عمان با رهبر ايران داشت بزرگ‌ترين دليل براي عدم دست داشتن نهادهاي متفاوت در ايران در حملات درياي عمان بود. بسياري از تحليلگران نيز در پاسخ به اين سوال كه اگر كار ايران نيست كار چه كسي است، از عوامل سومي ياد كردند كه در دو سال گذشته تلاش كردند تهران و واشنگتن را به مرحله تنش نظامي برسانند. اشاره محمد جواد ظريف در توييت‌هايش به «گروه بي» دوباره نگاه‌ها را به سمت ابوظبي، رياض، تل‌آويو و جان بولتون، مشاور امنيت ملي امريكا به عنوان محور امريكايي اين گعده چرخاند. هرچند دونالد ترامپ در حال حاضر سياست فشار حداكثري عليه ايران را پيش مي‌‌برد اما چهره‌هاي تندرو در كابينه وي اعتقاد دارند كه بن‌بست در روابط ايران و امريكا به يك شوك براي ورود به مرحله بعد نياز دارد و حمله نظامي هرچند هدفمند و محدود را بهترين شوك مي‌دانند. رسانه‌اي مانند نيويورك‌تايمز در مطلبي تحليلي به دنبال پاسخ اين سوال بود كه حالا دولت ترامپ با مقصر شناختن ايران در حادثه درياي عمان بايد دست به چه كاري بزند؟ ديويد سنگر از خبرنگاران معروف اين رسانه امريكايي كه سال‌هاست مطالب مربوط به ايران را پوشش مي‌دهد در اين گزارش نوشت: مايك پمپئو، وزير خارجه مي‌گويد كه هدف قرار دادن كشتي‌ها در عمان كار ايران است. اين ادعا دونالد ترامپ را بر سر دو راهي تصميم‌گيري قرار داده است. ترامپ پيش از اين ادعا كرده بود اگر منافع امريكا در منطقه غرب آسيا هدف اقدام‌هاي مخرب ايران قرار بگيرد، تهران وادار به پرداخت هزينه خواهد شد؟ خب حالا هزينه‌اي كه تهران بايد پرداخت كند چيست؟ دونالد ترامپ در چند هفته اخير مواضع زيگزاگي بسياري داشته است: ابتدا دستور انتقال تجهيزات و اعزام نيروهاي تازه‌نفس به منطقه غرب آسيا را داد، سپس در رابطه با ايران فاصله خود با تندروي‌هاي جان بولتون را بيشتر كرد. پس از آن اعلام كرد حاضر است با ايراني‌ها همانطور كه با كيم جونگ اون مذاكره كرده گفت‌وگو كند اما در نهايت روز پنجشنبه در توييترش اعلام كرد كه فعلا وقت مذاكره با ايران نيست. اين موضع‌گيري‌هاي او نشان‌دهنده اختلاف‌ها در دولت است؛ اختلاف‌هايي كه هيچگاه به يك استراتژي جامع براي معامله با ايران نمي‌رسد به خصوص كه وي جبهه مشترك با متحدان امريكا را كه منتهي به حصول برجام شده بود، با كناره‌گيري از اين توافق تخريب كرد. در حال حاضر ترامپ در مواجهه با ايران تنها شده و اين در حالي است كه ايران به دليل بدعهدي‌هاي امريكا، كاستن از سطح پايبندي به برجام را آغاز كرده و البته انتقام تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا را هم خواهد گرفت. ويليام برنز از كاركنان وزارت خارجه امريكا در دوره باراك اوباما در اين باره مي‌گويد: اگر ايراني‌ها مسوول حملات در درياي عمان باشند نشان‌دهنده خطرناك بودن اوضاع است و البته نتيجه پيش‌بيني شده ديپلماسي امريكا در قبال ايران است كه نه پيوسته است و نه مي‌توان آن را ديپلماسي ناميد. اي‌بي‌سي در توضيح شرايط فعلي در منطقه نوشت: تنش‌ها در درياي عمان به شكل عام و در تنگه هرمز به‌طور خاص بالا رفته است. دليل اصلي آن هم تحريم‌هاي همه‌جانبه و وسيعي است كه امريكا بر ايران وضع‌كرده است. امريكا درباره حملات اخير چه در الفجيره امارات و چه در درياي عمان، ايران و نه نيروهايي را كه همواره با عنوان نيروهاي نيابتي ايران مي‌خواند، مقصر دانسته است. فارن پاليسي در بخش‌هايي از گزارش پوششي از اين حادثه نوشت: تنش ميان تهران و واشنگتن، قانونگذاران دموكرات كنگره را نگران تنش نظامي فراگير با ايران كرده است. برخي دموكرات‌هاي كنگره به دنبال تصويب اصلاحيه‌هايي به لايحه دفاعي هستند به گونه‌اي كه مجوز شروع هرگونه عمليات نظامي با ايران را از رييس‌جمهور گرفته و در اختيار كنگره قرار دهد. فارن پاليسي به نقل از يك عضو دموكرات مجلس نمايندگان مي‌نويسد: بايد هر طور شده جلوي جنگ پرهزينه و بي‌فايده با ايران را بگيريم. اين رسانه امريكايي در ادامه مي‌نويسد: برخي كارشناسان نگران اين هستند كه سياست‌هاي امريكا در قبال ايران نتيجه كاملا معكوس بدهد. گام‌هايي كه امريكا تاكنون برداشته منجر به روند اختلاف ميان واشنگتن با اروپا و چين و روسيه شده و همين شكاف نشان‌دهنده بي‌ثمر بودن اين گام‌ها است. علي واعظ، تحليلگر مسائل ايران و امريكا در اين باره به فارن پاليسي مي‌گويد: اگر ايران پشت پرده اين حملات باشد بدان معنا است كه سياست‌هاي امريكا عليه تهران شكست خورده است. در حال حاضر متحدان و دوستان امريكا بايد دست به كار ديپلماسي شوند تا از سطح تنش بكاهند اما وساطت آنها زماني مي‌تواند مثمرثمر باشد كه واشنگتن دست از سياست «يا همه يا هيچ» در قبال ايران بردارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
کارتون
کارتون